Disse økonomistudentene bruker forelesningen til å diskutere kjærlighet.

Her kommer fremtidige økonomer og musikere sammen for å snakke om etikk og filosofi.

Tror du på ekte kjærlighet? Føler du deg lykkelig? Det høres kanskje ut som spørsmål fra en Hollywood-film, men det er faktisk et spørsmål som NLA Høgkolens økonomistudenter skal ta stilling til på forelesning i emnet Identitet og Danning (IDA). Målet er å ruste studentene til å stå i krevende situasjoner og ta etisk bevisste valg, når de senere skal ut i jobb.

Blir kjent med seg selv og andre

– Du er sånn typisk lykkelig, føler jeg. Du smiler alltid, sier musikkstudent Marta Sofie Eide til medstudent Anna Lindbak Hørte.

Samtalegruppen deres i IDA-faget diskuterer denne tirsdagen sitt eget lykkespekter.

– Hæ?! Jeg! ler Anna, som studerer økonomi og administrasjon (ØKAD).

Det har hun aldri tenkt over før.

– Men ja, jeg blir jo kanskje ganske fort glad da, sier en tydelig smigret Anna.

Og slik er det for mange i samtalegruppene i Identitet og danning-emnet. Det første av de tre årene studentene har IDA er formålet at de skal bli bedre kjent med seg selv og andre.

Fordommer forsvinner

– Før vi ble kjent gjennom IDA hadde jeg kanskje litt fordommer om at musikkstudentene var dem som bare drømte om å bli popstjerner og kjendiser, ler Anna og utdyper:

– Når vi blir satt i grupper sammen ser jeg at vi ikke er så ulike, samtidig som vi har mye å lære hverandre.

For studentene er ikke Identitet og Danning-emnet bare en avveksling fra de vanlige emnene. Det kan faktisk gjøre dem til bedre mennesker og kolleger, ifølge dem selv.

Vi blir kjent med oss selv gjennom å snakke med dem som er annerledes. Det utvider horisonten og øker toleransen

 

– Samtalegruppene har lært meg å si min mening, og å samarbeid med mange ulike mennesker, sier musikkstudent Marta Sofie Eide.

– Ja, her er det lett å si hva vi mener for vi er blitt trygge på at vi vil hverandre det beste, supplerer ØKAD-student Ingeborg Bakke.

Viktig i arbeidslivet

Dette er musikk i ørene for emneansvarlig Cathrine Borgen.

– Å blande økonomi- og musikkstudenter har vist at vi blir kjent med oss selv gjennom å snakke med dem som er annerledes. Det utvider horisonten og øker toleransen, sier høgskolelektoren.

Hun tror erfaringene fra IDA-emnene blir gull verd for studentene når de skal ut i full jobb.

– Nå er det veldig mye fokus på etikk i arbeidslivet, og det er vel og bra. Samtidig ønsker vi at studentene etter tre år med IDA ikke bare skal ta de riktige avgjørelsene for å følge andres regler, men at de tar etiske valg som er deres egne.

Lærer å lytte

I kantina på NLA Høgskolen Staffeldtsgate diskuterer økonomistudenter i en annen samtalegruppe om de tror på ekte kjærlighet. Ingen har et entydig svar, men én ting er sikkert.

– I IDA-faget lærer vi å lytte til andre sine meninger i stedet for bare å lese om dem, sier Henriette Seim.

– Det gjør noe med deg.

 

FAKTA: Fem år med pioneremnet Identitet og danning

  • Opprettet i 2013 i forbindelse med oppstarten av Hauge School of Management.
  • Utvidet til å bli obligatorisk for alle som studerer Økonomi og administrasjon, Innovasjon og ledelse og Utøvende rytmisk musikk ved NLA Høgskolen
  • Omfatter filosofi , organisasjonspsykologi, ideologi og etikk.
  • Første året skal hjelpe studentene til å bli bedre kjent med seg selv. Andre året skal gjøre studenten bevisst på sin rolle i verden. Tredje året skal bevisstgjøre studentene på hvilke verdier og mål de har når de skal ut i arbeidslivet.
  • Opplegget er et resultat av VaKE-forskningen