Vil bli lærer på ungdomsskolen

Det ble et positivt møte med ungdomsskolen for lærerstudent Sivert Madland da han var i praksis på Majorstua ungdomsskole i høst.

Hvilken type lærer vil du bli?

– Jeg håper jo at jeg kan være en lærer som elevene er trygge på, at de vet hvor de har meg. Dannelsesdelen av utdanningen betyr mye for meg. Det er mange ting man kan lære på skolen. Men jeg tror at hvis man har lært å kunne omgås ulike mennesker, så kommer man langt selv om man ikke har toppkarakterer, svarer Madland.

Hvorfor har du valgt å bli lærer?

– Jeg var ikke skråsikker da jeg valgte denne utdannelsen, men jeg ønsket å jobbe med ungdom og trives med en variert hverdag, sier han.

Praksis på Majorstua ungdomsskole

– Jeg syns det er kjekt å få erfare hvordan jobben skal være. Til vanlig er det mye teori, det er først når vi kommer ut i praksis at vi virkelig får kjenne på hva yrket går ut på, sier Madland som underviste 10.-klassinger.

Sivert Madland er 22 år og oppvokst på Finnøy i Rogaland. Som 16-åring flyttet han på internatskole i Lyngdal. Han bor fortsatt sammen med noen av medelevene fra KVS Lyngdal videregående skole, men hele gjengen har nå flyttet til Oslo og Madland er i gang med andre året på lærerutdanningen ved NLA Høgskolen i Oslo.

Mer modne elever

I fjor hadde han praksis for en femteklasse og sier forskjellen til siste året på ungdomsskolen var stor.

– De er langt mer moden. Danningsfokuset er jo mye sterkere jo yngre de er. Er de eldre kan man fokusere mer på det faglige, forteller Madland som har valgt Grunnskolelærerutdanning 5. til 10. trinn.

Kommuniserer best med ungdom

– Jeg sikter meg inn mot ungdomsskolen fordi det er der jeg tror jeg vil kunne kommunisere best med elevene. Og jeg har muligheten til bygge på hvis jeg skulle ønske å undervise på videregående senere, forklarer Madland.

Som studenter i praksis fikk Madland og medstudentene legge opp undervisningen ganske fritt.

– Jeg har samfunnsfag, kroppsøving og matematikk, og fikk undervise i disse fagene. Vår praksislærer gav oss muligheten til å lage opplegget for undervisningen selv, og etter timene fikk vi veiledning. Det var veldig bra at vi fikk styre hele timen fra start til slutt, sier Madland som også opplevde å bli godt mottatt av de andre lærerne på trinnet.