Kurset består av to samlinger á to dager, og kursdeltakerne forplikter seg å delta på begge samlingene da det ene bygger på det andre. Kurset vil i hovedsak ha en praktisk tilnærming der deltakerne vil jobbe aktivt i parallelle workshops med temaer som rytmikk, besifringsspill og samspill og besifringsteori. Første samling vil ha størst fokus på bruk av piano, den andre vil ha størst fokus på orgelet.
Tid og sted
- Samling 1: 3. – 4. januar 2024 ved NLA Høgskolen Oslo, Linstows gate 3, Oslo.
- Samling 2: 6. – 7. mars 2024 ved Norges musikkhøgskole, Slemdalsveien 11, Oslo.
Påmelding
Påmeldingsfrist: 10. desember 2023- Trykk her for å komme til påmeldingsskjema (åpnes i deltager.no).
Påmeldingen er bindende. Dvs at dersom du melder deg av etter påmeldingsfristen vil du ikke få refundert kursavgiften.
Pris
- For fellesrådsansatte kirkemusikere: kr 4 000,- for begge samlingene.
Da store deler av kurset er finansiert/sponset av FUM, er det ikke anledning til å søke FUM om individuell støtte/stipend for dette kurset. - For andre: Kr 8 000,- kroner for begge samlingene.
Obs! Med forbehold om endringer.
Onsdag 3. januar 2024
10.00: Velkommen ved John Børge Askeland (NLA)
10.15: Peter Sandwall: Den rytmiske kirkemusikkens historie (med praktisk demonstrasjoner).
10.45: Kaffe- og forflytningspause.
11.00: Gruppeundervisning del 1a (tre grupper):
- Stasjon 1: Besifringsspill (gruppe 1) – Peter Sandwall.
- Stasjon 2: Rytmemønstre fra ulike sjangere (gruppe 2) – John Børge Askeland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3: Besifringsteori (gruppe 3) – Jens A. Kleiven.
12.30: Lunsj.
13.30: Gruppeundervisning del 2a (tre grupper):
- Stasjon 1: Besifringsspill (gruppe 3) – Peter Sandwall.
- Stasjon 2: Rytmemønstre fra ulike sjangere (gruppe 1) – John Børge Askeland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3: Besifringsteori (gruppe 2) – J. A. Kleiven.
15.00: Kaffe- og forflytningspause
15.15: Gruppeundervisning del 3a (tre grupper):
- Stasjon 1: Besifringsspill (gruppe 2) – Peter Sandwall.
- Stasjon 2: Rytmemønstre fra ulike sjangere (gruppe 3) – John Børge Askeland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3: Besifringsteori (gruppe 1) – J. A. Kleiven.
16.45: Oppsummering i plenum.
17.30: Felles middag.
Torsdag 4. januar 2024
09.30: Gruppeundervisning del 1b (tre grupper)
- Stasjon 1: Besifringsspill (gruppe 1) – Peter Sandwall.
- Stasjon 2: Rytmemønstre fra ulike sjangere – med bass og trommer (gruppe 2) – John Børge Askeland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3: Besifringsteori (gruppe 3) – Jens A. Kleiven.
11:00: Frukt og kaffe.
11.15: Gruppeundervisning del 2b (tre grupper)
- Stasjon 1: Besifringsspill (gruppe 3) – Peter Sandwall.
- Stasjon 2: Rytmemønstre fra ulike sjangere – med bass og trommer (gruppe 1) – John Børge Askeland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3: Besifringsteori (gruppe 2) – J. A. Kleiven.
12.45: Lunsj.
13.45: Gruppeundervisning del 3b (tre grupper)
- Stasjon 1: Besifringsspill (gruppe 2) – Peter Sandwall.
- Stasjon 2: Rytmemønstre fra ulike sjangere – med bass og trommer (gruppe 3) – John Børge Askeland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3: Besifringsteori (gruppe 1) – J. A. Kleiven.
15.15: Oppsummering i plenum.
Obs! Med forbehold om endringer.
Onsdag 6. mars 2024
10.00: Velkommen ved Karin Nelson (NMH)
10.15: Karin Nelson: Orgelets rytmiske muligheter.
