Bacheloroppgave/bachelorprosjekt i teologi
Emnekode:
TEOL290Emnenavn:
Bacheloroppgave/bachelorprosjekt i teologiUndervisningssemester:
HøstStudieår:
2026 — 2027Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at bacheloroppgave/prosjektrapport kan leveres:
- Minst 80 % fremmøte på felles seminarer.
- Valg av problemstilling/forskningsspørsmål, materiale og metode, egenutviklet eller valgt fra liste over godkjente oppgaver/prosjekter, ca. 1 side, innen fastsatt frist.
Notat for oppgavedesign og metoderefleksjon. Notatet bør være minst 1500 ord og kan i omarbeidet form inngå i oppgaven/prosjektrapporten. Notatet skal redegjøre for
Problemstilling/forskningsspørsmål - Materiale
- Metode
- Relevant teori/faglitteratur
- Fremdriftsplan
Det kan gis én ekstra mulighet for hvert av de skriftlige arbeidskravene i samme semester dersom arbeidet vurderes til ikke godkjent.
Arbeid med stoffet om oppgaveskriving og prosjektdesign (valg av problemstilling, materiale og metode, kildehenvisninger og strukturering av akademiske tekster) samt metodeundervisning i ulike relevante disipliner organiseres som innspilte videoer/podkaster med tilhørende leseplaner for relevant faglitteratur som ligger til grunn for undervisningsseminarer med «flipped classroom»-metodikk. Seminarene har obligatorisk deltagelse (jf. arbeidskrav), og det hører med til godkjent deltagelse at studenten stiller forberedt til disse. Omfang og praktisk organisering av seminarene vil være tilpasset antall studenter i teologi ved ulike campus ved NLA Høgskolen og fordeling mellom deres valgte studieretning i bachelorgraden og tema for bacheloroppgave/-prosjekt. Seminarene avholdes fysisk på studiested eller digitalt dersom studentfordelingen tilsier dette.
Mot slutten av semesteret avholdes oppgaveseminar med fremlegg av utkast til oppgave (jf. arbeidskrav). Deltagelse er obligatorisk. Så langt mulig vil også veileder delta i dette seminaret. Oppgaveseminar avholdes fysisk på studiested eller digitalt dersom studentfordelingen tilsier dette.
Undervisning, veiledning og vurdering foregår i vårsemesteret. I løpet av høstsemesteret arrangeres det minst ett seminar på hver campus med gjennomgang av krav til egenutviklede bacheloroppgaver/-prosjekter og presentasjon av mulige oppgaver/prosjekter å velge blant, slik at studentene kan komme tidlig i gang med å forberede valg av problemstilling/forskningsspørsmål, materiale og metode (jf. arbeidskrav).
Ved semesterstart skal studentene ha minst 15 forhåndsgodkjente oppgaver/prosjekter tilgjengelig å velge blant. Dersom flere studenter ønsker å arbeide med samme oppgave/prosjekt, er det mulig å velge samskriving. Samskriving utløser krav om utvidet lengde på bacheloroppgave/prosjektrapport. Studenten får etter valg av oppgave oppnevnt en individuell veileder med inntil 8 t tildelt arbeidstid til forberedelse og gjennomføring av veiledning gjennom ulike faser av arbeidet. Ved samskriving gjøres veiledningen felles, med 50 % ekstra tildelt tid til veileder per ekstra student som deltar. Dersom studenten velger bachelorprosjekt, utløses en praksisperiode på ca. 40 timer. Denne kan eventuelt avvikles med tilknytning til praksis i emnet TEOL240 Fordypningspraksis. For studenter som planlegger å ta mastergrad, anbefales det å skrive bacheloroppgave.
Avsluttende vurdering i emnet er todelt:
1. Bacheloroppgave på 6000 ord (+/- 15 %)
eller
Prosjektrapport fra bachelorprosjekt på 4000 ord (+/- 15 %).
Ved samskriving økes ordantall 50 % per ekstra student som deltar.
2. Individuell muntlig prøve knyttet til bacheloroppgaven/prosjektrapporten og læringsutbyttebeskrivelsene for emnet.
Det settes først karakter på bacheloroppgaven/-prosjektet. Den endelige karakteren for emnet blir fastsatt som en helhetlig vurdering etter den muntlige prøven. Ved individuell oppgave/-prosjekt vil karakteren normalt kunne justeres inntil én karakter opp eller ned i forhold til karakteren på bacheloroppgaven/-prosjektet. Ved samskriving vil den individuelle muntlige prøven veie noe tyngre, slik at karakteren normalt kan justeres inntil to trinn opp eller ned. Dersom muntlig eksamen avdekker at bacheloroppgaven/prosjektrapporten ikke er studentens eget selvstendige arbeid, kan dette gi karakteren F. Muntlig prøve må vurderes til bestått for å få ståkarakter i emnet.
Dersom muntlig prøve vurderes som ikke bestått, må kandidaten levere ny bacheloroppgave i et senere semester.
Bacheloroppgave/-prosjektrapport: Alle. Merk at eventuell bruk av kunstig intelligens må redegjøres for.
Muntlig eksamen: Utskrift av bacheloroppgaven/prosjektrapporten med studentens notater kan tas med.
Emnet sikter mot å fordype kunnskap og/eller reflektere rundt praksiserfaringer studenten har fått i løpet av teologistudiet gjennom et større selvstendig oppgave- eller prosjektarbeid. Emnet gir erfaring i å bruke ulike praktisk-teologiske/teologiske forskningsmetoder, og en fordypet forståelse av metodisk arbeid med praktiskteologiske/teologiske problemstillinger gjennom å behandle disse i rammen av arbeidet med en bacheloroppgave eller et bachelorprosjekt.
For studenter som ønsker det, kan bacheloroppgaven/-prosjektet gjennomføres med nær tilknytning til praksis og oppgaveskriving i emnet TEOL240 Fordypningspraksis, for eksempel ved at det foretas datainnsamling for empiriske prosjekter i forbindelse med praksis.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om ett spesifikt tema innen teologistudiet
- har bred kunnskap om ulike metoder innenfor teologi/praktisk teologi
- kjenner til relevante retningslinjer for forskningsetikk og personvern for datainnsamling i empiriske forskningsprosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere teologiske/praktisk-teologiske problemstillinger med henblikk på endring av praksis eller tilegnelse av ny kunnskap innenfor fagområdet
- kan utforme en prosjektbeskrivelse for eget større oppgavearbeid
- kan reflektere over hvilke metoder som er egnet for å løse ulike teologiske og praktisk-teologiske problemstillinger
- kan finne frem til relevante kilder for å løse faglige problemstillinger og benytte kildene på etterrettelig vis med god henvisningsskikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere sentralt fagstoff med sikte på utvikling av god praksis eller dypere forståelse av teologiske eller praktisk-teologiske spørsmål
- kan justere sitt faglige arbeid med utgangspunkt i individuell veiledning og deltagelse i oppgaveseminar
Obligatorisk emne i bachelor i teologi.
Relevant valgemne i Profesjonsstudium i teologi.
Kan erstatte PTL231 Bacheloroppgave i praktisk teologi og ledelse eller PTL235 Bachelorprosjekt i praktisk teologi og ledelse i Bachelor i praktisk teologi og ledelse etter søknad.
- Norsk
- Skandinaviske språk
