Lærerstudent: – Jeg kan bety en forskjell

Lærerrollen har vokst med Therese Bjorland gjennom studietiden. Snart står hun med det fulle ansvaret i undervisningen, og det motiverer henne til å bli en viktig rollemodell for elevene.

– Jeg har funnet ut at det er mye mer i læreryrket enn det jeg hadde trodd, og det er veldig givende. Du kan bety mye for elevene, understreker Therese Bjorland.

Hun er inne i sitt fjerde år på lærerutdanningen på Breistein. Nå har hun tatt seg en kort pause fra oppgaveskriving og eksamenslesing og har funnet en sofa utenfor lesesalen. Hvorfor det ble læreryrket er det flere grunner til, forteller hun. Studiet virket kjekt og jobben fremstod gøy. Og som alle andre har hun selv vært elev i grunnskolen.

– Jeg hadde en dyktig lærer selv, og har tenkt at det har jeg også lyst å bli – en god lærer!

Kan bety en forskjell

Hun nikker til spørsmålet om lærerrollen har vokst på henne etter fire år med studier og praksis.

– Det er kanskje ikke riktig å si at det er oppdragelse, men det ligger mye i det du får bety for eleven. Du er til stede i livene deres, og jeg opplever at jeg kan få bety en forskjell. Og for enkelte av elevene kan du til og med bli den viktigste personen i livene deres, sier hun.

Utfordringer

Over hundre dager har det blitt i praksis, og selv om møtet med elever har gjort henne enda mer motivert for å bli lærer, er hun ærlig på at det også har avdekket utfordringer.

– Jeg visste jo det kunne bli utfordrende, og noen utfordringer er krevende, mens andre er lettere. Praksisperiodene har også vist meg at det kan være to sider av lærerjobben.

Hun trekker frem et klasserom med mange elever med ulike bakgrunner som et bilde på utfordringene.

– Hvordan skal man presentere læring for elevene når de kommer fra ulike familier og kulturer? Det har vært mer å tenke gjennom enn hva jeg trodde, legger hun til.

Livet på NLA

Therese er ofte å se i gangene på NLA, både på Breistein og i Sandviken. Tidlig på morgenen før vi treffer henne har hun delt ut kakao, boller og refleks til sine medstudenter på den store refleksdagen.

– Jeg synes det er veldig kjekt at høgskolen ikke er så stor. Du vet hva andre studenter heter og foreleserne kjenner studentene. Du møter dem gjerne i gangen og kan slå av en prat, og du slipper å bli en av mange i et stort auditorium. Det liker jeg godt.

Elsker studietiden

Ifølge henne selv er hun godt forberedt til arbeidslivet etter studiene. Hun har allerede fått en vikarjobb som lærer.

– Jeg gleder meg til å få en klasse, men jeg må innrømme at jeg elsker studietiden også! Friheten og det å være fleksibel. Det betyr at jeg kommer nok ikke til å gå rett i jobb etter jeg er ferdig. Jeg tenker at et årsstudium virker greit. Kanskje i mat og helse eller religion.

Men en ting har hun lært etter å ha prøvd seg både i praksis og i vikarrollen.

– Det er jo mye gøyere å være vikar enn å være i praksis. Da er du mer selvstendig. Du er ikke bare en lærerstudent, men elevene ser på deg som en voksen person – noe som gir mye mer ansvar, sier hun.