Handlingsplan for universell utforming og tilrettelegging av læringsmiljø 2023 – 2026
Vedtatt av rektor 02.06.2023
Klikk her om du ønsker å laste ned handlingsplanen som PDF.
Innledning
Universitetene og høyskolene har ansvar for at alle studenter har et godt og inkluderende læringsmiljø av høy kvalitet. Dette er en viktig del av institusjonenes arbeid med utdanningskvalitet. Det innebærer at høyere utdanning skal gjøres tilgjengelig slik at alle studenter opplever at læringsmiljøet er inkluderende og ivaretar mangfoldet i studentmassen.
Hva er universell utforming?
«Universell utforming er å utforme produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming». Universell utforming i utdanningen er til nytte for hele studentmassen. I handlingsplanen refereres det i tillegg til universell utforming som en visjon, en strategi, et virkemiddel og en fagterm.
Hva er nedsatt funksjonsevne/funksjonshemming?
Nedsatt funksjonsevne handler om biologiske eller fysiologiske realiteter ved kroppen (Reindal 2007, s. 49). Disse nedsettelsene vil føre til utfordringer både på det personlige og det sosiale plan. Imidlertid vil personer med nedsatt funksjonsevne kunne oppleve å bli funksjonshemmet av sin nedsettelse hvis en møter materielle eller kulturelle barrierer. Dette kaller Reindal for den sosiale-relasjonelle forståelsen av funksjonshemming. Funksjonshemming er noe som kommer i tillegg til de effektene en funksjonsnedsettelse får. Dette kan illustreres slik som i figuren under, fra Reindal (2010, s. 125):
Verdigrunnlag
NLA Høgskolen bygger sin virksomhet på et kristent menneskesyn som formidler at alle mennesker har lik verdi.
Overordnet mål
Utdanningskvalitet skal romme ulike forutsetninger for læring, og studenter med nedsatt funksjonsevne skal tilbys et universelt utformet læringsmiljø av høy kvalitet, eller kvalitetssikrede tilbud om tilrettelegging. Flest mulig tiltak skal gjøres universelle og slik redusere individuelle tilretteleggingsbehov. Dette fokuset skal imidlertid ikke være til hinder for individuelle tilpasninger.
Visjon
NLA Høgskolen skal i tråd med gjeldende lovverk arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming av studentenes læringsmiljø, inkludert tilbud og tjenester som retter seg mot studentene.
Høgskolen skal så langt det er mulig og rimelig fjerne barrierer og sikre egnet tilrettelegging for studenter med funksjonsnedsettelser
Ulike tiltak og planen i bruk
De ulike målene og delmålene i tabellen er sortert under pedagogisk-, psykososialt-, organisatorisk-, digitalt- og fysisk læringsmiljø. Det skisseres aktuelle tiltak i første kolonne, mens det i de neste kolonnene skisseres hvordan disse tiltakene kan gjennomføres som universell utforming og/eller som individuell tilrettelegging. Dersom de ulike tiltakene gjennomføres som universell utforming, vil behovet for individuell tilrettelegging for enkelte studenter bli redusert.
1. Pedagogisk læringsmiljø
Form, innhold og rammer for den pedagogiske aktiviteten som påvirker studentenes læring
MÅL
NLA Høgskolen skal legge til rette for at alle studenter får godt utbytte av undervisning, læringsaktiviteter og vurderingsformer.
Delmål 1
Studieplaner og emnebeskrivelser skal utformes med tanke på at studentgruppen er mangfoldig og har ulike læringsstiler og preferanser.
Tiltak |
Tiltak som universell utforming |
Tiltak som individuell tilrettelegging |
Ansvarlig |
Tidsplan |
Ved alle revisjoner og oppretting av nye emner/studieprogram skal studiet så langt det er mulig og rimelig, samt faglig forsvarlig utformes etter prinsippet om universell utforming |
Utforme læringsutbytte-beskrivelser med tanke på mangfold; varierte
|
|
Programansvarlig Emneansvarlig FFU (faggruppe for utdanningskvalitet)
|
Løpende |
Eksempel: |
|
|
|
|
Variere vurderingsmetoder og gi studentene alternative måter å uttrykke sin kunnskap på (skriftlig, digitalt, fysisk). Merk: Kravet om at studentene skal beherske akademisk skriving, samt muntlig og skriftlig formidling i tråd med kvalifikasjonsrammeverket og studiets læringsutbyttebeskrivelser, |
For noen enkelteksamener: Gi studentene mulighet til å velge hvordan de vil besvare en oppgave. For presentasjon av prosjekter kan det være rom for ulike format. I stedet for å skrive en artikkel kan studentene for eksempel lage en plakat/plakater, lage et videoklipp, lage en powerpoint- presentasjon eller holde en presentasjon. |
Studentene søker om alternativ vurderingsform. Merk: Saklig forskjellsbehandling er tillatt, men tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles ved det enkelte studium.
