Kroppsøving 1 5-10
Emnekode:
4MGL5KØ101Emnenavn:
Kroppsøving 1 5-10Undervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
30 Studiepoeng
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering, samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hvordan man i og gjennom kroppsøvingsfaget kan fremme læring, bevegelsesglede og ivareta motivasjon for en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger.
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og evaluering i kroppsøving
- Har kunnskap om vurdering i kroppsøving.
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven.
- har kunnskap om ulike perspektiver på helse, og evne til kritisk refleksjon rundt hvordan fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kan påvirke barn og unges helse og livsmestring.
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning, tilpasset opplæring, læring og vurdering i kroppsøving for elever på trinn 5-10
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5-10, samt kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livberging i vann.
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt ulike perspektiver på kroppsøvingsfaget, og kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere på en profesjonell og faglig kompetent måte med elever og kolleger om kroppsøving
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for undervisningsmetoder som kan bidra til å fremme læring, mestring, motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan lærere gjennom undervisningen i faget kan bidra til positiv selvforståelse hos eleven.
Leik, dans, friluftsliv, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans relevant for 5.-10 trinn. Studenten skal kunne reflektere over hva inkludering og likeverd innebærer i praksis, og ha kunnskap om hvordan de i aktivitet kan legge til rette for læringsfelleskap hvor elevene lærer i samspill og samhandling utfra egne og andres forutsetninger.
Aktiviteter som tar utgangspunkt i naturen og nærmiljøet som arenaer for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt, i tillegg til forståelse for hvordan vi kan praktisere bærekraftig ferdsel i naturen. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i, på og ved vatn både inne og ute i naturen. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse i å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen førstehjelp og tilrettelegging for aktivitet ved skade.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
I emnet inngår grunnleggende kunnskap om anatomi/fysiologi og motorisk utvikling som skal sikre studentene en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for motorisk læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling og fysisk aktivitet med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, i tillegg til sosiokulturelle forhold rundt eleven som kan påvirke forutsetninger for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring står sentralt i kroppsøvingsfaget. Gjennom undervisningen i emnet legges det vekt på å gi studenten grundig undervisningskompetanse i og kunnskap om hvordan fysisk aktivitet, kroppslig læring og bevegelse kan påvirke fysisk og mental helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredsstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammenheng skolens betydning i folkehelsearbeidet. I temaet får studentene innblikk i ulike perspektiver på helse, og stimuleres til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling og livslang bevegelsesglede.
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal gruppevis levere turplan, inkludert HMS-plan for begge eksursjoner
- Studentene skal levere et skriftlig refleksjonsnotat i etterkant av en av turene
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette.
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon med utgangspunkt i forskningslitteratur innen kroppsøving. Presentasjonen gis i form av en podkast, vlogg, poster eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. Studenten skal på en av turene gjennomføre en oppgave som viser individuelle ferdigheter knyttet til orientering og kartforståelse. I særskilte tilfeller med dokumentert fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et undervisningsopplegg
- muntlig samtale med utgangspunkt i det planlagte og gjennomførte undervisningsopplegget. Samtalen vil i tillegg rettes mot emnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser mer overordnet.
Alle hjelpemidler tillatt under planlegging av eksamen, men arbeidet skal være selvstendig.
Under gjennomføring og muntlig del er det tillatt å ta med utskrift av egen øktplan.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering, samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hvordan man i og gjennom kroppsøvingsfaget kan fremme læring, bevegelsesglede og ivareta motivasjon for en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger.
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, - gjennomføring og evaluering i kroppsøving
- Har kunnskap om vurdering i kroppsøving.
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven.
- har kunnskap om ulike perspektiver på helse, og evne til kritisk refleksjon rundt hvordan fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøving.
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene.
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5-10, samt kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livberging i vann.
- kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt ulike perspektiver på kroppsøvingsfaget, og kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere på en profesjonell og faglig kompetent måte med elever og kolleger om kroppsøving
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for undervisningsmetoder som kan bidra til å fremme læring, mestring, motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan lærere gjennom undervisningen i faget kan bidra til positiv selvforståelse hos eleven.
