En utdanning full av opplevelser

Sunniva Singelstad skjønte tidlig at hennes lidenskap var å arbeide med barn og unge. På grunnskolelærerstudiet har hun fått bekreftet at studievalget er riktig, samtidig som hun har fått mange gode opplevelser gjennom de ulike fagene.

– Jeg hadde lyst til å jobbe med barn og unge, og skape en trygg barndom og ungdomstid for dem, forteller Sunniva Singelstad.

Den 23 år gamle studenten har funnet veien til Bergen og grunnskolelærerutdanningen til NLA Høgskolen. Sunniva kjente tidlig at hun ikke ville passe til en tradisjonell kontorjobb. Det var relasjonsarbeid hun ville jobbe med, og da passet læreryrket perfekt.

Du kan bety en forskjell

Slutten på fjerdeåret nærmer seg, og Sunniva har fått testet både yrket og ulike fag. Spesielt praksisen har gitt henne trygghet i at valget har vært riktig.

– Praksis har vært veldig givende. Det har vært fint å få teste ut yrket som jeg har valgt. Også synes jeg det har vært veldig gøy å få god kontakt med barn og unge, og merke at jeg kan faktisk kan bety en forskjell ute i skolen.

De fleste av medstudentene, Sunniva inkludert, har ikke jobbet i skolen tidligere.

– Det var litt skummelt med praksis i starten. Men du merker fra hver praksisperiode at du har utviklet deg og tatt til deg lærdom underveis. Det har vært fint å erfare, forteller hun.

Gode opplevelser

Studiene har også bydd på flere gode opplevelser.

– Det var veldig kjekt å ta kroppsøvings­faget! Vi reiste på turer på fjellet og var på sjøen, og vi ble en sammensveiset gjeng.

Gjennom KRLE-faget fikk hun og resten av klassen mulighet til å oppleve Roma.

– Det var en veldig sosial og kjekk tur! Og vi fikk sett i praksis det vi hadde lært i teorien på skolen, både kunst og arkitektur. Vi besøkte blant annet flere kirker.

– Også fikk vi til og med sett paven, og det var veldig, veldig stort, legger hun til.

Bryr seg om oss

Gjennom studiene har hun også knyttet tette relasjoner til foreleserne, noe hun trekker frem som det beste ved NLA.

– Foreleserne bryr seg om oss og hvordan vi mestrer det faglige. De vil virke­lig at vi skal bli godt utrustet til arbeidslivet etter utdanningen. Også bryr de seg også om hvordan det går med oss ellers i livet.

Lærerstudent Sunniva og medstudentene diskuterer med underviser i KRLE-klassen.

Lærerstudenten fra Isfjorden, et lite sted utenfor Molde, reiste tidlig hjemmefra og bodde tre år på internatskole før hun ble NLA-student.

– Jeg har vært vant til å ha tett kontakt med lærerne mine fra tiden på internatskole. Da jeg valgte NLA, opp­levde jeg at overgangen ikke ble så stor, forteller hun.

Studiebyen Bergen

Venner er en viktig del av livet til Sunniva, og en årsak til at hun valgte Bergen som studieby.

– Bergen er en fantastisk by å studere i, og her er det et godt studentmiljø! For meg har det også vært viktig med god tilgang til naturen. Byfjellene her i Bergen, -de er jo helt nydelige! Det å tilbringe en søndag på et av fjellene er supert.

– Også har det også vært veldig viktig for meg å gå i en studentmenighet og være en del av et større kristent fellesskap, og bruke egenskapene mine til å tjene der, legger hun til avslutningsvis.