Kultur og kommunikasjon

NLA har dyktige fagmiljø innen journalistikk, medier, kommunikasjon og kulturfag. Du kan velge mellom ulike nettstudier og campusbaserte emner som er tilgjengelige for videreutdanningsstudenter.

Vi ønsker at alle utdanningene våre skal bidra til personlig vekst og danning hos våre studenter, og utruste dem til både frivillig og profesjonell tjeneste i ulike sammenhenger. 

Det teoretiske grunnlaget tilegner du deg gjennom faglitteratur og forelesninger. Kunnskapen modnes når du og medstudentene dine drøfter fagstoffet i lys av de ulike erfaringene dere har med dere fra deres egne sammenhenger. Tankene bearbeides når du strukturerer dem i skriftlige arbeider, og har blitt dine egne når du har dem med deg i eget liv og praksis.

Videreutdanningene våre organiseres for at du skal kunne studere på deltid samtidig med famile- arbeidsliv. Mange av videreutdanningene er for eksempel enten helt nettbaserte, eller samlingsbaserte med enkelte fysiske samlinger. Ofte er fellesskapet med medstudentene fra helt andre sammenhenger en av de viktigste bidragene til gruppens felles faglige utvikling.

På NLA Høgskolen kan du velge mellom forskjellige videreutdanninger, tilleggsutdanninger, enkeltemner og kurs. Ta også gjerne kontakt hvis du ønsker faglige innlegg eller workshops til din organisasjon, skole, barnehage eller bedrift.

 

Aktuell videreutdanning

GKI801N | Introduksjon til generativ kunstig intelligens: Bilde, video, lyd og musikk | 10 studiepoeng | nettbasert

Ønsker du å lære om kunstig intelligens? Nå tilbyr NLA Høgskolen et videreutdanningsemne på 10 studiepoeng hvor du får en innføring i generativ kunstig intelligens med fokus på bilde, video, lyd og musikk. Søknadsfrist er 1. desember.

 Les også mer om studiet, workshop eller foredrag her.

Kommunikasjon og livssyn står ungdomskultur, populærkultur, livssynsanalyse og kristent trosforsvar i fokus. Alle KL-studiene er fleksible. De fleste emnene er samlingsbaserte med få kursdager og resten nettbasert, mens noen av emnene er rene nettstudier.

Kommunikasjon og livssyn er tilgjengelig både som enkeltemner, halvtårsstudium og årsstudium.

NLA Høgskolens Årsstudium i interkulturell kompetanse er tilgjengelig som rent nettstudium.

Interkulturell kompetanse er et tverrfaglig studium med faglig forankring i antropologi, religionsvitenskap, kommunikasjonsteori, historie og generell samfunnskunnskap. Det faglige fokuset er relevant i arbeidssituasjoner i det flerkulturelle Norge og internasjonalt.

Interkulturelle studier på NLA Høgskolen har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og nord/sør-problematikk som sine primære faglige pilarer, med vekt på interkulturelle relasjoner. På studiet har vi oppmerksomhet på å utvikle refleksjonsnivå, analytisk evne og formidlingskompetanse.

NLA Høgskolens Bachelorgrad i interkulturell kompetanse er tilgjengelig som rent nettstudium.

Interkulturell kompetanse er et tverrfaglig studium med faglig forankring i antropologi, religionsvitenskap, kommunikasjonsteori, historie og generell samfunnskunnskap. Det faglige fokuset er relevant i arbeidssituasjoner i det flerkulturelle Norge og internasjonalt.

Interkulturelle studier på NLA Høgskolen har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og nord/sør-problematikk som sine primære faglige pilarer, med vekt på interkulturelle relasjoner. På studiet har vi oppmerksomhet på å utvikle refleksjonsnivå, analytisk evne og formidlingskompetanse.

 

 

Åpne emner fra utdanningene våre

 

Journalistikk:

3JO105 | Presseetikk og medierett | 10 studiepoeng | Kristiansand

Dette emnet utfordrer til refleksjon omkring grunnlaget for etikk generelt og for yrkesetikken for journalister spesielt. Emnet har særlig fokus på etiske og medierettslige verdier og prinsipper i utøvelsen av journalistisk virksomhet.