Leik, dans, friluftsliv, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans relevant for 5.-10 trinn. Studenten skal kunne reflektere over hva inkludering og likeverd innebærer i praksis, og ha kunnskap om hvordan de i aktivitet kan legge til rette for læringsfelleskap hvor elevene lærer i samspill og samhandling utfra egne og andres forutsetninger.
Aktiviteter som tar utgangspunkt i naturen og nærmiljøet som arenaer for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt, i tillegg til forståelse for hvordan vi kan praktisere bærekraftig ferdsel i naturen. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i, på og ved vatn både inne og ute i naturen. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse i å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen førstehjelp og tilrettelegging for aktivitet ved skade.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
I emnet inngår grunnleggende kunnskap om anatomi/fysiologi og motorisk utvikling som skal sikre studentene en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for motorisk læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling og fysisk aktivitet med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, i tillegg til sosiokulturelle forhold rundt eleven som kan påvirke forutsetninger for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring står sentralt i kroppsøvingsfaget og undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse og kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredsstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammenheng skolens betydning i folkehelsearbeidet. I temaet får studentene innblikk i ulike perspektiver på helse, og stimuleres til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling og livslang bevegelsesglede.
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal gruppevis levere turplaner, inkludert HMS-plan for begge eksursjoner
- Studentene skal levere et skriftlig refleksjonsnotat i etterkant av en av turene
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette.
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon med utgangspunkt i forskningslitteratur innen kroppsøving. Presentasjonen gis i form av en podkast, vlogg, poster eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. Studenten skal på en av turene gjennomføre en oppgave som viser individuelle ferdigheter knyttet til orientering og kartforståelse. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et undervisningsopplegg
- muntlig samtale med utgangspunkt i det planlagte og gjennomførte undervisningsopplegget. Samtalen vil i tillegg rettes mot emnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser mer overordnet.
Alle hjelpemidler tillatt under planlegging av eksamen
Under gjennomføring og muntlig del er det tillatt å ta med utskrift av egen øktplan.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om sentrale læringsstrategier for å fremme kroppslig læring, bevegelsesglede og ivareta motivasjon for kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- Har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om ulike perspektiver på helse, og evne til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet i skolen bidrar til elevens helhetlige utvikling.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for inkluderende læringsarbeid som kan fremme mestring og bevegelsesglede i variert idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- Kan legge til rette for læringsarbeid som møter sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- har fått erfaring med vurdering av elevens måloppnåelse, begrunnelse for vurdering og hvordan man kan legge til rette for elevens egenvurdering med utgangspunkt i de føringer som gjelder for elever på 5.-10 trinn
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt ulike perspektiver på kroppsøvingsfaget, og kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere på en profesjonell og faglig kompetent måte med elever og kolleger om kroppsøving
- kan integrere grunnleggende ferdigheter på fagets premisser og arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i et tverrfaglig perspektiv
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for undervisningsmetoder som kan bidra til å fremme kroppslig læring, mestring, motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan lærere gjennom undervisningen i faget kan bidra til positiv selvforståelse hos eleven.
Leik, dans, friluftsliv, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans, samt bli introdusert for tidsaktuelle bevegelsesformer relevant for 5.-10 trinn. Studenten skal kunne reflektere over hva inkludering og likeverd innebærer i praksis, og ha kunnskap om hvordan de i aktivitet kan legge til rette for læringsfelleskap hvor elevene lærer i samspill og samhandling utfra egne og andres forutsetninger.
Aktiviteter som tar utgangspunkt i naturen og nærmiljøet som arenaer for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt, i tillegg til forståelse for hvordan vi kan praktisere bærekraftig ferdsel i naturen. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i, på og ved vatn både inne og ute i naturen. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse på å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen førstehjelp og tilrettelegging for aktivitet ved skade.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
I emnet inngår grunnleggende kunnskap om anatomi/fysiologi og motorisk utvikling som skal sikre studentene en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for kroppslig læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling og fysisk aktivitet med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, i tillegg til sosiokulturelle forhold rundt eleven som kan påvirke forutsetninger for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring står sentralt i kroppsøvingsfaget og undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse og kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredsstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammenheng skolens betydning i folkehelsearbeidet. I temaet får studentene innblikk i ulike perspektiver på helse, og stimuleres til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling og livslang bevegelsesglede.
