Fra skeptisk til trygg: Programmering i klasserommet

Lærer Trude Helle fra Bergen har gått fra skepsis til trygghet i programmering etter å ha fullført videreutdanningen 'Programmering 1-7’ ved NLA Høgskolen.

Trude Helle, bosatt i Bergen og lærer på barneskole, tok i fjor videreutdanningen 'Programmering 1-7' ved siden av full jobb. Studiet ga henne 15 studiepoeng, og hun opplevde at studiet var innholdsrikt og relevant.

– Relevansen var utvilsomt høy, terningkast 6, sier Trude, som følte at alt hun lærte, kom elevene til gode. Til tross for at hun ikke hadde noen forkunnskaper innen programmering, synes hun studiet var lagt opp på en trygg og strukturert måte.

En krevende balanse med full jobb

Samtidig var arbeidsmengden en utfordring for en fulltidslærer.

– Arbeidsplassen gir ingen tilrettelegging for studier, utover eksamensfri, med mindre man søker om vikarstøtte eller stipendordning via UDIR. Du må ha en tilværelse som passer for dette. En stor fordel var at studiet var heldigitalt, noe som gjorde det fleksibelt. Helle savnet imidlertid fysiske møter og samlingsbasert undervisning, og synes kollokviegruppene ble lite brukt. 

– Jeg liker å møte folk og diskutere sammen. En kombinasjon av digitalt og fysisk opplegg kunne vært ideelt, sier hun.

Tryggere på programmering i skolen

For Helle har det vært en positiv opplevelse med nettstudiet som har bidratt til å endre hennes undervisning. 

– Jeg har fortsatt å undervise elevene i programmering, og det hadde jeg nok ikke gjort uten dette studiet. Det ufarliggjorde programmering for meg, og faglærerne trygget oss hele veien og var gode støttespillere. 

Selv om hun ønsket en roligere start, mener Helle at studiet har vært en god investering og anbefaler det gjerne til andre.

Nå er Helle i gang med et erfaringsbasert masterstudium ved NTNU, hvor opplegget er samlingsbasert. Hun ser frem til videre faglig påfyll.