10.45: Frukt/ kaffe og forflytning.
11.00: Gruppeundervisning del 1c (tre grupper):
- Stasjon 1: Besifringsspill orgel (gruppe 1) – Ennå ikke fastsatt.
- Stasjon 2: Rytmisk musikk på orgel (gruppe 2) – Karin Nelson.
- Stasjon 3: Besifringsspill (gruppe 3) – J. A. Kleiven.
12.30: Lunsj.
13.30: Gruppeundervisning del 2c (tre grupper):
- Stasjon 1: Besifringsspill orgel (gruppe 3) – Ennå ikke fastsatt.
- Stasjon 2: Rytmisk musikk på orgel (gruppe 1) – Karin Nelson.
- Stasjon 3: Besifringsspill piano (gruppe 2) – J. A. Kleiven.
15.00: Gruppeundervisning del 3c (3 grupper)
- Stasjon 1: Besifringsspill orgel (gruppe 2) – Ennå ikke fastsatt.
- Stasjon 2: Rytmisk musikk på orgel (gruppe 3) – Karin Nelson.
- Stasjon 3: Besifringsspill piano (gruppe 1) – J. A. Kleiven.
16.30: Oppsummering i plenum.
17:30: felles middag
Torsdag 7. mars 2024
9.00: Musikalsk presentasjon på orgel.
9.15: Forflytningspause.
9.30: Gruppeundervisning del 1d (tre grupper):
- Stasjon 1: Rytmisk musikk på orgel (gruppe 1) – Ennå ikke fastsatt
- Stasjon 2: Lek med orgel og piano (gruppe 2) – Karin Nelson og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3 a/b: Besifringsspill orgel/piano (gruppe 3) – Ennå ikke fastsatt/Eyolf Dale
11:00: Kaffe- og forflytningspause
11.15: Gruppeundervisning del 2d (tre grupper)
- Stasjon 1: Rytmisk musikk på orgel (gruppe 3) – Karin Nelson.
- Stasjon 2: Lek med orgel og piano (gruppe 1) – Otto Chr. Odland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3 a/b: Besifringsspill orgel/piano (gruppe 2) – Ennå ikke fastsatt/Eyolf Dale
12.45: Lunsj
13.45: Gruppeundervisning del 3d (tre grupper)
- Stasjon 1: Rytmisk musikk på orgel (gruppe 2) – Karin Nelson.
- Stasjon 2: Lek med orgel og piano (gruppe 3) – Otto Chr. Odland og Ole Kristian Kogstad.
- Stasjon 3 a/b: Besifringsspill orgel/piano (gruppe 1) – Ennå ikke fastsatt/Eyolf Dale
15.15: Forflytningspause.
15.30- 16:00: Oppsummering av hele kurset i plenum.
Bidragsytere
Ole Kristian Kogstad er høyskolelektor og avdelingsleder for NLA Staffeldts Musikk (musikkavdelingen ved NLA høgskolen i Oslo).
Han har lang erfaring som utøvende musiker, aller mest i kirkelig sammenheng i både innen DnK og det frikirkelige landskapet. Han har undervist i bl.a. besifringsspill og gehørbasert pianoakkompagnement i over 20 år innen mange ulike rytmiske sjangre, og har i den forbindelse utviklet mye lærestoff og metodikk som han ønsker å dele med oss på dette kurset.
John Børge Askeland er høyskolelektor og koordinator for linjen Utøvende Rytmisk Musikk på NLA Staffeldts Musikk (musikkavdelingen ved NLA høgskolen i Oslo). Han har over 25 års erfaring fra undervisning i hovedinstrument, bass, samspill, interpretasjon, improvisasjon og gehør. I tillegg har han jobbet mye med utvikling av studier, studieplaner og metodikk.
Ved siden av undervisning har han virket som musiker og komponist, hovedsakelig innen jazz og beslektet musikk. Musikk i kirkelige sammenhenger har alltid vært en del av hans virke. Han er medforfatter i boken «Band eller Orgel? Ja takk!» sammen med Kantor Alf Knutsen.