IKF220 Intercultural Theory and Practice (Vår 2018)

Navn IKF220 Intercultural Theory and Practice
Studiepoeng 15
Undervisningssemester Vår
Studiested

Sandviken, Bergen

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse og årsstudium i interkulturell forståelse, årsstudium i interkulturell kommunikasjon eller tilsvarende.

Innledning

Fordypningsemnet gir en mer grunnleggende forståelse av interkulturell teori og metode.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier, verktøy og metoder innenfor studiet av teoretiske og praktiske sider ved interkulturelle møter med særlig vekt på deltagende observasjon og ulike former for intervju
  • har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og samhandling og hvilke temaer, teorier og metoder som er best egnet til å belyse en relevant problemstilling samt få ny forståelse
  • kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid innen interkulturelle studier og dets anvendelse
  • har kunnskap om interkulturelle studiers historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske interkulturelle problemstillinger og treffe begrunnede faglige valg
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling
  • kan anvende relevante faglige metoder, perspektiv og uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger i interkulturelle kontekster
  • kan formidle sentralt fagstoff, som interkulturelle teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor det interkulturelle fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god interkulturell praksis og samhandling
  • kjenner til nytenkning om interkulturelle utfordringer og muligheter

Innhold

Emnet gir oversikt over og fordypning i interkulturell teori og kvalitative forskningsmetoder, og legger vekt på interkulturelle studiers historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, samt etiske
aspekt og utfordringer i forskningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Seminar i kombinasjon med forelesninger

Eksamens- og vurderingsordninger

Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at studenten skal ha rett til å få karakter i emnet:

  • Obligatorisk innføringskurs
  • Deltagelse i gruppearbeid og framleggelse av sentrale teorier gjennom to presentasjoner i seminar.

Avsluttende eksamen

Emnet avsluttes med en tre dagers hjemmeeksamen på ca. 3500 ord. Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Pensum

NB! Mindre pensumendringer kan bli gjort før studiestart vår -18

(Ca. 1120)

NB! Litteratur merket med * foreligger som kompendium.

*Abhik Roy & William J. Starosta. 2001. ‘Hans-Georg Gadamer, Language, and Intercultural Communication.’ In Language and Intercultural Communication Volume 1,  Issue 1, 2001  pp. 6-20. (14 p.)

Alvesson, M.  and Sköldberg, K. 2009. Reflexive methodology. New vistas for qualitative research chapter 1-5. Second edition. London, Sage.  (178p.)

Asad, Talal. 2012. 'Freedom of Speech and Religious Limitations'. In Rethinking secularism, eds. Craig Calhoun, Mark Juergensmeyer, and Jonathan Vanantwerpen, 283-297. Oxford: Oxford University Press. (14p.)

Bourdieu, Pierre. 1992. ‘The practice of reflexive sociology (The Paris workshop)’ in An invitation to reflexive sociology. Polity Press. 218-260. (42p.)

Calhoun, Craig. 2012. «Secularism, Citizenship, and the Public Sphere in Rethinking secularism, eds. Craig Calhoun, Mark Juergensmeyer, and Jonathan Vanantwerpen 75-91 Oxford: Oxford University Press. (16p.)

Casanova, José. 2011. 'The secular, Secularizations, Secularisms'. In Rethinking secularism, eds. Craig Calhoun, Mark Juergensmeyer, and Jonathan Vanantwerpen. Oxford University Press. (19p.)

Collins, Patricia Hill. 2001. 'Like one of the family: race, ethnicity, and the paradox of US national identity', Ethnic and Racial Studies 24 (1):3-28.  (25p.)

*Comaroff, Jean and John. 2010. ‘Africa Observed: “Discourses and Colonial Imagination”’, in Richard Grinker (et. al.) (ed.): Perspectives on Africa, A Reader in Culture, History, and Representation. Oxford: Wiley-Blackwell. (13 p.)

Crenshaw, Kimberle. 1991. 'Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color', Stanford Law Review 43 (6):1241-1299. (58p.)

