Se verden i nye VR-briller
– De satt på gulvet og snakket om hva de kunne se. De spurte hvorfor ting så ut som de gjorde, hva ting var laget av, forteller Line Lauvik Fjeldstad. Hun er andreårsstudent på grunnskolelærerutdanningen til NLA, og har testet VR på 2. klassinger.
– Først satte jeg dem på stoler, men da holdt de på å falle ned, ler hun. Bildene de kunne se var tatt med et 360-kamera i Birkeland kirke, i øyehøyde for en voksen. Med drøye én meter på sokkelesten, ble det derfor langt ned til gulvet for 2. klassingene når kirkerommet skulle besøkes.
– Det var mye utropstegn, for å si det sånn. Entusiastisk roping og latter. “Wow, så høye vi blir”, så én av dem, forteller Fjeldstad entusiastisk.
– De satt på gulvet og strakk ut armene mot hverandre, de hadde jo aldri opplevd noe lignende, sier hun.
Attraktiv kunnskap
Datateknologi, apper, VR, AR. Digitale verktøy som undervisningsmetode er allerede blitt en del av fremtidens skole.
– Du ser inn i, og opplever at du er en del av en ny verden. Det blir engasjerende, personlig, nært, altoppslukende. Selv har jeg en 7-åring som bare stod og lo og lo. VR er veldig annerledes og utrolig fascinerende, sier en entusiastisk Sigrun Lindaas Norhagen. Hun er ansvarlig for digitalisering av utdanning ved NLA Høgskolen, og er overbevist om at denne typen utforsking gir NLA-studentene et fortrinn på arbeidsmarkedet.
– Studentene som får utforske dette på NLA, som får prøvd ut og kritisk vurdert ulike digitale verktøy, de blir sterke kandidater når de øker jobb.
Sigrun Lindaas Norhagen og Inge Andersland
En annerledes illusjon
VR, eller virtuell virkelighet, ble en realitet allerede på 60-tallet, og på 90-tallet ble VR- briller lansert på forbrukermarkedet. Likevel var det først i 2012 at teknologien fikk sitt virkelige gjennombrudd. VR skal gi en illusjon av å være tilstede i et kunstig miljø som er dataprogrammert eller basert på videoopptak, og brillene som er stereoskopisk, altså at du har én skjerm for hvert øye, vil gi tredimensjonalitet og dybdesyn. For Norhagen ble første møte med VR en minneverdig ferd til månen.
– Da satt jeg der med Neil Armstrong og Buzz Aldrin, i en liten kapsel. Det høres helt fjollete ut, men det var en totalt annen opplevelse enn å lese om det. Man har lest at det var trangt, og at det tok tid, men det å oppleve å være der, det gjorde det veldig...jeg vet ikke.. – Nært? Personlig? Intenst? – Ja, all of the above. Dette vil vi gjøre mer av!
Lavterskel ekskursjon
Da NLA-studentene var i praksis var det utforsking av religiøse rom som stod på plakaten.
Mens elevene gikk på oppdagelsesferd med blikket, kunne Fjeldstad ved hjelp av appen Google Expeditions, peke dem i riktig retning med piler og deretter guide med egen stemme, eller bruke ferdige lydklipp.
– Vi kaller dette en VR-ekskursjon. Presten kan fortelle, læreren kan være en muntlig guide, en kunsthistoriker kan bidra. Mulighetene er uendelige, forklarer Inge Andersland, høgskolelektor i teologi, religion og filosofi.
– Man kan dra dit én gang, høre på en stemme som forteller, dra hjem fra skolen og være avhengig av huske alt som ble sagt. Men med VR har vi kirkerommet med oss tilbake til klasserommet, sier høgskolelektoren. Også studentene som har vært i praksis, har erfart at den altoppslukende opplevelsen med VR, har stor læringseffekt.
– Da vi snakket om det en uke etterpå, husket de overraskende mange detaljer, bekrefter Fjeldstad. Hun håper flere studenter ser nytteverdien av VR, uansett fag.
– Har man en som er faglig interessert, og en som ser mulighetene teknisk, så får man det til. Dette er ikke superkomplisert, og jeg håper noen andre kan se muligheter til sitt fag, bekrefter Norhagen.
– En lavterskel ekskursjon?
– Ja, en veldig lavterskel ekskursjon.
Kritisk bruk
Både Norhagen og Andersland presiserer at bruk av VR og andre digitale hjelpemidler, er verktøy som skal brukes med omhu, og alltid vurderes kritisk.
– Hvis du kan oppnå læringsmålet i faget ved å bruke en bok, så skal du bruke boken. Men i dette tilfellet ville vi ikke kunne gitt elevene samme opplevelse uten VR, sier Norhagen. Når studentene har tatt i bruk VR på småtrinnet, har elevene brukt brillene i kun ti minutter om gangen.
– Nettopp fordi vi ikke vet noe om langtidsvirkningene av VR, bruker vi utstyret kun i korte perioder, bekrefter Andersland. Duoen roser NLA for å satse på ny teknologi.
– Jeg tror det blir en av de store forskjellene i skolen fremover: Hvem har kompetanse og økonomi til å satse fremover?, spør Andersland retorisk. Fjeldstad smiler.
– Dette er i alle fall en god start!