Innføring i statistikk med forskningsmetode
Emnekode:
HSM126Emnenavn:
Innføring i statistikk med forskningsmetodeUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
- 2 skriftlige innleveringer som dekker sentrale temaer i emnet. En individuell og en gruppebasert innelvering.
- All undervisning og oppgaveseminar i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Grunnleggende algebra
- Funksjoner av 1 og flere variabler
- Eksponensialfunksjonen og logaritmer
- Andregradslikninger
- Deskriptiv statistikk (målenivå, sentralitet, spredning, etc.)
- Sannsynlighetsregning
- Sannsynlighetsfordelinger
- Kombinatorikk
- Tilfeldige variabler, forventning og varians
- Estimering og estimatorer
- Begreper, operasjonalisering og faktoranalyse
- Hypotesetesting med regresjon
- Problemstilling og undersøkelsesdesign
- Datainnsamling
- Dataanalyse ved hjelp av Excel (, uni, bi- og multivariat analyse, spredning, snitt, samvariasjon, lineær regresjon etc.)
- Structural Equation Modeling (SEM)
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner viktige prinsipper for sannsynlighets fordelinger og -regning
- Kjenner til med de viktigste begrepene innenfor deskriptiv statistikk
- kjenner til viktige former for statistiske grafer
- kjenner til sentrale tester for spredning, samvariasjon og hypotesetester m.v.
- kan grunnleggende prinsipper for datainnsamling og dataanalyse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kriterier for å vurdere bruk av statistikk i forskningslitteratur og samfunnsdebatten
- analysere data ved hjelp av Excel, AMOS eller R fra empiriske undersøkelse herunder varians, korrelasjonsanalyse, t-test, regresjonsanalyse, SEM, mv.
- gjennomføre hypotesetesting ved hjelp av regresjon og SEM
- designe et forskningsprosjekt ved hjelp av kvalitativ og kvantitativ metode
- legge inn, analysere data fra forskning ved hjelp av Excel
- kritisk reflektere over resultatene av ulike undersøkelser og analyseteknikker.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hva som bør kreves av en "god" teori
- forstår noen av begrensningene og mulighetene i bruk av statistikk
- kan reflektere kritisk over ulike undersøkelsesopplegg og ulike analysemetoder
- 2 skriftlige innleveringer som dekker sentrale temaer i emnet. En individuell og en gruppebasert innelvering.
- All undervisning og oppgaveseminar i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Deskriptiv statistikk (målenivå, sentralitet, spredning, etc.)
- Sannsynlighetsregning
- Sannsynlighetsfordelinger
- Kombinatorikk
- Tilfeldige variabler, forventning og varians
- Estimering og estimatorer
- Begreper, operasjonalisering og faktoranalyse
- Hypotesetesting med regresjon
- Problemstilling og undersøkelsesdesign
- Datainnsamling
- Dataanalyse ved hjelp av Excel (, uni, bi- og multivariat analyse, spredning, snitt, samvariasjon, lineær regresjon etc.)
- Structural Equation Modeling (SEM) with AMOS, R or similar
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner viktige prinsipper for sannsynlighets fordelinger og -regning
- Kjenner til med de viktigste begrepene innenfor deskriptiv statistikk
- kjenner til viktige former for statistiske grafer
- kjenner til sentrale tester for spredning, samvariasjon og hypotesetester m.v.
- kan grunnleggende prinsipper for datainnsamling og dataanalyse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kriterier for å vurdere bruk av statistikk i forskningslitteratur og samfunnsdebatten
- analysere data ved hjelp av Excel, AMOS eller R fra empiriske undersøkelse herunder varians, korrelasjonsanalyse, t-test, regresjonsanalyse, SEM, mv.
- gjennomføre hypotesetesting ved hjelp av regresjon og SEM
- designe et forskningsprosjekt ved hjelp av kvalitativ og kvantitativ metode
- legge inn, analysere data fra forskning ved hjelp av Excel
- kritisk reflektere over resultatene av ulike undersøkelser og analyseteknikker.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hva som bør kreves av en "god" teori
- forstår noen av begrensningene og mulighetene i bruk av statistikk
- kan reflektere kritisk over ulike undersøkelsesopplegg og ulike analysemetoder
Book
Statistikk for økonomifag
Ubøe, Jan, Oslo, Gyldendal, 491 sider, 2021, isbn:9788205534568,
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 2 skriftlige innleveringer som dekker sentrale temaer i emnet. 1 individuell og en gruppebasert
- 80 % tilstedeværelse i undervisningen kreves.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Deskriptiv statistikk (målenivå, sentralitet, spredning, etc.)
- Sannsynlighetsregning
- Sannsynlighetsfordelinger
- Kombinatorikk
- Tilfeldige variabler, forventning og varians
- Estimering og estimatorer
- Begreper, operasjonalisering og faktoranalyse
- Hypotesetesting med regresjon
- Problemstilling og undersøkelsesdesign
- Datainnsamling
- Dataanalyse ved hjelp av Excel (, uni, bi- og multivariat analyse, spredning, snitt, samvariasjon, lineær regresjon etc.)
- Structural Equation Modeling (SEM) with AMOS, R or similar
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner viktige prinsipper for sannsynlighets fordelinger og -regning
- Kjenner til med de viktigste begrepene innenfor deskriptiv statistikk
- kjenner til viktige former for statistiske grafer
- kjenner til sentrale tester for spredning, samvariasjon og hypotesetester m.v.
- kan grunnleggende prinsipper for datainnsamling og dataanalyse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kriterier for å vurdere bruk av statistikk i forskningslitteratur og samfunnsdebatten
- analysere data ved hjelp av Excel, AMOS eller R fra empiriske undersøkelse herunder varians, korrelasjonsanalyse, t-test, regresjonsanalyse, SEM, mv.
- gjennomføre hypotesetesting ved hjelp av regresjon og SEM
- designe et forskningsprosjekt ved hjelp av kvalitativ og kvantitativ metode
- legge inn, analysere data fra forskning ved hjelp av Excel
- kritisk reflektere over resultatene av ulike undersøkelser og analyseteknikker.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hva som bør kreves av en "god" teori
- forstår noen av begrensningene og mulighetene i bruk av statistikk
- kan reflektere kritisk over ulike undersøkelsesopplegg og ulike analysemetoder
Book
Statistikk for økonomifag
Ubøe, Jan, Oslo, Gyldendal, 491 sider, 2021, isbn:9788205534568,
Book
Excel Data Analysis : Modeling and Simulation
Hector Guerrero, Berlin, Heidelberg, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, XVII, 338, 2010, isbn:9783642108341,
View online
Book
Learning R
Richard Cotton (forfatter), Sebastopol, CA, O'Reilly, 2013, isbn:9781449357108,
View online
