Komponerte den nye Svalbardsalmen
Det var i anledning Svalbard kirkes 100-årsjubileum at det gikk ut en konkurranse om lage en nye salme. Sammen med Angela Wallin Larsen vant han konkurransen og fikk dra å besøke Svalbard og fremføre salmen på konserten "Salmer i polarnatten".
Vegard Schow er musiker og underviser i musikk ved NLA i Oslo. Å lage kirkemusikk har han gjort før, men denne gangen laget han melodien før han visste hva den skulle brukes til.
— Det var tekstforfatter Angela Wallin Larsen som spurte meg om jeg hadde en salmemelodi som hun kunne skrive tekst til. Hun sa ikke hva hun trengte den til og jeg sender henne ofte melodier, siden vi har samarbeidet i flere år. Det var først etter hun hadde sendt salmen av gårde jeg forsto at vi var med i konkurransen, forteller Schow.
På bildet: Vegard Schow og Angela Wallin Larsen øver i Svalbard kirke (foto: Siw Limstrand)
En salme som passer Svalbardsamfunnet
I anledning 100-årsjubileet for kirken på Svalbard utlyste de en konkurranse om å lage en ny salme til Svalbard. Dette var ikke første gang Svalbard kirke fikk en egen salme, men Schow mener hans og Wallin Larsens salme har et annet innhold enn de tidligere salmene.
— Den forrige salmen har de brukt ganske mye. Den handler om fangstmannen og har veldig mandige tema. Men Svalbard-samfunnet har endret seg, det er nå lite gruvedrift, og det har blitt et familiesamfunn og et forskersamfunn. I tillegg har Svalbard fått en god turisme de senere årene. Da passer det at vi har et litt annet perspektiv i vår salme, forklarer han.
På bildet: Svalbard kirke (Foto: Vegard Schow)
Må kunne synges i minus 20 grader
På grunn av klimaet på Svalbard, ønsket de en relativt kort salme og ba om at de tok bort noen vers.
— Det var jo tre ekstra vers, men de ble kuttet. Årsaken er fordi de skal synge den ute i 20 minusgrader, noe som de gjør ofte. De reiser bort til en hytte og har gudstjenesten utendørs.
Vegard Schow fra konserten på "Salmer i polarnatten" (Foto: Ingvill Lid Schow)
Det spesielle blå lyset
Premien var et honorar og tur til Svalbard for å fremføre salmen på konserten ’Salmer i polarnatten’.
— Jeg hadde jo ikke vært der før. Det er helt fantastisk der! Vi reiste i midten av november og kom frem før polarnatten startet, og fikk med oss det spesielle blå lyset. Du ser forskjell fra dag til dag, fordi dagen blir 20 minutter kortere hver dag. Og etter hvert blir det helt mørkt og det er ingen forskjell mellom dag og natt, forteller Schow fascinert, samtidig som han viser flotte bilder han tok på turen.
— Mange på Svalbard trives veldig godt med mørketiden, fordi da roer ting seg. Da reiser turistene og det er foreningsliv og annet som skjer. Da har de sin rolige rytme. Men som turist er det jo kjekkere å være der om sommeren, sier han.
(Foto: Vegard Schow)
Musikk er en bønn
Vegard Schow oppdaget tekstforfatteren Angela Wallin Larsen gjennom en annen konkurranse hvor han falt for hennes poetiske språk. Siden har de arbeidet sammen om flere prosjekter. Schow samarbeider ofte med andre musikere og har også tidligere laget kirkemusikk.
— Jeg liker å skrive salmer, kirkemusikk, gospel og instumentalmusikk. Noe som kan skape en refleksjon. Ofte når jeg skriver instrumentalmusikk, er det en bønn. Det er ikke sikkert alle tenker på det når de hører det, og ikke alltid jeg heller. Men vi er jo hele mennesker, Gud og tro er en del av livet, sier han.
Arbeidet med ny nattverdssalme
Det neste på programmet fremover for Schow er å arrangere Svalbardsalmen for mannskor, damekor, blandet kor og instrumenter. Ellers har han et annet spennende prosjekt gående.
— Akkurat nå arbeider jeg med en ny nattverdssalme som heter Kom og Spis, som jeg og komponist Sveinung Nygaard har samarbeidet om. Salmen er sendt til alle organister i hele landet, og dette var et bestillingsverk til en påskemusikal for et barnekor som ønsket en ny nattverdssalme. Salmen har blitt benyttet i noen menigheter, men skal nå ut til hele landet, forteller den produktive musikeren, som også er aktuell med nytt album; Meistersaal Sessions - Live from Berlin.
En musikalsk reise
Innspillingene av sistnevnte er gjort i Meistersaal i Berlin som tidligere har vært vertskap for en rekke fantastiske innspillinger med alt fra David Bowie og U2 til klassiske musikere. På det nye albumet tar Schow med seg lytteren på en musikalsk reise inn i det meditative og utforsker hvor langt han kan ta lytteren med seg ved å spesialisere seg på å formidle stemninger gjennom instrumentalmusikk.