Danning og trosopplæring for barn
Emnekode:
RELPED130Emnenavn:
Danning og trosopplæring for barnUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Obligatorisk emne i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Relevant valgemne og obligatorisk for studieretning kirkelig undervisning og læring i Bachelor i teologi
Relevant valgemne i Profesjonsstudium i teologi
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier om læring og barns utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- har kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- har kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- har kunnskap om kristent barnearbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- har kunnskap om vår tids syn på barn, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over rollen som voksen i møte med barn
- kan reflektere over utformingen av kristent barnearbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst
- kan reflektere over sin egen ledelse av kristent barnearbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- kan bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn, i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det lede barn, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for at avsluttende vurdering kan gjennomføres:
- Ca. 3 refleksjonsnotater på 500 ord (+/- 10 %) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller faglitteraturen. Refleksjonsnotatene leveres og arbeides med i forbindelse med undervisningsuker/blokkundervisning.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Det kan gis én ekstra mulighet for hvert av de skriftlige arbeidskravene i samme semester dersom arbeidet vurderes til ikke godkjent.
- Norsk
- Skandinaviske språk
- RELPED130 overlapper 10 studiepoeng med 4RELPED130, PTL201, PTL102 og KMEMP230.
- RELPED130 overlapper 5 studiepoeng med PTL212 og PTL213.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35-40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED120: Ledelsesfilosofi og TEOL140: Teologi for en misjonal kirke skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED120: Ledelsesfilosofi og TEOL140 Teologi for en misjonal kirke skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35-40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35-40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500–1000 ord) knyttet til praksis (minimum 35–40 timer), vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000–1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse.
- 1 ukes hjemmeeksamen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En praksisrapport (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (ca. 500-1000 ord) med emne, oppgitt av dramalærer.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En praksisrapport (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (ca. 500-1000 ord) med emne, oppgitt av dramalærer.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Med forbehold om endringer.
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106-180, 206-240)
- Dahle, S. & Torgauten, T. I. (Red.) (2015). Helt med!: I samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne (s. 36-40, 79-88, 111-121, 126, 198-206, 234-236). Oslo: Gyldendal akademisk
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67-124.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *) Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Hallen, D. (2006). Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv: Hva kan kirken gjøre for å støtte foreldrene i oppdragelsesoppgaven?. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 43-55). Trondheim: Tapir akademisk forl.
- Hunstad, M. (2015). Trosopplæring i kirkerommet: Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen. I L. G. Engedal, T. Fagermoen & A. Sandsmark (Red.), Trosopplæring for alle?: Læring, tro og sårbare unge (nr. 9, s. 155-170). Oslo: IKO-forl
- Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 61, s. 19-39
- Norheim B.E.H.(red) (2008). Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Sagberg, S. (red)( 2008)..). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Samset, H. (2010). Bibelfortellerboka: Kino i hodet til barn og unge. [Oslo]: Verbum
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. Upublisert. NLA.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Trosopplæring som ferdighetstrening. Ubublisert. NLA.
- *) Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen - frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur merket med *) finnes i elektronisk kompendium.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Emnet gir en grunnleggende innføring i ulike teorier om danning og trosopplæring samt om barn og unges modning og utvikling. Emnet gir også en grunnleggende innføring i teologi for kristent barne- og ungdomsarbeid. I dialog med praksisrefleksjon skal emnet gi evne til å reflektere over rollen som voksen (leder) i møte med barn og ungdom, slik at studenten kreativt og kritisk skal kunne reflektere over hvilke utfordringer og muligheter kristent barne- og ungdomsarbeid byr på, inkludert dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av, og refleksjon over, tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
- En praksisrapport (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (ca. 500-1000 ord) med emne, oppgitt av dramalærer.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Med forbehold om endringer
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106 ¿ 180, 206 ¿ 240)
- Dahle, S. & Torgauten, T. I. (Red.) (2015). Helt med!: I samme fellesskap uavhengig av funksjonsevne (s. 36-40, 79-88, 111-121, 126, 198-206, 234-236). Oslo: Gyldendal akademisk
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67 ¿ 124.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *) Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Hallen, D. (2006). Trosopplæring i familiepedagogisk perspektiv: Hva kan kirken gjøre for å støtte foreldrene i oppdragelsesoppgaven?. I T. S. Lannem & H. Stifoss-Hanssen (Red.), Metode, mål og mening i den Norske kirkes trosopplæringsreform (s. 43-55). Trondheim: Tapir akademisk forl.
- Hunstad, M. (2015). Trosopplæring i kirkerommet: Autisme som mulighet og utfordring i konfirmasjonsundervisningen. I L. G. Engedal, T. Fagermoen & A. Sandsmark (Red.), Trosopplæring for alle?: Læring, tro og sårbare unge (nr. 9, s. 155-170). Oslo: IKO-forl
- Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift,61, s. 19-39
- Norheim B.E.H.(red) (2008). Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei¿». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Sagberg, S. (red)( 2008)..). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Samset, H. (2010). Bibelfortellerboka: Kino i hodet til barn og unge. [Oslo]: Verbum
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. Upublisert. NLA.
- *)Øystese R. (2014, upublisert). Trosopplæring som ferdighetstrening. Ubublisert. NLA.
- *) Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen ¿ frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
Litteratur merket med *) finnes i elektronisk kompendium.
Kunnskap:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå.
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke,
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien.
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak.
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106 ¿ 180, 206 ¿ 240)
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67 ¿ 124.
- Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (2008). Sagberg, S. (red.). Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *)Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Norheim, B.E.H. (red.). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei¿». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- Øystese R. (2014, upublisert). Forelesningsnotat om teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. NLA.
- Øystese R. (2014, upublisert). Forelesningsnotat om trosopplæring som ferdighetstrening. NLA.
- *)Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen ¿ frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s. 21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget
