Boklansering: Metodelosen
Boken Metodelosen er skrevet for å støtte studenter i lærerutdanning med å gjennomføre selvstendige forskningsarbeider, som masteroppgaver, artikler eller ph.d.-avhandlinger. Tittelen refererer til rollen som en los, som hjelper forskere å navigere gjennom ukjent farvann, unngå skjær og nå trygt i havn. Det er samlet en rekke forfattere som forteller om sine valg og bortvalg når det gjelder forskningsmetode.
– Hvilken metode er egentlig best for å svare på problemstillingen din? Fordi det er problemstillingen som skal bestemme metoden, forteller Julie Ane Ødegaard Borge. Hun legger til:
– Hva vil jeg finne ut av, og hvordan skal jeg gå frem for å finne det ut?
Erfaringer fra forskningsprosesser
Gjennom boken deler redaktørene og kapittelforfatterne sine erfaringer fra forsknings-prosesser, og fremhever at veien til et ferdig produkt sjelden er enkel. De reflekterer over utfordringer de har møtt, metodiske valg og feilvalg, og hvordan dette har påvirket resultatene. Blant annet beskrives to studenthistorier: en masterstudent og en ph.d.-student, hvor sistnevnte måtte avbryte forskerkarrieren på grunn av uhåndterlige datamengder fra feil metodiske valg.
Redaktørene Bodil Svendsen og Julie Ane Ødegaard Borge.
Forskningsmetoder i lærerutdanning
Boken gir korte innføringer i ulike forskningsmetoder som ofte brukes i lærerutdannings-forskning, og fungerer som en praktisk veileder. Hvert kapittel avsluttes med konkrete råd som skal hjelpe leserne på veien til å fullføre sitt forskningsprosjekt. Gjennom forfatternes erfaringsdeling og refleksjoner, får leseren også presentert hovedtrekk ved sentrale metoder i lærerutdanningsforskning. Blant disse er kvantitative metoder og eksperimentelle design, ulike former for kvalitative intervjuer, litteraturgjennomgang og intervensjonsstudier med blandede metoder.
Bidragsytere
Fra venstre: Kristin Eliassen, forlagsredaktør, Fagbokforlaget, Bodil Svendsen, NTNU, (førsteamanuensis naturfag), Tony Burner, USN, (professor) og Fredrik Mørk Røkenes, UiO (førsteamanuensis) og Julie Ane Ødegaard Borge, NLA (førsteamanuensis samfunnsfag).