Utviklet egen merkevare i studietiden

Studietiden for Alf Solberg og Tomas Sigerstad har ikke vært som for de fleste. Før de hadde kommet halvveis i studiet kom nemlig tilbudet om å lansere et helt nytt produkt.

De er begge studenter ved Hauge School of Management (HSM) i Oslo, NLA Høgskolens økonomistudier. Der går de siste året på bachelor i Økonomi og Administrasjon. Alf Solbergs far og hans forretningspartner er bønder i Østfold. De hadde oppdaget nye dyrkningsteknologier og fått rapsfrø som tålte vinteren og gjorde det mulig å dyrke økologisk høstraps i Norge.

Dette kunne bli norsk økologisk rapsolje, som ingen hadde fått til før.
– De hadde lyst til å lage egne oljer. Da trenger man flasker, et navn, nettside og veldig mye forskjellig. Og det var da de kontaktet oss, forteller Solberg. – Jeg spurte Tomas Sigerstad om han hadde lyst til å brainstorme litt, og siden har vi jobbet med dette sammen.

– Vi startet vel i dette rommet her, sier Sigerstad og viser frem tre stilrene flasker med den økologiske rapsoljen som fikk navnet RO.

– Hvem fant på navnet?
– Det var faktisk en medstudent som heter Lisa Syversen, svarer Solberg. – RO står jo for RapsOlje og i tillegg tenker vi på ro på kjøkkenet, og ‘det norske’ føler vi ligger i
navnet. – Vi var innom mange navn og design før vi landet på dette, og det var veldig fint å ha miljøet her på skolen, med både studenter og lærere som vi kunne presentere for
underveis, legger Sigerstad til.

RO ble en del av studiet
Før de kunne begynne med navn og etiketter var det mye annet som måtte på plass. De måtte for eksempel finne ut om det var marked for et slikt produkt. – Det var her skolen kom inn, forteller Solberg. – Som en del av bacheloren skulle vi gjennomføre et praksisprosjekt det andre året og vi fikk lov til å bruke dette som vårt prosjekt. 
Da gjorde vi en analyse vi har lært i faget, der man kartlegger konkurrenter, styrker og svakheter ved produktet og så videre. Vi reiste rundt og intervjuet 15 økologiske
butikker, snakket med selskaper som Mills og Kims og konkluderte med at det var et marked for norsk økologisk rapsolje. Det var altså praksisfaget som hjalp oss i gang
med denne delen av prosessen.

Ingen sommerferie i 2018
Rapsen var allerede dyrket året før og snart klar til å høstes. – Da det sto klart for oss at det faktisk var et marked for økologisk rapsolje følte vi det begynte å brenne, forteller Sigerstad. -Nye produkter lanseres ofte i august, og da var vi allerede i mai.

Et presseri i Sverige ble koblet inn, etiketter måtte designes og trykkes, merking av flaskene måtte bli riktig etter visse krav og mange andre detaljer måtte på plass.

– Det å produsere noe du ikke har peiling på midt i sommerferien er en dårlig idé, sier de med et smil. – Det firmaet som skulle trykke etikettene for eksempel, var dårlig
bemannet om sommeren. Vi  snakket først med én, så tok hun sommerferie, så snakket vi med en annen, så tok hun sommerferie. Plutselig lå etikettene fast på et lager i Gøteborg. Jeg tror jeg hadde tre dager sommerferie i fjor, forteller Solberg.

Men de kom i mål og lanserte den økologiske rapsoljen på stand på Markens Grøde i Rakkestad august 2018. Standen var snekret av Solberg selv, som også er tømrer, og de to unge grunderne sto på stand og fikk se folks første møte med det nye produktet.

Valgte bevisst NLA
Både Solberg og Sigerstad valgte bevisst NLA og Hauge School of Management på grunn av skolens fokus på etikk i økonomifaget. Som eneste økonomiutdanning i Norge
har Hauge-studentene, som de kaller seg, etikk på timeplanen alle tre årene.
– For vår del ville det nok vært  unaturlig å ta så stor del i et prosjekt vi ikke følte hadde større hensikt enn bare å tjene penger. Det er viktig for oss begge at det
kan gagne flere enn oss selv, sier Sigerstad.

Solberg og Sigerstad forteller engasjert om at restene etter produksjonen brukes som dyrefor og oljen er blant de aller sunneste matoljene med hele elleve prosent omega 3. Her er både helse og miljø ivaretatt.

I tillegg er studentene svært fornøyd med studentmiljøet og foreleserne.

– Foreleserne er veldig hyggelige, tilgjengelige og fleksibiliteten de viste oss, gjorde det mulig å jobbe ved siden av, sier Solberg. – Vi har jo fått gjøre 30 studiepoeng med dette prosjektet og lært utrolig mye. Det er det ikke sikkert vi hadde fått gjort noe annet sted.
Det har vært gøy, og vi har fått bruke det vi har lært i studiet på en unik måte underveis.

Alt tyder på at bedriften RO vil vokse og Solberg har allerede bestemt seg for å fortsette i bedriften. Sigerstad starter på master til høsten. De har begge gjort maks ut av studietiden på NLA og Hauge School of Management, og lagt ned et imponerende stykke arbeid.