>> Studie-/fagplan med emnebeskrivelse Navn

Årsstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse, 2017

Undervisningsspråk
Norsk
Godkjenning
LOKUT 23.02.2015
Programansvarlig

Ole Kristian Kogstad

Omfang
60 studiepoeng
Startsemester

Høst 2017

Studiets varighet

Heltidsstudium over to semester, ett studieår.

Studiested
NLA Høgskolen - Staffeldtsgate, Oslo
Formål

NLA Høgskolen Staffeldtsgate vil gjennom sitt årsstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse, representere et viktig alternativ til andre årsstudier, bl.a. ved at studiet gjennomføres i

et rikt utøvende musikkmiljø der det legges stor vekt på samspill, identitet og verdier. Studiet henvender seg spesielt til studenter og yrkesutøvere (musikere) som ønsker å arbeide med

korledelse, vokalarrangering i tillegg til å heve sin kompetanse i hovedinstrument, samspill og gehør. Undervisningen har et utøvende og praktisk fokus.

Opptakskrav

Årsstudiene krever generell studiekompetanse. I tillegg må søkeren sende inn:

- Lydopptak av søkeren på sitt hovedinstrument, varighet 2-4 minutter

- Egenattest der studenten beskriver sin musikalske historie

- Attestert dokumentasjon på korledervirksomhet.

Det vil bli gjennomført en musikkteoritest ved oppstart som avgjør om studenten gjennomfører emnet Musikkteori (5 sp) i stedet for emnet Arrangering I og II (5 sp).

Læringsutbytte

Årsstudiet har et overordnet mål som omfatter både faglig innhold, studentenes dannelse og en yrkesmessige kvalifisering.

Kunnskap

Studenten har:

• innsikt i ulike musikalske sjangere, og har kunnskap til å kunne å formidle et variert spekter av musikk gjennom sitt arbeid

• kjennskap til musikk som fenomen, musikkens historie og tradisjoner, og dens funksjon i kulturelt og samfunnsmessig perspektiv

• basiskunnskap i å arrangere og komponere musikk

• viderekommende kunnskap om korledelse


Ferdigheter

Studenten kan:

• utøve musikk, både individuelt og i ensembler

• lede og dirigere kor innenfor flere musikksjangre

• arbeide selvstendig med øving, innstudering og musikalsk formidling

• reflektere over egen kunstneriske virksomhet og utvikling

•integrere kunnskap fra teori og praksis i sin utøvende virksomhet


Generelle kompetanse

Studenten:

• har utviklet en forståelse av musikkens betydning i samfunn.

• kan reflektere over etiske og sosiale problemstillinger knyttet til eget fag

• har utviklet sin identitet som utøver og korleder

Studiemodell/oppbygging

Program for musikk ved NLA-høgskolen Staffeldtsgate, tilbyr p.t. to årsstudier i utøvende musikk, en med fokus på låtskriving og en med fokus på korledelse. Begge årsstudiene har et utøvende fokus der hovedinstrument og samspill utgjør 15 studiepoeng, fordypningsemner og støtteemner i musikk utgjør til sammen 25 studiepoeng. Valg-emnene utgjør 20 studiepoeng, og minimum 5 av disse skal være karakterdannende musikkemner. Undervisningen foregår både individuelt (hovedinstrument) og i grupper med varierende størrelser.

Emneoversikt med studiepoeng:

UML emnegruppe:

Emne / studiepoeng:

Emnekoder:

Utøvende emner (15 sp)

  •   Hovedinstrument   med samspill (15 sp)
  • 4HINS101

Støtteemner (25 sp)

 * Studenter med tilstrek-kelige   forkunnskaper i musikkteori følger emnet Arrangering I og II. Øvrige følger   emnet Musikkteori.

  •   Korledelse   II (5 sp)
  •   Korledelse   III (5 sp)
  •   Gehørtrening   I (5 sp)
  •   Musikkteori   (5 sp)*
  •   Arrangering   I og II (5 sp)*
  •   Metodisk   samspill og Ensembleledelse (5 sp)
  •  
  •   4KORL200
  •   4KORL300
  •   4GEH100
  •   4MUST
  •   4MARR150
  •   4MSEN300

Musikk valgemner (20 sp)

 

** Karakterdannende musikkemner,   minimum 5 sp (ett emne) må velges.

 

*** Bi-instrument piano II   (notebasert akkompagne-ment) bygger på forkunn-skaper tilsvarende   Bi-instrument piano I (besifringsspill og melodispill)

