Marit var en av journalistene som måtte ta sluttpakke

Fryktet hele journalistutdanningen fra Gimlekollen var forgjeves.

Marit Nilsen hadde jobbet i Haugesunds Avis i til sammen sju år da hun måtte ta sluttpakke og si farvel til arbeidsoppgavene og kollegene hun var blitt så glad i.

– Jeg var stygt redd for at bachelorgraden min var forgjeves. Hvor lett er det å få ny mediejobb i Haugesund, liksom?

Men så feil kunne hun ta. I dag, ni år etter hun gikk ut fra Gimlekollen, er kompetansen hennes mer ettertraktet enn noen gang. Mer om det straks.

Først tre tips til å komme seg opp og frem i en mediebransje i nedgang.Marit_Nilsen.JPG

Bruk nettverket ditt

Nilsen var nybakt mamma og hadde tre måneder igjen av sluttpakken da hun kom i kontakt med en tidligere kollega som jobbet i TV Haugaland.

– Mye går gjennom venner og kjente. La dem vite du er på utkikk etter jobb og møt opp fysisk der du kunne tenkt deg jobb, råder Marit.

Vis ansikt

Den tidligere kollegaen inviterte henne bort for en prat sommeren 2015. For Nilsen resulterte møtet hos TV Haugaland i flere enkeltvakter den påfølgende sommeren, og kort tid etterpå i fast jobb som journalist og programleder.

– Vær frempå – gå på besøk der du vil jobbe og vis ansikt, oppfordrer Marit.

– Ikke sitt og vent på at stillinger skal bli lyst ut.

Vær en potet

Med redaksjonell erfaring fra avis, nettavis, radio og TV frykter ikke 31-åringen lenger nedbemanningsspøkelset. Denne vinteren sa hun opp jobben hos TV Haugaland for å begynne som kommunikasjonsrådgiver i det nyoppstartede PR-byrået PYX, sammen med et knippe av Norges største medieprofiler.

– Jeg har definitivt fått brukt mye av det vi gjorde i praksisen på Gimlekollen, både innen radio, TV og avis, sier den den ferske kommunikasjonsrådgiveren som nå har kalenderen full av kunder som etterspør hennes kompetanse.

– Vi lærte oss å tenke multimedialt allerede i utdanningen, og det har vist seg å være gull verdt, sier Nilsen.

Av Siril Aartun - Publisert 28.06.2017. Oppdatert 28.06.2017