- Jeg ønsker å være en trygg lærer for elevene

Lars Meling Berge mener at lærere er uerstattelige. Selv vil han være en trygg og tålmodig lærer som har gode relasjoner til barn og unge.

Lars_Meling_Berge.jpg

- Å være lærer er en viktig jobb som har fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg tror at lærerne har en uerstattelig plass, sier Lars Meling Berge (25).

Han er ferdig utdannet grunnskolelærer fra NLA Høgskolen, og holder nå på å ta en mastergrad i pedagogikk før han tar fatt på lærergjerningen. Berge har ambisjonene klare:

- Det at jeg syns at lærerne er blitt litt for uviktig i samfunnet gir meg motivasjon til å være med og bevise hvor viktig læreren er, forteller han med et smil.

 

Viktige relasjoner

Berge, som er oppvokst på Klepp i Rogaland, tenker tilbake på en spesiell lærer fra ungdomsskolen når han ser for seg hvordan han selv vil være som lærer.

- Det var et ganske hardt miljø på den ungdomsskolen der jeg gikk. Men det var en lærer, en mann som jeg tror pensjonerte seg da vi var ferdige, som var så flink og så tålmodig. Han visste hvordan han skulle forholde seg til hver enkelt av oss. Det var aldri noen som sa et vondt ord om han; han var så flink med relasjoner, forteller Berge.

Relasjoner er spesielt viktig for Berge, og selv har han lyst til å være en trygg lærer for elevene.

- Alle elever og lærere er unike, og da er det relasjonelle som skjer dynamisk. Det er viktig at lærerne ser den enkelte elev, mener han.

 

God kontakt med forelesere

Siden han har tatt studiene sine på NLA Høgskolen, opplever masterstudenten å selv ha gode relasjoner til sine forelesere.

- Jeg har studert andre steder også, der foreleserne ikke kjente meg igjen.  Relasjonen med lærerne er selvfølgelig viktigere for barn og ungdom, men det gjør noe med læringen på en høgskole også. Jeg syns det ville vært rart å lære om hvor viktig det er med relasjoner, men ikke selv ha mulighet til å ha gode relasjoner til våre lærere.

Berge peker også på at den personlige veiledningen han har fått gjennom studiene på NLA har vært en fordel.

 

Ting tar tid

Tålmodighet og inspirasjon er andre nøkkelord for studentens kommende lærergjerning:

- Jeg har lyst til å være en tålmodig lærer, en som ser og skjønner at det å lære seg ting tar tid, at det å passe inn i et system tar tid, og at det å utvikle seg tar tid. Jeg vil vente på elevenes ulike utvikling. Jeg har selv alltid vært opptatt av å tilegne meg kunnskap, og har alltid vært glad i å formidle, så jeg håper å kunne inspirere elevene til å tilegne seg kunnskap og at de blir engasjert, sier Berge.

 

Tekst: Monica Linn B. Fürstenberg

Saken ble først publisert i magasinet Servus, nr.1 2016.

Av Marie Furhovden - Publisert 19.03.2016. Oppdatert 18.03.2016

4 siste nyheter:
Ny lærerutdanning i Oslo
NLA Høgskolen starter opp ny grunnskolelærerutdanning i Oslo...
Slik påvirker sykkel-VM NLA
Fra 16. til 24. september arrangeres sykkel-VM i Bergen. Dette...
God økning for NLA Høgskolen
Nye tall fra Samordna Opptak viser en samlet økning på 12,8%...
Fra journaliststudent til visedirektør
Viseadministrerende direktør i medieanaylsebyrået Retriever,...