Veiledning av nyutdannede lærere
Overgangen fra utdanning til yrke oppleves både som en spennende og krevende tid for nyutdannede lærere. Nå skal kunnskap og kompetanse fra tiden som lærerstudent omsettes til god pedagogisk praksis. Å være lærer handler om å møte barn og ungdommer og legge til rette for læring, både faglig og sosialt. Skolens doble mandat om utdanning og danning fordrer pedagogisk klokskap.
«Kompliserte pedagogiske spørsmål har sjelden sikre svar. De ansatte i skolen må derfor ha aksept og rom for å bruke sin vurderingsevne i yrkesutøvelsen. (…) Lærere som i fellesskap reflekterer over og vurderer planlegging og gjennomføring av undervisningen, utvikler en rikere forståelse av god pedagogisk praksis» (Overordnet del, LK20, kap. 3.5).
Veiledningsordning
Den nasjonale veiledningsordningen skal sikre at alle nyutdannede nytilsatte lærere i skole og barnehage får veiledning de to første årene i yrket. Veiledningsordningen har til hensikt å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til yrke gjennom å støtte nyutdannede og på denne måten også hindre frafall i yrket.
Forskning viser at nyutdannede lærere er godt rustet til å undervise i fag de har formell kompetanse i. En utfordring mange nyutdannede lærere møter, er at de må undervise på trinn og i fag de ikke har formell kompetanse i. Læreryrkets kompleksitet kan virke overveldende, og støtte fra mer erfarne kollegaer blir viktig. Veiledning er en arena der nyutdannede kan oppleve støtte i en krevende lærerhverdag og få hjelp til å koble teori og praksis – utvikle en god og begrunnet pedagogisk praksis. I denne prosessen er det av betydning å ha kvalifiserte veiledere. NLA Høgskolen tilbyr derfor videreutdanning for lærere i pedagogisk veiledning.
Helhetlig satsing
Gjennom en helhetlig satsing har NLA Høgskolen som mål å være en aktør som ikke bare utdanner lærere, men som også bidrar til å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til yrke gjennom veiledning som redskap for utvikling og læring. Et slik helhetlig system tar høyde for det dynamiske forholdet mellom individ og system.
NLA Høgskolen ønsker å være en aktiv bidragsyter til helhet i utdanningssystemet gjennom…
- Å utdanne lærere; med fokus på tett oppfølging av studentene gjennom hele utdanningsløpet bl.a. gjennom profesjonsveiledning
- Tett samarbeid mellom praksisfeltet og lærerutdanningen gjennom NLAs LU-skoler, praksisskoler og andre samarbeidspartnere
- Å tilby videreutdanning for lærere i pedagogisk veiledning; for å bidra til at flest mulig får veiledning av lærere med formell veilederkompetanse
- Nettverk for veiledere og skoleledere knyttet til veiledning av nyutdannede lærere
- Forskning innenfor veiledning som fenomen og fagfelt
- Å delta i den nasjonale satsingen på veiledning av nyutdannede lærere (UDIR-finansiert prosjekt/satsing)
- Samarbeid med andre aktører i utdanningssystemet; andre utdanningsinstitusjoner, skoleeiere, skoleledere, lærere/veiledere og nyutdannede
I en skolehverdag preget av økte krav til profesjonalitet, integrert kunnskap samt endrings- og utviklingskompetanse er det av betydning å ha en helhetlig og systemisk tilnærming til utdanning. NLA Høgskolen arbeider derfor både med å utdanne godt kvalifiserte lærere og for å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til yrke gjennom å satse på veiledning av nyutdannede lærere.
AKTUELLE LENKER
Videreutdanning i pedagogisk veiledning
Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (Kunnskapsdepartementet)
Veiledning av nyutdannede (UDIR)
Veiledning av nyutdannede (Utdanningsforbundet)
Veiledning av nyutdannede lærere (Nasjonalt nettverk)
ARTIKLER
Nyutdannede lærere – fra forventninger til realiteter, samhandling mellom utdanningens risiko og muligheter (Myklebust & Jokstad, 2024 – under utgivelse)
Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13540602.2023.2225442
Når felles tanker skaper utvikling – Veiledning som redskap for utvikling og læring i barnehagen. https://doi.org/10.55669/oa291008
Utvikling av veilederkompetanse - en profesjonsetisk reise. I: Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi. Novus Forlag 2020 ISBN 978-82-8390-053-8. s. 213-229