|
|
|
Delmål 2
Vitenskapelig og administrativt ansatte ved NLA Høgskolen har god kunnskap om universell utforming av læring, undervisning og vurdering (UUL), og anvender denne kompetansen i praksis.
Tiltak |
Tiltak som universell utforming |
Tiltak som individuell tilrettelegging |
Ansvarlig |
Tidsplan |
Systematisk kompetanseheving knyttet til universell utforming, med særlig fokus på varierte undervisnings- og vurderingsformer |
Informasjon til ansatte på Intranett Arrangere fagdag/webinar om uu
|
Kollegaveiledning og rådgivning ved behov |
Ressursgruppa i samarbeid med ledelsen |
Kontinuerlig Skriv ferdigstilles våren 2023 Hvert 2. år |
|
Introduksjon til UUL som del av opplæring av nyansatte |
Kollegaveiledning og rådgivning ved behov |
Ressursgruppa i samarbeid med HR og ledelsen |
Årlig Kontinuerlig |
Dele kunnskap om bruk av inkluderende undervisningsformer for alle studenter |
Ressurser i Teams-rommet Opplæring, kurs og tips |
Ressurser i Teams-rommet Opplæring, kurs og tips |
Ressursgruppa i samarbeid med IT, digitale pedagoger med flere |
Kontinuerlig |
|
|
Kunnskap om ekstra veiledning og oppfølging for enkeltstudenter ved behov, og kunnskap om betydningen av dette |
Ressursgruppa i samarbeid med ledelsen |
Årlig |
Eksempel: |
|
|
|
|
Bruk av gode og tilgjengelige Powerpoint-presentasjoner i undervisning og annet formidlingsarbeid. |
Fokus på
|
Kan være
|
Administrativt og vitenskapelig personale Kommunikasjonsavdeling IKT-avdeling
|
Kontinuerlig |
2. Psykososialt læringsmiljø
Mellommenneskelige forhold, trivsel og samhandling
MÅL
Det skal være godt og trygt å studere ved NLA Høgskolen for alle studenter.
DELMÅL 1
NLA Høgskolen skal arbeide systematisk med forebygging, håndtering og oppfølging av psykososiale risikofaktorer.
DELMÅL 2
NLA Høgskolen skal samarbeide aktivt med de lokale studentsamskipnadene ved alle campus.
Felles tabell for 1 og 2
Tiltak |
Tiltak som universell utforming |
Tiltak som individuell tilrettelegging |
Ansvarlig |
Tidsplan |
Opplæring og kompetanseheving av ansatte og studenttillitsvalgte |
Systematisk kurstilbud i regi av studentsamskipnad/NLA Høgskolen |
Mulighet for samtale, veiledning og rådgivning på hver campus for studenter ved behov |
Studiesjef |
Årlig |
Samtaletjeneste |
Tilgjengelig samtaletjeneste for alle studenter |
Mulighet for samtaletjeneste for studenter ved behov |
Samtaletjenesten på hver campus |
Kontinuerlig |
Sammenkomster på hver campus med fokus på et psykososialt tema, gjerne i samarbeid med lokal studentsamskipnad |
Mulighet for deltakelse i temasamlinger for alle studenter |
Tolkes til engelsk for internasjonale studenter |
Campusutvalg og ressursgruppa |
Årlig |
Tilføring av ressurser til å planlegge og gjennomføre studiestart og velkomstuke (økonomi og personell) |
Fokus på tilgjengelighet til aktiviteter og informasjon om studentenes velferdstilbud |
Individuell oppfølging for studenter med utfordringer |
Ledelsen v/ studiesjef Gjennomføring: Studiestartkomite på hver campus |
Årlig |
3. Organisatorisk læringsmiljø
System for tilbakemelding, medvirkning, informasjon og informasjonsspredning
MÅL
Studierelatert informasjon skal være tilgjengelig for alle studenter.