Evans-Prichard, E.E. 2010. ‘The notion of witchcraft explains unfortunate events’ in Grinker, Richard et al. Perspectives on Africa, A Reader in Culture, History, and Representation. Oxford: Wiley-Blackwell. (7p.)

Fife, Wayne. 2005. Doing fieldwork: ethnographic methods for research in developing countries and beyond. New York: Palgrave Macmillan. (163p.)

Foucault, Michel 1977. ‘Panopticism’ in Discipline and punish. The birth of the prison. London: Penguin. 195-228 (33p.)

*Gadamer, H.G. 1989. Truth and methods. New York Continuum; pp. 265-307 (42 p.)

*Grinker, Richard. 2010. ‘Introduction: Africa in Perspective’, in Richard Grinker (et. al.) (ed.): Perspectives on Africa, A Reader in Culture, History, and Representation. Oxford: Wiley-Blackwell. (19 p.)

*Gustafsson, Jan. 2006. Culture and Interculturality as Signs and Boundaries – a Semiotic Approach in Ø. Dahl, Iben Jensen and Peter Nynäs (eds.): Bridges of Understanding: Perspectives on Intercultural communication. Oslo: Unipub forlag. (ca. 15 p.)

*Il Pai, Hyung. 2013. ‘Staging ‘Koreana’ for the Tourist Gaze: Imperialist Nostalgia and the Circulation of Picture Postcards’ in History of Photography, Volume 37, Number 3, 1 August 2013 , pp. 301-311. (11 p.)

Meer, Nasar, and Tariq Modood. 2011. 'How does Interculturalism Contrast with Multiculturalism?', Journal of Intercultural Studies 33 (2):175-196.  (20p.)

Mills, Sara. 2004. Discourse. Routledge. (143p.)

*Park. 2014. ‘Picturing Empire and Illness.’ In Cultural Studies, Volume 28, Number 1, 2 January 2014, pp. 108-141. (34 p.)

*Parekh, Bhikhu. 2008.  A New Politics of Identity. Political Pinciples for an Interdependent World. London- New York: Palgrave Macmillan, Chapt. 10 and 11, pp. 204-238. (34 p.)

Purkayastha, Bandana. 2010. 'Interrogating Intersectionality: Contemporary Globalisation and Racialised Gendering in the Lives of Highly Educated South Asian Americans and their Children', Journal of Intercultural Studies 31 (1):29-47. (18p.)

Rygg, K. 2014.’ Intercultural Training: Learn to avoid ‘treading on other people’s toes or experience ‘walking in the other person’s shoes’’.  In FLEKS. Scandianavian Journal of Intercultural Theory and Practice no1. (14 p.) (nettartikkel)

Spivak, Gayatri Chakravorty 1993. 'Can the subaltern speak?'. In Colonial discourse and post-colonial theory. A reader, eds. Patrick Williams, and Laura Chrisman, 66-111. New York: Harvester. (45p.)

*Stoll, David. 2013. ‘Strategic Essentialism, Scholarly Inflation, and the Political Litmus Test:  The Moral Economy of Hyping the Contemporary Maya’, in Gabriela Vargas-Cetina (ed.): Anthropology and the Politics of Representation (Tuscaloosa: University of Alabama Press. 33-48 (15 p.)

Taylor, Charles 1985. 'Interpretation and the sciences of man'. In Philosophy and the human sciences, ed. Charles Taylor, 15-57. Cambridge University Press. (42p.)

Taylor, Charles. 1985. 'Social theory as practice'. In Philosophy and the human sciences, ed. Charles Taylor, 91-115. Cambridge University Press. (25p.)

Taylor, Charles. 1985. 'Understanding and ethnocentricity'. In Philosophy and the human sciences, Charles Taylor, 116-133. Cambridge University Press. (17p.)

Vertovec, Steven. (2012) '"Diversity" and the Social Imaginary', European Journal of Sociology / Archives Européennes de Sociologie 53 (03):287-312.  (25p.)

Winch, Peter. 2010. 'Understanding a Primitive Society'. In Perspectives on Africa, A Reader in Culture, History, and Representation, ed. Richard  Grinker et al., 257-269. Oxford: Wiley-Blackwell. (22p.)

« Tilbake