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal skrive en grupperapport fra en av turene.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette.
- Studentene skal levere en rapport knyttet til observasjoner i praksis.
- Studentene skal utfra tildelt tema i grupper lage en presentasjon med utgangspunkt i faglitteratur. Presentasjonen gis i form av en podkast, vlogg, poster eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. Studenten skal på en av turene gjennomføre en oppgave som viser individuelle ferdigheter knyttet til orientering og kartforståelse. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et undervisningsopplegg
- muntlig samtale med utgangspunkt i det planlagte og gjennomførte undervisningsopplegget. Samtalen vil i tillegg rettes mot emnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser mer overordnet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om sentrale læringsstrategier for å fremme kroppslig læring, bevegelsesglede og ivareta motivasjon for kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- Har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om ulike perspektiver på helse, og evne til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet i skolen bidrar til elevens helhetlige utvikling.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for inkluderende læringsarbeid som kan fremme mestring og bevegelsesglede i variert idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- Kan legge til rette for læringsarbeid som møter sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- har fått erfaring med vurdering av elevens måloppnåelse, begrunnelse for vurdering og hvordan man kan legge til rette for elevens egenvurdering med utgangspunkt i de føringer som gjelder for elever på 5.-10 trinn
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt ulike perspektiver på kroppsøvingsfaget, og kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere på en profesjonell og faglig kompetent måte med elever og kolleger om kroppsøving
- kan integrere grunnleggende ferdigheter på fagets premisser og arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i et tverrfaglig perspektiv
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for undervisningsmetoder som kan bidra til å fremme kroppslig læring, mestring, motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan lærere gjennom undervisningen i faget kan bidra til positiv selvforståelse hos eleven.
Leik, dans, friluftsliv, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans, samt bli introdusert for tidsaktuelle bevegelsesformer relevant for 5.-10 trinn. Studenten skal kunne reflektere over hva inkludering og likeverd innebærer i praksis, og ha kunnskap om hvordan de i aktivitet kan legge til rette for læringsfelleskap hvor elevene lærer i samspill og samhandling utfra egne og andres forutsetninger.
Aktiviteter som tar utgangspunkt i naturen og nærmiljøet som arenaer for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt, i tillegg til forståelse for hvordan vi kan praktisere bærekraftig ferdsel i naturen. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i, på og ved vatn både inne og ute i naturen. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse på å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen førstehjelp og tilrettelegging for aktivitet ved skade.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
I emnet inngår grunnleggende kunnskap om anatomi/fysiologi og motorisk utvikling som skal sikre studentene en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for kroppslig læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling og fysisk aktivitet med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, i tillegg til sosiokulturelle forhold rundt eleven som kan påvirke forutsetninger for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring står sentralt i kroppsøvingsfaget og undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse og kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredsstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammenheng skolens betydning i folkehelsearbeidet. I temaet får studentene innblikk i ulike perspektiver på helse, og stimuleres til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling og livslang bevegelsesglede.
Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal skrive en grupperapport fra en av turene.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
- Studentene skal utfra tildelt tema i grupper lage en presentasjon med utgangspunkt i faglitteratur. Presentasjonen gis i form av en podkast, vlogg, poster eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. Studenten skal på en av turene gjennomføre en oppgave som viser individuelle ferdigheter knyttet til orientering og kartforståelse. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et undervisningsopplegg
- muntlig høring knyttet til emnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om sentrale læringsstrategier for å fremme kroppslig læring, bevegelsesglede og ivareta motivasjon for kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- Har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om ulike perspektiver på helse, og evne til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet i skolen bidrar til elevens helhetlige utvikling.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for inkluderende læringsarbeid som kan fremme mestring og bevegelsesglede i variert idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- Kan legge til rette for læringsarbeid som møter sentrale utfordringer knyttet til mangfold og inkludering i faget.
