Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1
Emnekode:
4MGL5NO102Emnenavn:
Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1Undervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 stp.) over eitt studieår i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
- har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
- har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
- har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremjande respons
- kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg arbeide med språket som system, språket i bruk og med individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.
Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.
Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.
Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
- har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
- har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
- har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremjande respons
- kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg arbeide med språket som system, språket i bruk og med individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.
Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.
Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.
Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
- har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
- har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
- har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremjande respons
- kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg arbeide med språket som system, språket i bruk og med individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.
Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.
Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.
Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
- har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
- har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
- har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil ha særleg fokus på språket som system, språket i bruk og på individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.
Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.
Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.
Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- deltaking i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % frammøte)
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om andrespråk og andrespråkslæring, fleirspråklegheit, samisk, nasjonale minoritetsspråk og nordiske nabospråk
- har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan gjere greie for faglege val som skal fremme munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevar med norsk som første- og andrespråk på mellom- og ungdomstrinnet
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- deltaking i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % frammøte)
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg fokusere på språket som system, fleirspråklegheit og grunnleggjande språkdidaktikk. I Språk og språkdidaktikk 1 vil vi ha eit særleg fokus på mellomtrinnet.
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om andrespråk og andrespråkslæring, fleirspråklegheit, samisk, nasjonale minoritetsspråk og nordiske nabospråk
- har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan gjere greie for faglege val som skal fremme munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevar med norsk som første- og andrespråk på mellom- og ungdomstrinnet
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- deltaking i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % frammøte)
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om andrespråk og andrespråkslæring, fleirspråklegheit, samisk, nasjonale minoritetsspråk og nordiske nabospråk
- har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan gjere greie for faglege val som skal fremme munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevar med norsk som første- og andrespråk på mellom- og ungdomstrinnet
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- deltaking i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % frammøte)
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Bibliografi
Budal, I. (red.). (2018). Språk i skolen. (2.utgave) Bergen: Fagbokforlaget/LNU. Kap. 1-5, s. 13-188 (175 s.)
Ellesnes, E. og Hovde, J. Ø. (2013). Korleis. Strake vegen til god nynorsk. Oslo: Hovde og Brekke forlag (55 s.)
Engen, T. O. og Kulbrandstad, L. A. (2006). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal. Kap.5, s. 111-147 (36 s.)
Helland, T. (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1 og 3 (s. 11-28; 60-88) ( 45 s.)
Hårstad, S. (2015). Nabospråk og nabospråksundervisning. Oslo: Cappelen Damm. s. 9-74 (65 s.)
Hårstad, S. og R. Solheim (2017). Flerspråklighet i et nordisk perspektiv. I: Igland, M.-A. & M. Nygård (red.). Norsk 5-10. Språkboka. Bergen: Universitetsforlaget. Kap. 13, s. 199-215, (16 s.)
Igland, M.-A. (2017): Norskfaget i grunnskulelærarutdanninga. I: Igland, M.-A. & M. Nygård (red.). Norsk 5-10. Språkboka. Bergen: Universitetsforlaget. Kap. 1, s. 13-21 (8 s.)
Kibsgaard, S. og Husby, O. (2014). Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4-5, s. 58-118 (61 s.)
Lane, P. (2016). Standardising Kven: Participation and the role of users. I: Sociolinguistica: Internationalis Jahrbuch für Europaeische Soziolingvstik 30.1. (s. 105-124) (19.s)
Matre, S. og M. Nygård (2017). Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter. I: Igland, M.-A. & M. Nygård (red.). Norsk 5-10. Språkboka. Bergen: Universitetsforlaget. Kap. 2, s. 23-37 (14 s.)
Mæhlum, B. (2008). Innledning. I: Mæhlum, B., Akselberg, G., Røyneland, U. og Sandøy, H. (red). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 11-14
Mæhlum, B. (2008). Språk og identitet. I: Mæhlum, B., Akselberg, G., Røyneland, U. og Sandøy, H. (red). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 6, s. 105-126 (21 s.)
Mæhlum, B. & U.Røyneland (2012). Det norske dialektlandskapet. Innføring i studiet av dialektar. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. kap. 1-2, s. 11-42 (32 s.)
