Slik bruker han ChatGPT som lærer
Hans engasjement for kunstig intelligens startet i studietiden og vekket interesse blant underviserne på NLA høgskolen. Det førte til at han ble invitert til å bidra som yngste forfatter i antologien «Samfunn og samhandling under press», der han skriver om holdninger til ChatGPT.
Mads Rønning ble ferdig utdannet ved NLA i Oslo som grunnskolelærer 5. – 7. trinn i 2023. Nå underviser han i matte, engelsk og gym.
Engasjementet for elevene
– Det mest givende med å være lærer for meg, er kanskje ikke det faglige, men å hjelpe barna med å komme på skolen, føle at de blir møtt, har det trygt og ønsker å være der, reflekterer Rønning og legger til at det å samarbeide er en ferdighet han jobber mye med å lære barna.
– Det er jo litt det vi prøver å lære dem hele veien. For det er jo så viktig at de lærer seg det før de skal ut i verden og finne seg en jobb og samarbeide der. Hjelpe dem å bli klare for livet senere, sier han.
Masteroppgave om ChatGPT
Da Rønning skulle starte masteroppgaven, valgte han først det han omtaler som et "enkelt" tema, og noe han egentlig ikke interesserte seg for. Men da ChatGPT ble lansert i slutten av 2022, endret alt seg.
– Jeg så hvordan denne nye teknologien skapte debatt blant høyskoler og videregående skoler rundt om i verden. Det syns jeg var interessant. Derfor bestemte jeg meg for å gå bort fra det gamle temaet og fokusere 100% på hvordan skolen bør håndtere den nye teknologien, forteller han.
Dette var noe som skapte interesse blant de ansatte på NLA høgskolen, og etter at masteren var levert, fikk han tilbud av Linnéa K. Jermstad om å bidra i antologien. Sammen skrev de kapittelet som heter ChatGPT i lærerutdanning: Lærerprofesjonalitet i spenning mellom tradisjon og teknologisk utvikling. Tidlige betraktninger fra lærerutdannere.
Bildet: Under lanseringen av boken deltok Mads Rønning i panlesamtalen og diskusjonen om dagens skole.
ChatGPT kommer med ideer
Som lærer, bruker Rønning ChatGPT i planleggingen av undervisning.
– I min egen undervisning synes jeg at ChatGPT er en stor støtte i idéutviklingsfasen. Hvis jeg skal lage et praktisk undervisningsopplegg for 7. trinn, kan jeg bare spørre ChatGPT om å komme med fem forslag, også velger jeg det jeg synes virker best. Da er det bare for meg å tilpasse opplegget til hvilke kompetansemål jeg skal oppfylle, samtidig som jeg må tilpasse til de elevene jeg har i klassen, forklarer Rønning.
På bildet: Linnéa K. Jermstad var en av redaktørene for antologien og skrev artikkelen sammen med Mads Rønning
Sammenligner ChatGPT med kalkulatoren
ChatGPT og annen kunstig intelligens har blitt diskutert og mange er skeptiske. Rønning mener skolene må ta utviklingen på alvor.
– Det er viktig at skolen faktisk forbereder barna på den verden de skal være en del av i fremtiden. Derfor må vi prøve å gjøre dem gode på å bruke teknologien på en bra måte, heller enn å bare late som at den ikke eksisterer.
Han trekker paralleller til da kalkulatoren kom, en teknologi som også møtte skepsis.
– Det blir som da kalkulatoren dukket opp. Det er fortsatt viktig å lære seg de grunnleggende matematiske ferdighetene og ha en forståelse av matematikk for å bruke kalkulatoren på en god måte. Men det er likevel fornuftig å bruke kalkulatoren for å gjøre ting lettere. Jeg mener altså at det er viktig at lærere ikke bare utelukker slik teknologi, men at de heller gjør elevene gode til å bruke den på en hensiktsmessig måte, avslutter Rønning.