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- har fått erfaring med vurdering av elevens måloppnåelse, begrunnelse for vurdering og hvordan man kan legge til rette for elevens egenvurdering med utgangspunkt i de føringer som gjelder for elever på 5.-10 trinn
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt ulike perspektiver på kroppsøvingsfaget, og kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere på en profesjonell og faglig kompetent måte med elever og kolleger om kroppsøving
- kan integrere grunnleggende ferdigheter på fagets premisser og arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i et tverrfaglig perspektiv
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for undervisningsmetoder som kan bidra til å fremme kroppslig læring, mestring, motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan lærere gjennom undervisningen i faget kan bidra til positiv selvforståelse hos eleven.
Leik, dans, friluftsliv, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans, samt bli introdusert for tidsaktuelle bevegelsesformer relevant for 5.-10 trinn. Studenten skal kunne reflektere over hva inkludering og likeverd innebærer i praksis, og ha kunnskap om hvordan de i aktivitet kan legge til rette for læringsfelleskap hvor elevene lærer i samspill og samhandling utfra egne og andres forutsetninger.
Aktiviteter som tar utgangspunkt i naturen og nærmiljøet som arenaer for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt, i tillegg til forståelse for hvordan vi kan praktisere bærekraftig ferdsel i naturen. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i, på og ved vatn både inne og ute i naturen. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse på å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen førstehjelp og tilrettelegging for aktivitet ved skade.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
I emnet inngår grunnleggende kunnskap om anatomi/fysiologi og motorisk utvikling som skal sikre studentene en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for kroppslig læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling og fysisk aktivitet med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, i tillegg til sosiokulturelle forhold rundt eleven som kan påvirke forutsetninger for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring står sentralt i kroppsøvingsfaget og undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse og kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredsstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammenheng skolens betydning i folkehelsearbeidet. I temaet får studentene innblikk i ulike perspektiver på helse, og stimuleres til kritisk refleksjon rundt hvordan trening, bevegelse og fysisk aktivitet kan bidra til elevens helhetlige utvikling og livslang bevegelsesglede.
Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal skrive en grupperapport fra en av turene.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
- Studentene skal utfra tildelt tema i grupper lage en presentasjon med utgangspunkt i faglitteratur. Presentasjonen gis i form av en podkast, vlogg, poster eller annet medium godkjent av faglærer.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. Studenten skal på en av turene gjennomføre en oppgave som viser individuelle ferdigheter knyttet til orientering og kartforståelse. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Praktisk metodisk eksamen som består av tre deler:
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et undervisningsopplegg
- muntlig høring knyttet til emnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
I Kroppsøving 1 får studenten grunnleggende kunnskap om og erfaring med undervisning i ulike bevegelsesmiljø som er relevant for trinn 5¿10. Kunnskap om hva som fremmer kroppslig læring, positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede står sentralt.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om sentrale læringsstrategier for å fremme bevegelsesglede og ivareta motivasjon for kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet i skolen bidrar til elevens helhetlige utvikling og skolens betydning i folkehelsearbeidet
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i variert idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- har fått erfaring med vurdering av elevens måloppnåelse, begrunnelse for vurdering og hvordan man kan legge til rette for elevens egenvurdering med utgangspunkt i de føringer som gjelder for elever på 5.-10 trinn
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere med elever og kolleger om kroppsøving
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har også en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for nyere læringsstrategier for å fremme motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan kroppsøvingsfaget kan bidra til positiv selvforståelse.
Lek, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans, samt bli introdusert for tidsaktuelle bevegelsesformer relevant for 5.-10 trinn. Aktiviteter knyttet til friluftsliv som arena for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse på å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
Studenten skal tilegne seg kunnskap om anatomi og motorisk utvikling som skal sikre en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for kroppslige læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, og som kan påvirke elevenes forutsetninger for og grunnlag for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Fysisk aktivitet for helse
Undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse relatert til hovedområdet trening og livsstil i læreplan for kroppsøving. Det vil bli gitt inngående kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammeheng skolens betydning i folkehelsearbeidet.
Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal skrive en grupperapport fra en av turene.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
- Studenten skal lage en presentasjon og gjennomføre et muntlig fremlegg på fagseminar med utgangspunkt i pensumlitteratur.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om sentrale læringsstrategier for å fremme bevegelsesglede og ivareta motivasjon for kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet i skolen bidrar til elevens helhetlige utvikling og skolens betydning i folkehelsearbeidet
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i variert idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- har fått erfaring med vurdering av elevens måloppnåelse, begrunnelse for vurdering og hvordan man kan legge til rette for elevens egenvurdering med utgangspunkt i de føringer som gjelder for elever på 5.-10 trinn
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere med elever og kolleger om kroppsøving
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har også en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for nyere læringsstrategier for å fremme motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan kroppsøvingsfaget kan bidra til positiv selvforståelse.