Nymark, J. og Theil, R. (2011). Dei ukuelege språka. Språkpolitikk og språksituasjonar. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. Kap.2-3, s. 32-93 (61 s.)
Røyneland, U. (2008). Språk og dialekt. I: Mæhlum, B., G. Akselberg, U. Røyneland og H. Sandøy (red). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1, s. 15-34 (23 s.)
Skjong, S. (2011). Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag. Kap. 2 i: Jansson, B.K: & S. Skjong, (red). Norsk=Nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen. Oslo: Samlaget. s. 33-48 (15 s.)
Solheim, R. og S. Hårstad (2017). Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift. I: Igland, M.-A. & M. Nygård (red.). Norsk 5-10. Språkboka. Bergen: Universitetsforlaget. Kap. 11, s. 169-181, (13 s.)
Torp, A. og L.S. Vikør (2014). Hovuddrag i norsk språkhistorie. 4. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 5-8, s. 109-158 (49 s.)
van Ommeren, R. (2017). Språkets symbolkraft: språkholdninger og språklige ideologier. I: Igland, M.-A. & M. Nygård (red.). Norsk 5-10. Språkboka. Bergen: Universitetsforlaget. Kap. 10, s. 153-168, (15 s.)
van Ommeren, R. (2017). Tilnærminger til talemål. I: Igland, M.-A. & M. Nygård (red.). Norsk 5-10. Språkboka. Bergen: Universitetsforlaget. Kap. 12, s. 183-198, (15 s.)
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om andrespråk og andrespråkslæring, fleirspråklegheit, samisk, nasjonale minoritetsspråk og nordiske nabospråk
- har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan gjere greie for faglege val som skal fremme munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevar med norsk som første- og andrespråk på mellom- og ungdomstrinnet
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremmande respons
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læringsutbytte for alle elevar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplaner og faglege kunnskapar og innsikter
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- deltaking i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % frammøte)
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
-Akselberg, G. (2008). Talevariasjon i Noreg. I B. Mæhlum, G. Akselberg, U. Røyneland, & H. Sandøy (Red.), Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk (kapittel 8, s. 149 -166). Oslo: Cappelen Akademisk (17 s.)
-Bergreen, H, Sørland, K. og Alver, V. (2012). God nok i norsk? Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen Damm (15-195) (180 s.)
-Budal, I. (red.). (2018). Språk i skolen. (2.utgave) Kapittel 1-5. Bergen: Fagbokforlaget/LNU (s. 13-188) (175 s)
- Ellesnes, E. og Hovde, J. Ø. (2013). Korleis. Strake vegen til god nynorsk. Oslo: Hovde og Brekke forlag (55 s.)
-Engen, T. O. og Kulbrandstad, L. A. (2006). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal (s. 111-147) (36 s.)
-Haug, D. (2013). Fremragende? I: Nytt Norsk Tidsskrift, nr. 4 (s. 359-370) (11 s.)
-Helland, T. (2012). Språk og dysleksi. Bergen: Fagbokforlaget (s. 122-166) (40 s.)
-Hårstad, S. & Opsahl, T. (2013). Språk i byen. Utviklingslinjer i urbane språkmiljøer i Norge, (s. 107 - 144). Bergen: LNU/Fagbokforlaget (37 s.)
-Hårstad, S. (2015). Nabospråk og nabospråksundervisning. Oslo: Cappelen Damm (s. 9-74) (65 s.)
-Lane, P. (2016). Standardising Kven: Participation and the role of users. I: Sociolinguistica: Internationalis Jahrbuch für Europaeische Soziolingvistik 30.1. (s.105-124) (19.s)
-Nymark, J. og Theil, R. Dei ukuelege språka. Språkpolitikk og språksituasjonar. Bergen: Fagbokforlaget/LNU (s. 32-93) («Den samiske språkfamilien» (34 s.) og «Variasjoner i språk—variasjoner av språk» (25 s.)
-Omdal, H. og Vikør, L. (2011). Språknormer i Norge. Normeringsproblematikk i bokmål og nynorsk, kapittel 1. Oslo: Cappelen Akademisk (9-57 s.) (48 s.)
