Lærerstudenter i praksis
– Det å være i praksis tror jeg har vært det viktigste på grunnskolelærerutdanningen for meg. Det er der jeg virkelig har fått prøvd meg som lærer, sier lærerstudent Marte Thunestvedt.
– Det er i praksis jeg har blitt inspirert og utfordret, gjort feil og lært masse av praksislærerne mine. Med noen praksisperioder bak meg nå, så føler jeg at jeg er på vei til å finne med identitet som lærer, utdyper hun.
Marte Thunestvedt mener praksisen har formet henne som lærer.
Medstudent Sunniva Bjortveit Fonneland er enig.
– Jeg husker at vi ble kastet ganske raskt ut i praksis første året på studiet. Det syntes jeg var litt skummelt, men også veldig greit! For da fikk jeg testa det ut og fikk en bekreftelse på at jobben var rett for meg.
Samhandling
Frode Skjold har vært øvingslærer for NLA-studenter ved Skjold skole i Bergen i mange år. Han synes det er veldig spennende å følge nye lærerstudenter inn i yrket.
Øvingslærer Frode Skjold liker å veilede NLA-studenter.
– Barna elsker når studenten skal komme. De gleder seg lenge og ønsker de alltid hjertelig velkommen, sier han.
– Det som er så genuint herlig med praksis, tenker jeg, er den stadige samhandlingen mellom meg og studentene, og studentene imellom, der vi kan snakke om små og store valg de gjør i klassesituasjonen. Det tenker jeg er så flott og viktig for at de skal føle seg trygge i situasjonen, sier han.
Steg for steg
Lill Presttun Hindenes er rektor på Lyshovden oppveksttun i Bergen. Hun kan bekrefte at lærerne man møter i praksis er ekstra dedikert til å veilede studenter.
– Det er noen av skolens beste lærere som har tatt på seg det oppdraget fordi de vet at en dag så blir kanskje akkurat du kollegaen deres.
Hun forteller at på studieprogrammet Grunnskolelærer 1–7, så foregår praksisen to ganger i løpet av året på den skolen du får tildelt.
Rektor Lill Presttun Hindenes.
– Du starter på en observasjonspraksis hvor du ser hvordan øvinglæreren gjør det, så er neste skritt at du for lov til å undervise sammen med en av de andre studentene. Vi tar det stegvis. Vi setter deg aldri i en posisjon der du må være helt alene med klassen før du tenker at tiden er inne for at det skal kunne klare det. Litt etter litt får du mer og mer ansvar, sier hun.
Realitetsorientering
For lærerstudent Odd Gjermund Fossen har praksisen betydd mye.
– Vi ser ikke hvordan det er å være lærer fra skolebenken. Vi kan sitte og ha timevis med pedagogikk, og det er jo spennende det også, men du får et helt annet syn på det når du faktisk står foran elevene, sier han.
– Etter den første undervisningstimen, hvor du gjerne har hundre tusen tanker i hodet, så har du liksom kommet over den verste kneika, og man blir tryggere, bekrefter han.