
Tidligere journaliststudent – Jeg bruker det jeg lærte hver eneste dag
– Hvordan har utdanningen din vært til nytte i karrieren din, og hvilke ferdigheter fra studietiden bruker du mest i dag?
– Utdanningen min har vært til veldig stor nytte, jeg bruker det jeg har lært hver eneste dag og er takknemlig for tiden på Gimlekollen, forteller Kristina Fritsvold. Hun understreker at forståelsen av etikk, publisering og journalistikkens samfunnsoppdrag fra studiet danner grunnlaget for alt hun gjør.
– I tillegg har jeg i det siste fått god bruk for den praktiske kunnskapen om levende bilder. Jeg gikk på TV-linjen og jobbet i flere år med radio og TV, men det er lenge siden nå. Vi har imidlertid begynt å jobbe intensivt med video i Amedias aviser nå, og da er det nyttig å kunne filme og redigere.
— Hvordan ser du at arbeidsmarkedet har endret seg siden du ble uteksaminert, og hva bør dagens studenter fokusere på for å være konkurransedyktige?
– Arbeidsmarkedet svinger hele tiden. Akkurat nå er det slik det var da jeg ble uteksaminert - det var nedbemanninger og ansettelsesstopp mange steder og vanskelig å få jobb. Det betyr bare at man må jobbe hardere og være tålmodig. Fritsvold mener det viktigste du gjør for å være konkurransedyktig som nyutdannet er å ikke være kresen, si ja til flest mulig vakter selv om man føler at det ikke passer, og strekke seg lenger enn det som er forventet.
– Dessuten er det lurt å se på mulighetene utenfor Oslo. Det er mye lettere å få jobb i en avis ute i distriktet, og der får man ofte også dekke mange flere forskjellige saker og får høy kompetanse raskere.
– Hvilke råd vil du gi til nåværende studenter som ønsker å lykkes innen ditt fagfelt eller bransje?
– Det er ikke akkurat noen revolusjonerende råd, men det er vel fortsatt det klassiske som gjelder: Jobbe hardt, sørge for å holde seg oppdatert på nye ting som kommer og være nysgjerrig i møte med alle mennesker og i alle sammenhenger for å skaffe seg kunnskap og nyhetstips.
– Det er også avgjørende å huske at man lager saker for leserne, lytterne og seerne og ikke for kolleger eller sjefer man har lyst til å imponere, avslutter hun.