✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

Fra skeptisk til trygg: Programmering i klasserommet

Lærer Trude Helle fra Bergen har gått fra skepsis til trygghet i programmering etter å ha fullført videreutdanningen 'Programmering 1-7’ ved NLA Høgskolen.

Nettstudent_Helle

Trude Helle, bosatt i Bergen og lærer på barneskole, tok i fjor videreutdanningen 'Programmering 1-7' ved siden av full jobb. Studiet ga henne 15 studiepoeng, og hun opplevde at studiet var innholdsrikt og relevant.

– Relevansen var utvilsomt høy, terningkast 6, sier Trude, som følte at alt hun lærte, kom elevene til gode. Til tross for at hun ikke hadde noen forkunnskaper innen programmering, synes hun studiet var lagt opp på en trygg og strukturert måte.

En krevende balanse med full jobb

Samtidig var arbeidsmengden en utfordring for en fulltidslærer.

– Arbeidsplassen gir ingen tilrettelegging for studier, utover eksamensfri, med mindre man søker om vikarstøtte eller stipendordning via UDIR. Du må ha en tilværelse som passer for dette. En stor fordel var at studiet var heldigitalt, noe som gjorde det fleksibelt. Helle savnet imidlertid fysiske møter og samlingsbasert undervisning, og synes kollokviegruppene ble lite brukt. 

– Jeg liker å møte folk og diskutere sammen. En kombinasjon av digitalt og fysisk opplegg kunne vært ideelt, sier hun.

Tryggere på programmering i skolen

For Helle har det vært en positiv opplevelse med nettstudiet som har bidratt til å endre hennes undervisning. 

– Jeg har fortsatt å undervise elevene i programmering, og det hadde jeg nok ikke gjort uten dette studiet. Det ufarliggjorde programmering for meg, og faglærerne trygget oss hele veien og var gode støttespillere. 

Selv om hun ønsket en roligere start, mener Helle at studiet har vært en god investering og anbefaler det gjerne til andre.

Nå er Helle i gang med et erfaringsbasert masterstudium ved NTNU, hvor opplegget er samlingsbasert. Hun ser frem til videre faglig påfyll.

Publisert11.11.25Oppdatert11.11.25

Finn flere nyheter

Skjermbilde 2025-12-10 kl. 09.53.21

Millionstøtte til rekruttering av barnehagelærarar

Regjeringa trappar opp innsatsen for å få fleire til å velje barnehagelærarutdanning, og NLA Høgskolen får 1 million kroner til vidare rekrutteringsarbeid.

Clemens_Cavallin

Nasjonalt forskningssenter for kunstig intelligens og kreativitet

NLA Høgskolen er en del av den nasjonale satsingen på kunstig intelligens og kreativitet gjennom forskningssenteret MishMash, der ny kunnskap og løsninger utvikles for utdanning, næringsliv og offentlig sektor med etikk og pedagogikk i sentrum.

Øyvind Fosse_friskoler

Elever trives på kristne skoler

En ny forskningsrapport viser at elever ved kristne friskoler i stor grad trives og opplever et trygt skolemiljø.

IMG_7332

Dronning Sonja inviterte til keramikksymposium på Slottet

Åse Kvalbein, førstelektor, var invitert fordi hun er en av forfatterne bak Leire og keramikk, håndbok for studenter og lærere. Boken har fått stor oppmerksomhet, er tatt inn i pensum ved de fleste relevante utdanninger i Norge, selger godt og kom nå i november i nytt opplag.

Hanne Kristin Dypedal - nettpedagog 3-1 (1)

Hanne Dypedal er årets nettpedagog 2025

Fleksibel utdanning Norge (FuN) har kåret Hanne Kristin Dypedal fra NLA Høgskolen til Årets nettpedagog 2025.

_DSC5878-2

Frå utfordringar til moglegheiter: Slik vil Studentparlamentet løfte NLA-studentane

Maren Arntsen tek fatt som ny leiar for Studentparlamentet ved NLA Høgskulen. Med bakgrunn frå innovasjon, marknadsføring og leiing ved Hauge School of Management vil ho løfte studentane sine stemmer og gjere utfordringar om til moglegheiter.

Se flere nyheter