 

3JO223 | Undersøkende journalistikk | 10 studiepoeng | Kristiansand

Emnet gir en praktisk fordypning i sentrale journalistiske arbeidsmetoder som brukes innenfor undersøkende journalistikk. 

Det kreves minimum 45 studiepoeng i journalistikk eller tilsvarende kompetanse innen medie- eller kommunikasjonsfag, eller to års arbeid som journalist på heltid. Emnet inngår som obligatorisk del i bachelor i journalistikk.

 

Interkulturelle studier:

IKS101N | Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori | 15 studiepoeng | Nettbasert

Emnet gir innføring i sentrale faglige anliggender innenfor interkulturell kompetanse med fokus på interkulturell kommunikasjon, konstruksjon av samfunn og kultur, identitetstematikk, makt, inklusjon- og eksklusjonsprosesser, og globale prosesser, bærekraft og interkulturelle etiske utfordringer. Emnet har også fokus på kritisk tenkning og akademisk skriving som en integrert del av det faglige fokuset i emnet.

IKS102N | Mangfold og det flerkulturelle Norge | 15 studiepoeng | Nettbasert

Generell og aktuell innføring i det flerkulturelle Norge med vekt på inkluderings- og ekskluderingsprosesser. Emnet fokusere på praksis og empiri, samt kritisk tenkning og akademisk skriving.

Emnet har som hovedformål å gi studentene innsikt og forståelse for muligheter og utfordringer i dagens norske samfunn som endres mot et mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn.

IKS103N | Interkulturelle forskningsmetoder | 15 studiepoeng | Nettbasert

Emnet gir en grunnleggende innføring i forskning og forskningens rolle i samfunnet, og en bred praktisk og teoretisk innføring i kvalitative forskningsmetoder og forskningsetikk med vekt på interkulturelle problemstillinger. Emnet har hovedfokus på kvalitative og etnografiske metoder og analyse av kilde-/datamateriale.

IKS105 | Regional spesialisering: Palestina og Israel | 15 studiepoeng | Bergen

Emnet gir innføring i Palestina/Israel-konflikten, med vekt på grunntrekk i konflikten, som kolonialisme og nasjonalisme. Emnet legger vekt på de mest sentrale dynamikkene i utviklingen av konflikten fram til i dag, og på fortolkning og konsekvenser av konflikten.

IKS106 | Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge | 15 sttudiepoeng | Bergen

Emnets anliggende er å gi studentene kjennskap til relevante fag-/praksisfelt med interkulturelt anliggende og relevant forskning på disse feltene. Studenter blir kjent med interkulturelle anliggende i f.eks. skole og utdanning, barnehage, kunst og kultur, misjon og bistand, religiøse institusjoner, omsorgsetaten, kommune, organisasjonsliv, politi og kriminalomsorg o.l. Studentene skal også bli kjent med forskning på praksisfeltene de blir kjent med. I emnet ser vi sammenhenger mellom praksis og teori/tidligere forskning og hvordan tilnærmingen til utfordringene og mulighetene i interkulturelle samhandlingsprosesser kan gi innovative og gode løsninger.

IKS107N | Regional og tematisk fordypning | 15 studiepoeng | Nettbasert

Emnet gir studenten mulighet til å fordype seg i en interkulturell problemstilling. Dette kan være inspirert av eget opphold i en annen kulturell kontekst, fra en interkulturell arbeidssituasjon eller et ønske om faglig fordypning i et tema.

IKS181N | Etikk, identitet og ansvar 1 | 10 studiepoeng | Nettbasert

Dette er det første emnet av to, som heter Etikk, identitet og ansvar. Emnegruppen skal bidra til studentenes danning og vekst. Emnene legger til rette for at studentene kan utvikle seg som reflekterende bevisste praktikere og ansvarlige arbeidstakere. Emnegruppen har spesielt fokus på studentenes identitet, danning og utvikling som ansvarlige samfunnsaktører. Dette emnet vil utfordre studentene til refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål. 

IKS181N Etikk, identitet og ansvar 1 legger grunnlag for IKS182N Etikk, identitet og ansvar 2.

