Drømmen var å bli trommeslager

Han er en person som gir alt for å nå et mål. Men det han jobber med nå, er langt unna målet han satt seg da han var musikkstudent ved NLA Høgskolen.

Åsmund Knutson (35 år) er trommeslager og daglig leder i Kurder King Production AS.

Vi møter Knutson på en kafé midt i Oslo sentrum. – Nå kom jeg fra møte med The Voice om finalen. Der leverer vi band, korister, alt av preproduksjon og så videre, og vi sitter i redaksjonen helt fra starten, forteller han.

Kurder King Production har også andre TV-produksjoner i sin portefølje som Idol, Skal vi danse og Beat for Beat.

Fra klassisk klarinett til trommeslager

Knutson snakker engasjert og forteller gjerne om jobben sin, og om veien dit. Drømmen var å bli trommeslager, da han startet som musikkstudent ved NLA Høgskolen i 2005, eller «Staffeldts» som han selv kaller det. Den gangen het det Høgskolen i Staffeldtsgate.

Når man møter Åsmund Knutson skjønner man fort at han er en engasjert person som jobber hardt for det han vil. På videregående og i gardemusikken spilte han klarinett, men forteller at han etter hvert gikk lei og bestemte seg for å satse på trommer.

– Etter militæret hadde jeg tre måneder, lånte meg et trommesett og øvde som en gal og kom inn på Staffeldts, forteller han.

Ville bli verdens beste

– Etter hvert som jeg ble flinkere, tenkte jeg at jeg kanskje skulle bli verdens beste, sier han rett ut.

-Tenkte jeg skulle bli verdens beste

Knutson øvde sent og tidlig for å nå målet. Noen dager sto han opp klokken fem og øvde i timevis. Men han bygget også et studio nær skolen for å ha flere bein å stå på.

– Jeg tenkte det kunne være spennende å ikke bare spille trommer, forteller han.

– Så bra må du være, ellers er det ikke vits

Når man er musikkstudent ved NLA i Oslo har man mulighet til å velge egen musikkinstruktør.

– Jeg mener det er en genial oppskrift som gir studentene muligheten til å selv velge den instrumentlæreren de ønsker å lære av. Jeg ønsket meg en trommeslager som var dødsbra, nemlig Torstein Lofthus. Han krevde mye av meg og det var helt konge. «Så bra må du være, ellers er det ikke noe vits», sa han til meg. Det er jeg veldig takknemlig for, sier Knutson.

Studentmiljøet var viktig

Man kan lure på hvor han fikk utholdenheten fra.

- Jeg så mulighetene hele tiden

– Det er takket være oppfølgingen jeg fikk av Lofthus, og ikke minst hele Staffeldtsmiljøet. Jeg så mulighetene hele tiden og hørte stadig om de som gjorde det bra etter Staffeldts, sier Knutson og blir tydelig engasjert av å tenke tilbake på tiden i Staffeldtsgate.

– Tidligere studenter var gode ambassadører og det var god kontakt mellom dem og oss. Man ble veldig inspirert. Jeg og mange bodde i nærheten av høgskolen og vi møttes på Tullins café, som var Staffeldts’ kveldsavdeling. Det var flere ganger jeg tok meg i å ikke ha vært utenfor Holbergs plass på én måned, sier han og smiler. – Du var på skolen, øvde, gikk en tur på Tullins og butikken. Det var alt jeg trengte.

En avgjørende audition

Knutson forteller om oppturer og nedturer. Ganger han trodde gjennombruddet skulle skje, men ingenting skjedde.

-Hele min karriere bygger på at jeg var god nok den formiddagen våren 2011

– Etter jeg var ferdig på Staffeldts opplevde jeg nedturer jevnt og trutt, ler han. – Hele min karriere er bygget på at jeg var god nok den formiddagen våren 2011 da jeg var på audition til TV2-programmet Sommertid.

Og nå åpnet mulighetene seg. Der ble han kjent med produsenten han senere startet Kurder King sammen med.  – I stedet for at jeg bare var trommeslager og jobbet med ulike produsenter og noteskrivere, ønsket vi å starte et firma som kunne levere en totalpakke til ulike prosjekter, forteller han.

Ungdommelig overmot

Drømmen om å bli den beste trommeslageren i historien endret seg til å bli engasjement for bandledelse og prosjektledelse. Han legger ikke skjul på at det at han etter hvert fikk barn også krevde en endring av planer og prioriteringer, selv om det var en lykkelig endring å «måtte» gjøre.

– Før var målet å spille og reise mest mulig, nå prioriterer jeg annerledes. Jeg hadde et ungdommelig overmot som kanskje var med å gi meg driven, men har tenkt i etterkant at det kunne vært nyttig å tenke litt mer realistisk fra starten, sier han.

Uansett er han strålende fornøyd med jobben der han både får samarbeide med mange flinke musikere, og spille trommer når han vil.

Men kanskje var det drømmene og overmotet som fikk han dit han er i dag.
– Det hadde ikke blitt The Voice hvis det ikke var for Sommertid, og jeg hadde ikke truffet de jeg jobber med nå hvis det ikke hadde vært for The Voice.

«Staffeldstfolk» er til å stole på

Jobben i Kurder King består blant annet i å finne musikere til ulike produksjoner og han leter ofte blant NLAs tidligere studenter.

- Jeg går ofte og leter blant Staffeldts-musikere, fordi jeg vet de er til å stole på

– Jeg går ofte og leter blant Staffeldts-musikere, fordi jeg vet at de er til å stole på. De er flinke, de møter opp i tide og de har lært gode verdier. Det ryktet har spredt seg seg i musikkmiljøet. Vi sier ofte når vi diskuterer: «Hvem er det? Det er en Staffeldtsmusiker. Ok, da kan vi bruke han/henne». Det er et kvalitetsstempel!