Bachelor i innholdsproduksjon og medieinnovasjon
Studieprogramkode:
3BAIMEStudieprogramnavn:
Bachelor i innholdsproduksjon og medieinnovasjonKull:
2026 HøstStudiesteder:
KristiansandStudiepoeng:
180 StudiepoengGrad:
Bachelor
Etter endt bachelorgrad vil studentene være kvalifisert for arbeid som medieprodusent og kreativ innholdsskaper i mediebransjen, både i egen virksomhet, medieproduksjonsselskaper og innen kommunikasjon og medieinnovasjon i for eksempel reklamebransje og organisasjonsliv.
Fullført bachelorstudium kvalifiserer for å søke opptak til masterstudiet Global Journalism ved NLA Høgskolen.
Det er også mulig å søke om opptak til masterstudier ved andre læresteder, som for eksempel innen medievitenskap, journalistikk eller samfunnskommunikasjon. De enkelte studiestedene bestemmer selv opptakskravene til sine masterstudium.
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen medieproduksjon, fortellerteori, medievitenskap, profesjonsetikk og innovasjon og entreprenørskap
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fortellerteori, medievitenskap og innovasjon
- har kunnskap om hvordan finne relevante kilder og oppdatere sin kunnskap innen medieproduksjon, fortellerteori, medievitenskap og innovasjon
- har kunnskap om tradisjoner i medievitenskap, medienes utvikling, rolle og forhold til mediebrukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer, inkludert foto, video, lyd, redigering, publisering og presentasjon av medieinnhold
- kan anvende faglig kunnskap fra fortellerteori, medievitenskap og innovasjon og produsere historiefortellinger fra idé til ferdig produkt tilpasset ulike medieformat
- kan gjennomføre innovasjonsprosesser innen medieproduksjon
- kan anvende faglig kunnskap og kan analysere og kritisk vurdere medieprodukter og anvende teori og metode i akademisk skriving
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff for å belyse problemstillinger i medieproduksjon og akademisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre medieproduksjoner og innovasjonssprosesser, sammen eller alene, på faglig og profesjonsetisk grunnlag
- har kompetanse til å formidle sentralt fagstoff, både skriftlig, muntlig og gjennom medieproduksjon
- har innsikt i og kan tenke kritisk om medienes rolle for samfunn og individ
- kan bidra til utvikling av mediebransjen gjennom innovasjon og kritisk, faglig og profesjonsetisk refleksjon
Bachelorstudiet i innholdsproduksjon og medieinnovasjon er en fleksibel utdanning som kombinerer teori, praksis og kreativ idéutvikling. Innholdet består av emner innen medieproduksjon, medievitenskap, historiefortelling, etikk, entreprenørskap og innovasjon.
All undervisning er forskningsbasert, enten det bunner i høgskolens egne forskningsprosjekter innen medievitenskap, etikk og innovasjon eller i nasjonal og internasjonal litteratur. Det første året fokuserer på grunnleggende historiefortelling, opplæring i medieproduksjon, innovasjon i medier, samt etikk, identitet og ansvar som menneske og offentlig medieformidler. Det første året er campusbasert. Det andre året er nettbasert og gir grundig opplæring i entreprenørskap, innovasjon, bærekraftig forretningsutvikling og økonomistyring i innovasjonsprosesser, i tillegg til mye praksis i mediebedrifter, produksjonsselskaper eller i egenetablert mediebedrift. Det siste året åpner for internasjonal utveksling, et ytterligere danningsperspektiv, og et selvstendig arbeid med enten praktisk eller teoretisk bacheloroppgave.
1. og 2. semester er fysisk på campus Kristiansand. 3. og 4. semester er nettbasert. 5. semester er valgfrie emner eller utveksling og 6. semester er nettbasert.
Emneoversikt
1. semester:
- 3JO111 Journalistikk og medieproduksjon, 10 sp
- HSM123 Etikk, identitet og ansvar 1, 10 sp
- 3JO104 Medievitenskap, 10 sp
2. semester:
- 3IME101 Historiefortelling, medieproduksjon og innovasjon, 20 sp
- 3JO105 Profesjonsetikk og medierett, 10 sp
3. semester:
- HSM125N Entreprenørskap og innovasjon, 10 sp
- BEI101N Bærekraftig forretnings- og produktutvikling, 10 sp
- BEI102N Økonomistyring og finansiering med vekt på etablerings- og innovasjonsprosesser, 10 sp
4. semester:
- 3IME225 Ekstern praksis, 30 sp
5. semester:
- Utveksling eller valgfrie emner, 30 sp
6. semester:
- 3JO290 Medievitenskapelig bacheloroppgave, 15 sp/3IME290 Medieproduksjon bacheloroppgave, 15 sp
- IKS184N Etikk, identitet og ansvar 2, 15 sp
I løpet av bachelorgraden vil studenten bli vurdert gjennom ulike eksamensformer. I de fleste emner er det obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
I løpet av studiet blir studentene vurdert gjennom ulike eksamensformer: skoleeksamen, hjemmeeksamen, oppgaveinnlevering, og muntlig eksamen.
Hjemmeeksamen og innleveringer kan variere i format tilpasset emnene. Se emneplan for hvert enkelt emne for mer informasjon om arbeidskrav og eksamensformer.
Studentene gjennomfører intern praksis i 3JO111 Journalistikk og medieproduksjon (ca. 2 uker) og 3IME101 Historiefortelling, medieproduksjon og innovasjon (ca. 6 uker) . I emnet 3IME225 Ekstern praksis gjennomføres 15-20 ukers praksis i eksterne medieproduksjonsselskaper eller egen virksomhet. Hvis studenten velger praktisk bacheloroppgave, 3IME290, er det også 8 uker praksis der.
Studentene skal selv finne praksissted(er) etter eget ønske, som må inngå praksisavtale med NLA Høgskolen.
På bachelorprogrammet i innholdsproduksjon og medieinnovasjon er det anbefalt å reise på utveksling i femte semester.
For mediestudenter som skal fortelle historier er alle slags fagområder interessante å få innblikk i. Det betyr at alle NLAs samarbeidsuniversiteter er aktuelle.
Studenten vil også motta og bearbeide internasjonale impulser gjennom studiet. Studiemiljøet vil være preget av studenter fra den internasjonale mastergraden i Global Journalism, og av utenlandske studenter på innveksling, og ulike arrangement og fagdager arrangeres for alle studentene på tvers av studieprogram. Medievirkeligheten er dessuten i seg selv global og dette tematiseres i flere emner i utdanningen, og studentene vil møte internasjonal litteratur. Det er også mulig å gjennomføre den eksterne praksisen i utlandet.
