Hva skal de yngste elevene lære i samfunnsfag?

Når seksåringer begynner på skolen, starter de også med samfunnsfag fra første trinn.

Selv om mange barn allerede har opplevd samfunnsfagrelaterte aktiviteter i barnehagen, markerer skolens mer strukturerte form en viktig overgang. Her legges grunnlaget for deres forståelse av samfunnet – hvordan det er organisert, og hvilken plass de selv har i ulike fellesskap.

Tidlige målsettinger

Etter andre trinn skal elevene ha nådd en rekke mål. De skal blant annet kunne utforske nærmiljøet sitt, forstå naturlandskapet og kulturminnene, og kunne bruke kilder til å fortelle om hvordan foreldre og besteforeldre har levd. De skal lære om urfolk og ulike folkegrupper, kjenne til menneskerettighetene, vite hvilke rettigheter de selv har og hva det innebærer. I tillegg skal de få innsikt i hvordan de kan påvirke beslutningsprosesser og samarbeide om demokratiske valg – store temaer for små elever!

Professor Kari-Mette Walmann Hidle har sett på hvordan samfunnsfag kan tilpasses de yngste skoleelevene.

Faglig fokus i begynneropplæringen

I den nye boken Begynneropplæring i samfunnsfag (Helgesen og Hidle, 2024) ser vi nærmere på hvordan samfunnsfaget kan tilpasses de yngste skoleelevene. I de første skoleårene, ofte omtalt som begynneropplæringen, veksler fokuset gjerne mellom grunnleggende ferdigheter (kalt "smal" begynneropplæring) og lek, selvregulering, og den sosiale overgangen fra barnehage til skole (kjent som "vid" begynneropplæring).

Men det er en risiko for at det faglige innholdet i samfunnsfaget blir nedprioritert. For å fremheve viktigheten av faglig innhold introduserer vi begrepet dyp begynneropplæring i samfunnsfag. Dette handler om at elevene skal oppnå dybdelæring – en dypere forståelse av stoffet, hvor kunnskapen bygges opp over tid og knyttes sammen med andre fag og temaer.

Utviklingen av samfunnsfaget

Samfunnsfag har vært en del av småskolen i over hundre år, men både organiseringen og innholdet i faget har stadig vært i utvikling. En gjennomgang viser imidlertid at småskoletrinnet sjelden er i fokus i faglitteraturen (Hidle & Krogstad, 2019). Det betyr at lærere og lærerstudenter ofte mangler litteratur som er direkte rettet mot undervisning på dette trinnet – en utfordring når de møter den nye strukturen i fagfornyelsen (LK20).

Et viktig løft for samfunnsfaget

Begynneropplæring i samfunnsfag er derfor et nyttig bidrag til lærere og lærerstudenter som vil gi de yngste elevene en god start i samfunnsfaget. Gjennom fagfellevurderte artikler som kombinerer teori og praktiske undervisningsmetoder, diskuterer vi hvordan samfunnsfaglig innhold kan formidles best mulig på småtrinnet. Vi ser på hva lærebøker og skjønnlitteratur tilbyr, og utforsker også bruk av programmering og tverrfaglige tilnærminger i undervisningen. Boken løfter med andre ord samfunnsfaget opp på dagsordenen – helt fra starten av skoleløpet!

Kilder

Helgesen, E., & Hidle, K.-M. W. (red.). (2024). Begynneropplæring i samfunnsfag. Fagbokforlaget.