Haugedagen oppsummerer høgskolens verdier
Haugedagen er et årlig, åpent arrangement, skapt og ledet av Linjeforeningen på Hauge School of Management (HSM). Aktører fra næringslivet blir invitert til å dele sine erfaringer for unge, engasjerte økonomer og gründerspirer. Samtidig er det en ypperlig anledning for studenter til å mingle med fremtidige samarbeidspartnere.
– Vi ønsker å skape en arena og en dag som kan synliggjøre skolen og en dag hvor vi får muligheten til å sette samfunnsansvar, etisk bevissthet og sosialt entreprenørskap på næringslivsagendaen. Vi vil vise de unge at det er mulig å drive bærekraftig og samtidig tjene penger. Vi er business-studenter som har det etiske godt forankret i utdanningen, og da er det gøy å kunne utfordre næringslivet med nettopp det, sier prosjektleder for årets Haugedagen; Trine Lervik.
På bildet: Gisle A. Gjevestad Agledahl snakket om stiftelsen Insj.
Etisk bevisste økonomer
Jordina Carlos Pedro og Trine Lervik studerer begge Innovasjon og ledelse på HSM, som er avdelingen på NLA Høgskolen med utdannelser innen økonomi, ledelse og markedsføring.
– Gjennom Haugedagen kan vi vise både medstudenter og omverden skolens unike verdier. Selv om vi studerer business, er det veldig etisk forankret, sier Jordina.
På bildet: Konferansier, Trym Tangerud, ledet trygt gjennom kvelden. Han er også student ved Hauge School of Management.
Verdiene Trine og Jordina referer til, ligger i tanken bak HSM. Denne delen av NLA er inspirert av Hans Nielsen Hauge, som i sin tid grunnla mange bedrifter. Hauge var opptatt av at bedriftene skulle gi noe tilbake til lokalmiljøet, ta vare på de ansatte og ikke kun være opptatt av profitt. Gjennom utdanningen har studentene blant annet et fag der studentene blir utfordret til å reflektere rundt egne verdier og måten de i fremtiden skal bruke disse til å ta gode valg for seg selv og i næringslivet.
På bildet: Jordina Carlos Pedro.
Toppene i næringslivet heier på engasjementet
Denne varme vårdagen var det over hundre deltakere og syv foredragsholdere som var samlet på Youngs i Oslo. Felles for foredragsholderne var at de selv har bygget opp bedrifter. De fortalte om sin reise og hvordan de på ulike måter tar samfunnsansvar gjennom sine virksomheter.
På bildet: Aiman Shaqura står bak mange bedrifter og prosjekter, blant annet prosjekter som "Give a Job" og "Charge Inclubator".
– Da vi spurte foredragsholderne om å komme, ble vi møtt med veldig mye positivitet. Det er jo utfordrende å nå ut til de store profilene. De er travle og vi har begrenset med midler. Men alle vi delte konseptet med, blir superengasjerte og syns det er kult at vi gjør det, forteller Trine.
Savner engasjement blant unge
Det er kanskje naturlig å tenke at unge økonomer generelt i dag står i førersetet for miljøvern, samfunnsansvar og inkludering. Men Trine og Jordina mener bildet nødvendigvis ikke er sånn og de mener det er behov for mye mer bevisstgjøring om tema.
– Trine og jeg er to personer som ofte er på konferanser, frokostmøter og lignende, vi søker denne typen miljøer. Det er et veldig trendy tema, men dessverre er det sjeldent vi møter så mange andre unge der. Jeg savner litt mer av det unge engasjementet. Av det jeg har sett her i Oslo, er det ikke noe som kan måle seg med Haugedagen, sier Jordina som også mener HSM er en av få økonomiutdanninger som har dette perspektivet og lar det prege hele studieløpet.
På bildet: Marianne Sørseth, i dag daglig leder for Kvantesprang AS. Hennes drivkraft er å finne innovative forretningsmetoder som gir meningsfull fremgang for virksomheter.
Arrangementet gikk over all forventing
Å arrangere et så stort arrangement som Haugedagen, er krevende. Det er mye som skal håndteres og sammen med de andre i Linjeforeningen fikk Trine og Jordina erfaring med alt fra planlegging, salg, markedsføring, ledelse, koordinering og praktiske oppgaver som rigging av lokalet.
–Vi lærte veldig mye, og som koordinator i år, fikk jeg mer eierskap til prosjektet, sier Jordina som sammen med Trine har vært med tidligere år Haugedagen har blitt arrangert.
–Nå har jeg snart en bachelor i ledelse og fikk bruk for den kunnskapen også. Jeg har lært masse og det har blant annet vært nyttig til jeg skal lede noe en annen gang, sier Trine.
– I år syns jeg det gikk over all forventning. Vi hadde jo lært noe fra de andre årene, men markedsføring kunne vi gjort mer på og enda mer promotering mot medstudenter, sier Jordina.
Jordina og Trine avslutter nå sin bachelorgrad og skal begge videre på master fra høsten.
At vi ser disse to kvinnene igjen i næringslivet om noen år, er det ikke tvil om!