IKS182N | Etikk, identitet og ansvar 2 | 10 studiepoeng | Nettbasert

I dette emnet utfordres studentene til refleksjon over hvordan egen identitet og egne verdier kan knyttes til ulike former for samfunnsansvar.

IKS182N bygger videre på IKS181N Etikk, identitet og ansvar 1. Emnene skal bidra til studentenes danning og vekst. Emnene legger til rette for at studentene kan utvikle seg som reflekterende, bevisste praktikere og ansvarlige arbeidstakere. Emneserien har spesielt fokus på studentenes identitet, danning og utvikling som ansvarlige samfunnsaktører. 

 

3IKF218N | Interkulturell kompetanse | 20 studiepoeng | Nettbasert

Emnet gir en dypere innføring i interkulturelle perspektiver som gir grunnlag for å tolke og håndtere aktuelle interkulturelle utfordringer og se muligheter i en flerkulturell verden. Emnet fokuserer på menings-, identitets- og gruppedannelser på ulike nivå, og på strukturelle forutsetninger som spiller inn i slike prosesser. Samtidig som emnet bidrar til å problematisere essensialistiske forståelser av identitet, kultur og makt, tas det på alvor at dette også er levde realiteter. 

Emnet bygger på empirinære analyser av flerkulturelle utfordringer og muligheter for brobygging og samhandling, slik dette manifesterer seg i levd liv på arbeidsplassen, i nabolaget, i media og offentlige ordskifter, i foreningen, i utdanning, og i religiøst liv lokalt og globalt. Utfordringer og muligheter knyttet til minoritets- og majoritetsspørsmål, samt inklusjons- og eksklusjonsprosesser gis særlig oppmerksomhet.  Emnet fordrer etisk refleksjon, bygger interkulturell kompetanse og setter fokus på konstruksjon av gruppeidentitet.

IKF219E | Religion, Diversity and Transnational Processes | 10 Credits | Bergen

The course aims to enable students to understand the meaning of religion and deal with religious diversity in a multicultural and global world in an informed way. The course focuses on religion as a practice in both historical and contemporary contexts.

Through empirical analysis of examples from many parts of the world, the course provides insight into the importance of transnational communities locally and globally, changes in religious affiliation and community, as well as challenges and opportunities related to religious diversity.

The subject further addresses connections between religion and politics in a transnational perspective, and the importance of religion in conflict and peacebuilding. The growth of politicized religion challenges notions that the world is becoming increasingly secularised. The subject provides knowledge about interactions and conflicts between religion and ideas about the secular.

IKF225 | Intercultural Approaches to Human Rights | 10 Credits | Bergen

 

IKF227 | Diversity and Conviviality in contemporary societies | 10 Credits | Bergen

The course provides an understanding of intercultural theory and practice in the area of cultural diversity and conviviality concerning migration and social and cultural difference in contemporary societies. The course draws upon resources from multiple disciplines such as cultural studies, social anthropology, geography and sociology to build a critical account of the efforts at living together within contexts of diversity and hierarchical difference. Ethnographic research focusing on everyday intercultural encounters will be explored in detail.

Det vil variere fra semester til semester hvilke emner som har ledige plasser og lyses ut til lokalt opptak. Liste publiseres på nla.no/opptak. Emnene inngår i ulike studieprogram på forskjellige uttdanningsnivå, og du må undersøke hvilke krav som gjelder for det enkelte emnet.

 

Semester Programs

Semester Program in Global Journalism

NLA University College offers a semester program in Global Journalism at its campus in Kristiansand, Southern Norway. 

The program is a theoretical study of the challenges and opportunities facing journalism in an increasingly global society. The courses in this program are on master’s level but also bachelor level students with relevant backgrounds may apply.

Semester Program in Intercultural Studies

NLA University College offers a semester program in Intercultural Studies at campus Sandviken in Bergen, Western Norway. The program is offered in the spring semester (late January to late May/early June).

 

Kontakt oss

Hvis din organisasjon, menighet eller virksomhet ønsker samarbeid om kompetanseutvikling eller kanskje enkeltstående foredrag eller seminarer innenfor teologi eller andre fagområder, ta kontakt med oss på NLA Videre!