Lek, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans, samt bli introdusert for tidsaktuelle bevegelsesformer relevant for 5.-10 trinn. Aktiviteter knyttet til friluftsliv som arena for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse på å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
Studenten skal tilegne seg kunnskap om anatomi og motorisk utvikling som skal sikre en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for kroppslige læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, og som kan påvirke elevenes forutsetninger for og grunnlag for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Fysisk aktivitet for helse
Undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse relatert til hovedområdet trening og livsstil i læreplan for kroppsøving. Det vil bli gitt inngående kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammeheng skolens betydning i folkehelsearbeidet.
Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal skrive en grupperapport fra en av turene.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
- Studenten skal lage en presentasjon og gjennomføre et muntlig fremlegg på fagseminar med utgangspunkt i pensumlitteratur.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Med forbehold om endringer.
Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Cappelen Damm.
Enoksen, E., Brunes, A. O., & Sletten, S. H. (2012). Aktivitetslære. Gyldendal Norsk Forlag. (Kap. 8, 9, 10, 11, 19 og 20).
Hassandra, M., Goudas, M., og Chroni, S. (2004) Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach. Psychology of sport and Exersise, 4, 211-223.
Jacobsen A., M. Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving. Idrottsforum: 1-16.*
Kretschmann, R. (2014). Student motivation in physical education ¿ The evidence in a nutshell. Acta Kinesiologia 8: (1) 27-32.
Kvikstad, Ingvild (red.) (2016). Motorikk I et didaktisk perspektiv. Gyldendal Norsk Forlag.
Lonsdale,C., et al. (2009). Self-determined motivation and students physical activity during structured physical education lessons and free choice periods. Preventive medicine, 48, 69-73.
Ommundsen Y. Psykologisk læringsklima I kroppsøving og idrett. I:Sigmundsson, H. og Ingebrigtsen J. E. Idrettspedagogikk. (2006) Oslo: Universitetsforlaget. S 46-63.*
Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2015). Attitudes toward and motivation for PE: who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20:6, 629-646.*
Vingdal, I., M. & Hollekim, I. (2001) Barn i naturen- utfordring, opplevelse, læring. 3. opplag, 2010. Gyldendal Norsk Forlag. (Kap. 1-4 og 8).
Vinje, E (red.) (2016). Kroppøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm AS.
Øverby N. C., Klungland, Torstveit M. & Høigaard R. (2011) Folkehelsearbeid, Høyskoleforlaget.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om sentrale læringsstrategier for å fremme bevegelsesglede og ivareta motivasjon for kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet i skolen bidrar til elevens helhetlige utvikling og skolens betydning i folkehelsearbeidet
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i variert idretts- og bevegelsesaktivitet, leik, dans, friluftsliv og svømming
- kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- har fått erfaring med vurdering av elevens måloppnåelse, begrunnelse for vurdering og hvordan man kan legge til rette for elevens egenvurdering med utgangspunkt i de føringer som gjelder for elever på 5.-10 trinn
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan kommunisere med elever og kolleger om kroppsøving
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Kroppsøving 1 tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og er tett knyttet til praksisfeltet. Det legges opp til at studentene gjennom teori og solid erfaringsbasert opplæring oppnår høy kompetanse for å undervise i faget på 5. -10.trinn. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:
Kroppsøvingsdidaktikk
For å få en grunnleggende innføring i faget, skal studenten tilegne seg kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering. Mye av fagdidaktikken bygger på en praktisk tilnærming, og er integrert i de ulike lek, idretts- og bevegelsesaktivitetene. Undervisningen har også en teoretisk komponent knyttet til metode og teori for å sikre en god forståelse for de avveininger som ligger til grunne for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i faget. Studenten vil bli introdusert for nyere læringsstrategier for å fremme motivasjon og bevegelsesglede, og få innsikt i hvordan kroppsøvingsfaget kan bidra til positiv selvforståelse.
