Økonomistudenter vil bidra til holdningsendringer
— Det er ganske så enkelt. Trym (red.anm. Tangerud) har alltid vært flink til å spare. Jeg var kompisen som måtte låne litt her og der. Heldigvis har jeg alltid hatt jobb, men kredittkortet kunne gå varmt av og til, smiler Erik Faye Karla, student ved Handelshøyskolen BI.
Kameratene, som møttes på Amalie Skram videregående skole i Bergen, forteller at de fikk en forretningside som baserer seg på egne erfaringer og et tema som alle unge kjenner til: privatøkonomi.
Erik Faye Karla: — Det er like viktig å lære om personlig økonomi som gangetabellen.
— Vi mener personlig økonomi er så viktig at det burde vært like integrert i grunnskolen som gangetabellen og fysisk aktivitet! Rekordhøye boligpriser og stadig høyere krav til lengre utdanning vil for de aller fleste bety mer gjeld. I tillegg er vår generasjon døpt ‘generasjon null pensjon’, konstaterer Tangerud.
Kameratene syslet derfor med ideen om å hjelpe unge mennesker til å få et naturlig forhold til penger og personlig økonomi gjennom sin egen oppstartsbedrift.
— Målet var å gi unge forutsetninger for å få en god økonomi, og i faget Innovasjon og entreprenørskap ved NLA Høgskolen - Hauge School of Management (HSM) fikk vi muligheten til å benytte bedriften vår som en tenkt ‘start up’, forteller økonomistudentene. Kameratene fikk uvurderlig hjelp fra dyktige medstudenter: Nora Leverås, Jordina Carlos Pedro, Trine Lervik, Marte Aarsand Vik og Oda Hegerholm. Etter perioden valgte flere av studentene å fortsette med prosjektet og bedriften Ung Kapital AS. Selskapet består i dag av tre HSM-studenter; Tangerud, Pedro, Leverås og en student ved BI; Karla.
Studentene mener de har truffet godt på forretningsideen:
— Undersøkelser som vi gjorde i forbindelse med utarbeidelse av forretningsplanen vår viste at 80 prosent av målgruppen mellom 16-34 år hadde et ønske om å få mer kunnskap om personlig økonomi.
Endre holdninger
Studentene tilbyr blant annet aksjekurs, hjelp med spareplaner, forbruksanalyser eller krasj-kurs i personlig økonomi, og har allerede gjennomført flere kurs og foredrag, blant annet på videregående skoler, Krigsskolen og Sjøkrigsskolen. De presiserer at de ikke gir finansiell rådgivning, men heller generell informasjon som hjelper forbrukerne å ta bedre valg.
– Vi driver jo tross alt med folkeopplysning! Ung Kapital ønsker å bidra til holdningsendringer til unge for hvordan de kan bruke og spare penger i hverdagen, som en nøytral tredjepart, forklarer Tangerud.
Fra venstre: Økonomistudentene Jordina Carlos Pedro, Nora Leverås og Trym Tangerud.
Treffer unge der de er
— Vi er til stede der de unge er, forteller Leverås, og ramser opp flere sosiale plattformer: Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn, samt egen nettside. Nettsiden inneholder kurs, artikler og nyttige verktøy som kan hjelpe unge til å få bedre kontroll på sin egen personlige økonomi.
Leverås og Pedro forteller at de poster to-tre ganger i uken på sosiale medier, men satser i like stor grad på å nå ut til unge ved hjelpe av ‘word-of-mouth’. Studentene har også et stort engasjement for å hjelpe andre, og to-fem prosent av profitten dedikeres til organisasjoner som arbeider med psykisk helse for unge.
— Det er vår måte å ta samfunnsansvar på, forteller Karla. Studentene ønsker å ufarliggjøre privat økonomi på samme måte som psykisk helse har blitt ufarliggjort de siste årene.
— Om vi kan hjelpe bare en person, så er det verdt det!