- Det er i leken barn lærer
- Når de voksne er til stede for barna, både mentalt, fysisk og emosjonelt, kan man skape gode relasjoner, påpeker Elin Thoresen, og legger til:
- Og eksempelvis er det gjerne de voksne som sitter i sandkassen med barna som er til stede på den måten.
Elin Thoresen er ansatt ved dramaseksjonen ved NLA Høgskolen, og i april disputerte hun med sin doktorgrad med tittelen Kindergarten teachers as mediators in sociodramatic play interaction - A study of how kindergarten teachers function as mediators in sociodramatic play interaction with children aged four and five. Hun har altså sett på lek i barnehagen, og hvordan barnehagelærere kan virke inn på den.
Samspill i lek
Det betyr absolutt ikke at Thoresen mener at pedagoger skal legge alt inn på å gjøre leken til en læringsarena på de voksnes premisser. Hun er tvert imot svært opptatt av at lek er viktig i seg selv, at lek er læring i seg selv – og at barnehagelærerne må anerkjenne leken og hvordan barna uttrykker leken.
Mediering, et viktig begrep i doktoravhandlingen, er et begrep fra en russisk pedagog ved navn Vygotzky. Han har preget hvordan norske barnehager tenker i forhold til samspill og voksenroller i lek. Det handler om hvordan voksne med sine spørsmål, ytringer, kroppsuttrykk – hele seg – bidrar i leken og påvirker den.
- Hvis pedagogen har for mange agendaer kan det ødelegge leken. Så voksne må være bevisste, påpeker Thoresen.
Lekende voksne
I nesten fire måneder gjorde Thoresen feltarbeid der hun fulgte ansatte i barnehager.
- Det jeg så var barna trekkes til de voksne som er mer lekende i sin væremåte. Barna vil gjerne leke med de voksenpersonene. Da er det viktig at de voksne ivaretar og respekterer det barna vil at de voksne skal være for dem i leken.
Å øve på å leke
For studentene ved barnehagelærerutdanningen ved NLAs studiested på Breistein i Bergen er et av målene for Thoresen at leken skal bli en del av ryggraden.
- Vi gir studentene grunnleggende ferdigheter slik at de skal tørre å gå inn i leken når de kommer ut i barnehagen. Det er mulig å lære seg å leke igjen. Den beste egenskapen som barnehagelærer er å kunne improvisere, og det er det leken handler om. Det kan man øve seg til å bli god på.
Hun påpeker at det er i leken barn lærer, både språk, sosiale ferdigheter og samspill.
- Det kan den voksne forsterke. Men det må gjøres med kløkt, og innenfor lekens rammer. Lek handler om læring. Så hvis du hører at barnet ditt «bare» har lekt i barnehagen – så takk de voksne, avslutter hun.