Nettstudier ved NLA: En milepæl for fleksibel utdanning

Over 800 studenter tar nå digitale studier hos NLA.

– NLA Høgskolen har nådd en viktig milepæl med i overkant av 800 studenter som tar nettstudier hos oss, forteller prorektor for utdanning, Amund Langøy. 

I dag, 15. oktober, er NLAs offisielle telledato for innhenting av statistikk over antall studenter som har betalt semesteravgift. Dette tallet rapporteres også til Database for statistikk om høyere utdanning (DBH). NLA har nå litt over 800 nettstudenter og totalt mer enn 3.000 studenter, fordelt på både campus- og nettbaserte studier.

– Denne veksten viser at vi dekker et viktig behov i dagens samfunn, legger han til.

Nettstudentene utgjør nå omtrent en fjerdedel av høgskolens samlede studentmasse, noe Langøy ser som et resultat på at NLA har lykkes i å tilrettelegge for fleksibel og tilgjengelig utdanning.

– Fleksibilitet er avgjørende, spesielt for studenter som kombinerer studiene med jobb, familie eller bor langt unna våre fysiske campuser. Nettstudier gjør høyere utdanning tilgjengelig for flere, samtidig som vi opprettholder høy kvalitet på undervisningen, understreker Langøy.

Prorektor for utdanning, Amund Langøy: Veksten i nettstudier viser at vi dekker et viktig behov i dagens samfunn.

Høgskolens satsing på nettstudier handler ikke bare om vekst, men også om å tilby en bredere portefølje av studier. 

– Vi ser for oss å utvide med flere digitale studietilbud og ønsker å skape en solid digital læringsarena som gir studentene den støtten de trenger for å lykkes, sier Langøy.

Et mangfold av nettstudenter

Prosjektansvarlig for nettstudier, Hanne Kristin Dypedal, trekker frem at NLA har et mangfold av studenter som deltar i nettstudiene – fra unge voksne til studenter nær pensjonsalder.

– Noen studerer for første gang, mens andre har lang erfaring fra høyere utdanning. Dette mangfoldet skaper et spennende læringsmiljø, med mulighet for interessante faglige diskusjoner, forklarer Dypedal.

Hun legger til at målet med nettstudiene ikke bare er å levere studiepoeng, men å gi studentene et relevant læringsutbytte, nye kontakter og mestringsopplevelser.