DELMÅL 1
NLA Høgskolen skal ha lett tilgjengelig og oppdatert informasjon, herunder informasjon om individuell tilrettelegging.
Aktuelle tiltak |
Tiltak som universell utforming |
Tiltak som individuell tilrettelegging |
Ansvarlig |
Tidsplan |
Revidere tekst om tilrettelegging på nettsiden, inkludert engelsk tekst. Tekstene skal sikre at alle studenter, inkludert internasjonale studenter, har kjennskap til lovfestede rettigheter til tilrettelegging i studiesituasjonen og ved eksamen. |
Egen emneknagg for tilrettelegging, også på engelsk Tekst tilpasset mangfoldet i studentgruppa
|
Veiledningssamtaler med enkeltstudenter om rettigheter og muligheter
|
Ressursgruppa i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen og avdeling for internasjonalisering
|
Årlig Engelsk tekst innen 2023 |
Eksempel: |
|
|
|
|
Informasjon i lange sammenhengende tekster er krevende å lese og ekstra krevende for studenter med lese- og konsentrasjonsvansker. Hvordan oversettes begrepet «tilrettelegging» for studenter med en annen kulturell bakgrunn der tilrettelegging ikke er en rettighet? (adaptation vs. special needs) |
|
|
|
|
4. Digitalt læringsmiljø
Grenseoppgangen mellom læringsprosesser, pedagogikk og teknologi
MÅL
NLA Høgskolens bruk av digital teknologi og digitale løsninger skal være universelt utformet.
DELMÅL 1
NLA Høgskolen skal følge nasjonale standarder for universell utforming av IKT-løsninger.
Aktuelle tiltak |
Tiltak som universell utforming |
Tiltak som individuell tilrettelegging |
Ansvarlig |
Tidsplan |
Alle skriftlige eksamener tilbys som digitale eksamener |
|
Studenter kan søke om å levere håndskrevne besvarelser |
Studieadministrativ leder i samarbeid med IT-leder |
Kontinuerlig |
Nla.no, Canvas og Inspera skal være universelt utformet og med mest mulig lik organisering av innholdet |
|
|
Avdeling for IT, digitalisering av utdanning og studieadministrativ leder |
Løpende |
Eksempel: |
|
|
|
|
Fastsette maler for organisering av faglig innhold i Canvas slik at det er enklere for studenter å orientere seg. |
|
|
|
|
5. Fysisk læringsmiljø
Bygninger og omgivelser
MÅL
NLA Høgskolen skal arbeide systematisk med å gjøre høgskolens bygningsmasse og utearealer universelt utformede.
DELMÅL 1
Ved byggeprosjekt og ombygging/-innredning skal planene gjøre rede for hvordan prinsippet om universell utforming er ivaretatt og eventuelle utfordringer med dette.
Aktuelle tiltak |
Tiltak som universell utforming |
Tiltak som individuell tilrettelegging |
Ansvarlig |
Tidsplan |
Befaring av det fysiske læringsmiljøet på hver campus med fokus på universell utforming og tilgjengelighet |
|
|
Studiesjef avtaler med leder FM eiendom og LMU- |
Årlig |
LMU og ressursgruppa involveres i en tidlig fase ved byggeprosjekt og ombygginger/ominnredninger |
|
|
Eiendomsleder |
Løpende |
Ressurser
Digitalt:
Universell.no - om universell utforming og inkluderende læringsmiljø i høyere utdanning, se universell.no
Litteratur:
Reindal, S. M. (2007). Funksjonshemming, kroppen og subjektet: noen grunnlagsproblemer innenfor spesialpedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Reindal, S. M. (2010). Dilemmaer om ulikhet: Forskjellighet sett i lys av kapabilitetstilnærmingen som grunnlag for spesialpedagogisk virksomhet I S. M. Reindal & R. S. Hausstätter (red.), Spesialpedagogikk og etikk: kollektivt ansvar og individuelle rettigheter (s. 116–130). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Lover og forskrifter:
Universitets- og høyskoleloven. Lov om universitet og høyskoler (LOV-2005-04-01-15). Hentet fra lovdata.no/lov/2005-04-01-15
Likestillings- og diskrimineringsloven. Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Hentet fra lovdata.no/lov/2017-06-16-51
Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger. Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (FOR-2013-06-21-732). Hentet fra lovdata.no/forskrift/2013-06-21-732