
NLA-studenter trives – gode resultater i Studiebarometeret 2024
Spesielt undervisningskvalitet og vurderingsformer får høye skår, noe som vitner om solid faglig oppfølging og et godt læringsmiljø.
Stabile og positive resultater
Den overordnede studenttilfredsheten ved NLA ligger på 3,9 av 5 – tett på det nasjonale gjennomsnittet. Sammenlignet med fjoråret viser undersøkelsen en positiv utvikling, særlig innen faglig og sosialt læringsmiljø, som har økt med 0,4 poeng.
Undervisningen får en skår på 3,8, med særlig gode tilbakemeldinger på innhold og faglig relevans. Vurderingsformene vurderes til 4,0, noe som viser at eksamener og innleveringer oppleves som faglig utviklende. Den økte tilfredsheten med læringsmiljøet tyder på et sterkt fellesskap blant studentene.
Studier med ekstra fornøyde studenter
Flere fagområder utmerker seg med spesielt gode tilbakemeldinger:
- Musikkstudenter gir svært høye skår på undervisning og vurderingsformer.
- Pedagogikk og lærerutdanning får sterke tilbakemeldinger på undervisningskvalitet.
- Journalistikkstudentene verdsetter tett oppfølging fra faglige ansatte.
Muligheter for videre utvikling
Selv om NLA scorer godt på undervisningskvalitet og vurderingsformer, peker undersøkelsen også på forbedringsområder. Tilknytning til arbeidslivet får en skår på 3,1, noe som indikerer behov for å styrke praksismuligheter og samarbeid med næringslivet. I tillegg ligger NLA under det nasjonale snittet på fysisk læringsmiljø og infrastruktur, noe som gir grunnlag for videre utvikling.
– På flere sentrale områder ser vi sterke resultater for NLA, og studentene våre verdsetter undervisningskvaliteten og det faglige fellesskapet. Samtidig er det klart behov for å jobbe videre med flere andre områder, ikke minst å synliggjøre arbeidslivsrelevans og styrke praksistilbudene. Vi håper også at den siste tidens campusutvikling vil ha en positiv effekt på studentenes tilfredshet med fysisk læringsmiljø og infrastruktur, sier Sigbjørn Sødal, rektor.