✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

Vil bruke styrelederrollen til å løfte både Bergen og sektoren nasjonalt

Amund Langøy, prorektor for utdanning ved NLA Høgskolen, går nå inn som ny styreleder i Utdanning i Bergen.

Amund Langøy Utdanning i Bergen

Med seg inn i vervet tar han fem års styreerfaring – og en klar visjon om samarbeid, synlighet og rekrutteringskraft. Utdanning i Bergen er et samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, studentsamskipnad og offentlige aktører som sammen arbeider for å styrke Bergen som studieby.

– Først og fremst er dette et ærefullt tillitsverv. Jeg kommer fra en av de mindre institusjonene, så jeg er både ydmyk og glad for muligheten. Jeg har sittet i styret i noen år og sett hvor verdifullt nettverket er – ikke minst under pandemien, da samarbeidet fungerte nettopp fordi vi kjente hverandre og hadde tillit til hverandre. Jeg opplever ellers at administrasjonen jobber godt og forbereder sakene grundig, noe som gjør det enklere å overta som styreleder.

Tre prioriterte satsingsområder

– Vi står på en tydelig plattform: å gjøre Bergen til en synlig, attraktiv og inkluderende studieby. For meg betyr det tre ting:

  1. Mer samhandling på tvers av institusjoner og offentlige aktører.
  2. Kompetansebygging og erfaringsutveksling – dele det som virker, raskere.
  3. Rekruttering: Få motiverte studenter til å velge Bergen, og legge til rette for at de blir i regionen etter endt utdanning.

Hvorfor Utdanning i Bergen er viktig

– Vi er en felles møteplass og et koordinerende nav. Når vi drar i samme retning, blir effekten større enn enkeltprosjekter. Andre studiebyer ser også til Bergen og lar seg inspirere av måten vi jobber på. Det forplikter oss.

Studentboliger – en kritisk faktor

– Tilgangen på studentboliger er avgjørende for rekruttering. Her må vi stå sammen med Studentsamskipnaden, Bergen kommune og fylkeskommunen for å få opp tempoet. Nettopp derfor er jeg glad for at kommunen og andre samfunnsaktører er representert i styret..

Tett samarbeid med næringslivet

– Vi må møtes om konkrete behov og løsninger: alt fra praksisplasser og case-arbeid til etter- og videreutdanning. Styret kan bidra ved å etablere møteplasser og synliggjøre muligheter på tvers.

Deling av kunnskap og innovative løsninger 

– Vi vil etablere delingsarenaer hvor ulike aktører kan møtes for å dele kunnskap, utveksle erfaringer og i fellesskap utvikle kompetanse og innovative løsninger. Gjennom dette skal vi styrke relasjonene mellom medlemmene og sikre etablerte kommunikasjonskanaler. 

Studentenes rolle

– Studentene må være med der beslutninger tas. Vi er glade for at de er representert i styret gjennom Velferdstinget. Det gir oss reell innsikt i hva som fungerer – og ikke fungerer – i studiehverdagen.

Visjonen fremover

– At vi, i fellesskap, utvikler en fremragende kunnskaps- og studieby. Lykkes vi med samarbeidet, blir Bergen både førstevalget for nye studenter og et naturlig sted å bli værende etterpå.

_____________________________________________________________________________________

Fakta: Utdanning i Bergen

  • Etablert: 25 år med samarbeid om studentrekruttering, studieby og arbeidsliv.
  • Rolle: Strategisk nettverk for samarbeid og kompetansebygging mellom utdanningsinstitusjoner, kommune, fylke, studenter og næringsliv.
  • Visjon (Strategi 2023–2028): I fellesskap utvikle en fremragende kunnskaps- og studieby.
  • Medlemmer:
  • Universitetet i Bergen
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Norges Handelshøyskole (NHH)
  • Handelshøyskolen BI
  • NLA Høgskolen
  • VID vitenskapelige høgskole
  • Kristiania
  • Fagskulen Vestland
  • Studentsamskipnaden på Vestlandet
  • Bergen kommune
  • Vestland fylkeskommune
Publisert06.11.25Oppdatert06.11.25

Finn flere nyheter

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Forskningsbilder 2020 Breistein-29

Ph.d. i sosialt ansvar og danning

NLA Høgskolen har nylig sendt inn søknad om akkreditering av et nytt ph.d.-program i sosialt ansvar og danning.

content

NLA deltok på symposiet TILHUG på Stord og Moster Amfi

Nylig ble symposiet TILHUG arrangert av Høgskulen på Vestlandet (HVL), med program på både campus Stord og på Moster Amfi. NLA Høgskolen var med som samarbeidspartner, sammen med Høgskulen i Volda, Sunnhordland museum, Geopark Sunnhordland og Moster Amfi.

group-of-school-children-standing-on-field-trip-in-2025-10-11-13-58-20-utc

Trua kan ikkje optimaliserast

Ein gong i urtida, for sånn ca 35-40 år sidan, var det ikkje vanleg at foreldre, langt mindre besteforeldre, møtte opp på alle fotballkampar eller turnframsyningar til barn og barnebarn.

Carol

Afrikanske perspektiver på medier og makt

I afrikanske nyhetsmedier blir fortellingene om menn og kvinner formet gjennom sjangre, språk og redaksjonelle valg som ofte speiler og forsterker etablerte maktstrukturer. Samtidig vokser det fram nye digitale rom der kvinner tar tilbake både kameraet og kontrollen over fortellingen.

Carl Håkon Solheim

Lar seg ikke skremme, vil bli lærer

Masteroppgaven er levert og i det fine sommerværet kan Carl Håkon Solheim senke skuldrene etter en femårs innsats på grunnskolelærerutdanningen ved NLA i Oslo.

Se flere nyheter