  •   Music in   Worship (5 sp)**
  •   Identitet   og danning for musikere (10 sp)**
  •   Identitet   og bransjekunnskap (5 sp)**
  •   Musikkhistorie   I (5 sp)
  •   Populærmusikkhistorie   (5 sp)
  •   Bi-instrument   piano I (besifringsbasert, 5 sp)
  •   Bi-instrument   piano II (notebasert, 5 sp)***
  •   Bi-instrument   sang I (5 sp)
  •   Bi-instrument   kirkeorgel I (5 sp)
  •   Bi-instrument   kirkeorgel II (10 sp)
  •   Bi-instrument   gitarakkompagnement I (5 sp)
  •   Bi-instrument   gitarakkompagnement II (10 sp)
  •   Musikkproduksjon   1a (5 sp)
  •   Koralharmonisering   (5 sp)
  •   4MW100
  •   4MIDA100
  •   4MID100
  •   4MUH100
  •   4POPM101
  •   4BIP100
  •   4BIP200
  •   4BIS100
  •   4BIVO301
  •   4BIVO302
  •   4BIVG301
  •   4BIVG302
  •   4MPD101
  •   4KOS102

Semesteroversikt over emner og studiepoeng:

 Årsstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse (UMK)

 

HØST

VÅR

UTØVENDE EMNER (15 sp):

7,5

7,5

Hovedinstrument, individuelt og med samspill

7,5

7,5

STØTTEEMNER (25 sp):

12,5

12,5

Korledelse II

5

 

Korledelse III

 

5

Gehørtrening I

2,5

2,5

Arrangering I og II eller Musikkteori

2,5

2,5

Metodisk samspill og ensembleledelse

2,5

2,5

MUSIKK VALGEMNER (20 sp):

10

10

Music in Worship (5 sp)*

 

x

Identitet og danning for musikere (10 sp)*

x

x

Identitet og bransjekunnskap (5 sp)*

 

x

Musikkhistorie I (5 sp)

x

 

Populærmusikkhistorie (5 sp)

x

 

Bi-instrument piano I (5 sp)

x

x

Bi-instrument piano II (5 sp)(Forkunnskap tilsvarende
BI piano I

   

Bi-instrument sang I (5 sp)

x

x

Bi-instrument kirkeorgel III (5 sp)**

x

x

Bi-instrument kirkeorgel IV (10 sp)**

x

x

Bi-instrument gitarakkompagnement III (5 sp)**

x

x

Bi-instrument gitarakkompagnement IV (10 sp)**

x

x

Musikkproduksjon Ia (5 sp)

 

x

Koralharmonisering (5 sp)

x

 

SUM STUDIEPOENG:

30

30

Studiepoeng pr år:

UMK:

60

*Karakterdannende musikkemner, minimum 5 sp av disse må velges.

**Valgemner med individualundervisning.

Eksamen og vurdering

Oversikt over den avsluttende vurderingen for hvert emne finnes i emneplanene.

Vurdering gis i form av gradert karakter (A-F) eller bestått/ikke bestått.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Utveksling og internasjonalisering

Studietur

Som en del av musikkstudiene ved NLA Høgskolen Staffeldtsgate, organiseres det hvert år en studietur til USA. Studieturen er spesielt tilrettelagt for å utdanne, danne og inspirere musikkstudenter,

der bl.a. besøk i kjente musikkstudios, ulike kirker, universiteter og andre utdanningsinstitusjoner står sentralt. Studieturene har frem til nå gått til Chicago eller Los

Angeles. Studieturen tilbys også til MML-studenter (Bachelor i musikk, menighet og ledelse) og URM-studenter (Bachelor i utøvende rytmisk musikk).

Evaluering av studiet

Studiene vil være gjenstand for kontinuerlig evaluering i henhold til NLA Høgskolen sitt kvalitetssikringssystem. Studentene vil bli trukket inn i evaluering av studiet, særlig av

arbeidsformene og undervisningen.

Andre bestemmelser

Enkeltemner i årsstudiene UMK og UML kan etter søknad innpasses i BA-studiet MML (Musikk, menighet, ledelse). Årsstudium i utøvende musikk UMK og UML kan inngå som 2.

året i bachelorstudiet PTL (Praktisk teologi og ledelse). Studenten må ha de nødvendige faglige kvalifikasjoner, se ovenfor under opptakskrav.