Lek, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
Studenten skal få kunnskaper om og undervisningskompetanse i en rekke ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter, leiker og dans, samt bli introdusert for tidsaktuelle bevegelsesformer relevant for 5.-10 trinn. Aktiviteter knyttet til friluftsliv som arena for å oppnå ulike læringsmål i kroppsøving står sentralt. Det legges opp til at studenten skal oppnå tilstrekkelig egenferdigheter til å kunne gi svømmeopplæring på trinn 5¿10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann. Det fokuseres på at studentene skal utvikle høy kompetanse på å vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
Vekst, utvikling og kroppslig læring
Studenten skal tilegne seg kunnskap om anatomi og motorisk utvikling som skal sikre en grunnleggende forståelse for elevenes forutsetninger for kroppslige læring. Videre vil studenten få kunnskap om aldersspesifikke forhold knyttet til vekst og utvikling med et spesifikt fokus på 5.-10. trinn. Dette omfatter både de utviklingsmessige kroppslige, mentale og atferdsmessige prosessene som preger denne aldersgruppen, og som kan påvirke elevenes forutsetninger for og grunnlag for læring i faget. Det legges her opp til refleksjon rundt hvordan kroppen som symbol i dagens samfunn kommer til uttrykk i og påvirker de unges fysiske aktivitet.
Fysisk aktivitet for helse
Undervisningen i emnet skal gi studenten grundig undervisningskompetanse relatert til hovedområdet trening og livsstil i læreplan for kroppsøving. Det vil bli gitt inngående kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, med et spesifikt fokus på barn og unge. Studenten skal kjenne til nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet for aldersgruppen, og andelen som tilfredstiller anbefalingene. Sentrale helseatferdsteorier som kan øke forståelsen for faktorer som påvirker vår livsstil vil bli gjennomgått, og i denne sammeheng skolens betydning i folkehelsearbeidet.
Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
I tillegg skal følgende gjennomføres:
Oppgaver
- Studentene skal skrive en grupperapport fra en av turene.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en kroppsøvingstime. Det skal leveres et skriftlig arbeid knyttet til dette, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
- Studenten skal lage en presentasjon og gjennomføre et muntlig fremlegg på fagseminar med utgangspunkt i pensumlitteratur.
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et praktisk arbeidskrav knyttet til svømmeopplæring.
Ekskursjoner
Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av to overnattingsturer ut fra gitte vurderingskriterier. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan få karakter i emnet. Ved ikke godkjent oppgave har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Norsk
Andre språk kan godkjennes etter søknad
Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Cappelen Damm.
Enoksen, E., Brunes, A. O., & Sletten, S. H. (2012). Aktivitetslære. Gyldendal Norsk Forlag. (Kap. 8, 9, 10, 11, 19 og 20).
Hassandra, M., Goudas, M., og Chroni, S. (2004) Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach. Psychology of sport and Exersise, 4, 211-223.
Jacobsen A., M. Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving. Idrottsforum: 1-16.*
Kretschmann, R. (2014). Student motivation in physical education ¿ The evidence in a nutshell. Acta Kinesiologia 8: (1) 27-32.
Kvikstad, Ingvild (red.) (2016). Motorikk I et didaktisk perspektiv. Gyldendal Norsk Forlag.
Lonsdale,C., et al. (2009). Self-determined motivation and students physical activity during structured physical education lessons and free choice periods. Preventive medicine, 48, 69-73.
Ommundsen Y. Psykologisk læringsklima I kroppsøving og idrett. I:Sigmundsson, H. og Ingebrigtsen J. E. Idrettspedagogikk. (2006) Oslo: Universitetsforlaget. S 46-63.*
Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2015). Attitudes toward and motivation for PE: who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20:6, 629-646.*
Vingdal, I., M. & Hollekim, I. (2001) Barn i naturen- utfordring, opplevelse, læring. 3. opplag, 2010. Gyldendal Norsk Forlag. (Kap. 1-4 og 8).
Vinje, E (red.) (2016). Kroppøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm AS.
Øverby N. C., Klungland, Torstveit M. & Høigaard R. (2011) Folkehelsearbeid, Høyskoleforlaget.
