Det nye testamente: tekst og tolkning
Emnekode:
TEOL302Emnenavn:
Det nye testamente: tekst og tolkningUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjon.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt innen fastsatt frist.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Studenten kan selv ta med seg følgende titler som det ikke må være skrevet notater i, men som kan ha understrekninger:
Nesle, Eb.; Nesle, Er.; Aland, B.; Aland, K.; Karavidopoulos, J.; Martini, C.M.; Metzger, B.M. edts. Novum Testamentum Graece, Nestle-Aland, 28. edition. Stuttgart: Deutche Bibelgesellschaft (andre utgaver også tillatt)
Aland, B.; Aland, K.; Karavidopoulos, J.; Martini, C.M. and Metzger, B.M. edts. The Greek New Testament, (with or without dictionary/med eller uten ordbok), 5th. edition. Stuttgart: Deutche Bibelgesellschaft / American Bible Society / United Bible Societies (andre utgaver også tillatt).
Aland, K. edt. Synopsis Quattuor Evengeliorum: Locis Parallelis evangeliorum aporchyphorum et patrum adhibitis. Deutche Bibelstifung Stuttgart. (Andre utgaver også tillatt)
Danker, F.W.; Bauer, W.; Aland, K.; Aland, B.; Reichman, V.; Arnt, W.F.; Gingrich F.W.; and Danker. F.W. edts. A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature. 3rd edition. University of Chicago Press. (Andre utgaver også tillatt).
Westcott, Hort, Tischendorf, Moulton, W.F.; Geden, A.S.; Moulton, H.K. edts. A Concordance to the Greek New Testament. Edinbourgh: T&T Clarke. (Andre utgaver også tillatt)
I tillegg vil Den Hellige Skrift, Bibelen. 2024. Det norske Bibelselskap, eller en annen utgave fra Bibelselskapet, bli gjort tilgjengelig for studentene på eksamen. (studenten kan ikke ta med egen norsk bibel).
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende litteratur. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjon.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt innen fastsatt frist.
Hjemmeeksamen 5 dager. 3000-6000 ord.
Nærmere angivelse av besvarelsens lengde blir gitt sammen med oppgaveteksten.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende litteratur. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Book
Hearing the New Testament : strategies for interpretation
Joel B Green, Grand Rapids, Mich., Eerdmans, XII, 432 s., 2010, isbn:9780802864208,
Sidene 15-33, 34-64, 122-39, 240-58.
Book
The study of the New Testament : a comprehensive introduction
Piñero, Antonio, Jesús Peláez, Leiden, Deo Publ, XXII, 579 s., 3, c2003, isbn:9058540065,
Book
Theology of the New Testament
Schnelle, Udo, Grand Rapids, Mich., Baker Academic, 910 s., 2009, isbn:9780801036040,
s. 25-201.
Book Chapter
Postmodernism
Tate, A., John F.A Sawyer, Postmodernism, Malden, Mass., Blackwell Publishing, XII, 555 s., 2006, 515-533, isbn:1405101369; 9781405101363,
Book
The Bible and contemporary culture
Theissen, Gerd, Minneapolis, Minn., Fortress Press, XX, 163 s., 2007, isbn:9780800638634; 0800638638,
Book
Hermeneutics: An Introduction
Thiselton, Anthony C, Grand Rapids, Eerdmans, 2009, isbn:9780802864109,
s. 1-34; 206-27; 327-55.
View online
Book
Biblical theology of the New Testament
Stuhlmacher, Peter, Daniel P Bailey (redaktør/oversetter), Grand Rapids, Mich., Eerdmans, XXXIV, 935 s., 2018, isbn:9780802840806,
Book
Matthew 1-7 : a commentary
Luz, Ulrich, Helmut Koester, Minneapolis, Fortress Press, XXXVII, 432 s., c2007, isbn:9780800660994,
Book
Matthew
Evans, Craig A., New York, Cambridge University Press, XXII, 543 s., 2012, isbn:9780521011068; 9780521812146,
Book Chapter
Jesus the Fiaola (Oppertunity Seeker): A postcolonial Reading of Matthew 7;24-8:22.
Nofoaiga, V., Jione Havea (redaktør), Jesus the Fiaola (Oppertunity Seeker): A postcolonial Reading of Matthew 7;24-8:22., [Atlanta] :, SBL Press, xiii, 235 sider ;, Number 90, [2018], 163-177, isbn:9781628372021 (pbk. : alk. paper); 9780884142782 (hbk. : alk. paper),
Book
Understanding the Fourth Gospel [electronic resource]
Ashton, John,, Oxford ;; New York :, Oxford University Press, xx, 585 p., 2007., isbn:1-282-73229-3; 9786612732294; 0-19-153817-5; 1-4356-0724-4,
View online
Book
The Gospel of John a commentary Vol. 1
Keener, Craig S., Peabody, Mass., Hendrickson, XLVIII, 831 s., Vol. 1, 2003, isbn:1565633784,
Book
The Gospel of John a commentary Vol. 2
Keener, Craig S., Peabody, Mass., Hendrickson, s. 835-1636, Vol. 2, c2003, isbn:1565633784,
Book
The Blackwell companion to Paul
Stephen Westerholm, Oxford, Wiley-Blackwell, XVIII, 615 s., 2011, isbn:9781405188449,
s. 9-29, 63-78, 202-15 (til Gal og paulinsk bibelteologi)
Book
Galatians
Schreiner, Thomas R., Grand Rapids, Mich., Zondervan, 423 s., Vol. 9, cop. 2010, isbn:9780310243724,
Book
Galatians through the centuries
Riches, John, Oxford, Blackwell, XVI, 336 s., 2008, isbn:9780631230847,
Book
Feminist biblical interpretation : a compendium of critical commentary on the books of the Bible and related literature
Luise Schottroff (redaktør), Grand Rapids, Mich., Eerdmans, xxv, 1030 s, 2012, isbn:9780802860972,
Følgende sider: 607-25, 662-79, 755-66, 878-85, 887-97 (til alle tekstene)
Book
Theology of the New Testament : a canonical and synthetic approach
Thielman, Frank, Grand Rapids, Mich., Zondervan, 798 s., c2005, isbn:0310211328; 9780310211327,
Til 1 Peter og 1 Johannes
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjon.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt inen fastasatt frist.
Hjemmeeksamen 5 dager. 3000-6000 ord.
Nærmere angivelse av besvarelsens lengde blir gitt sammen med oppgaveteksten.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende litteratur. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Book
Hearing the New Testament : strategies for interpretation
Joel B Green, Grand Rapids, Mich., Eerdmans, XII, 432 s., 2010, isbn:9780802864208,
Sidene 15-33, 34-64, 122-39, 240-58.
Book
The study of the New Testament : a comprehensive introduction
Piñero, Antonio, Jesús Peláez, Leiden, Deo Publ, XXII, 579 s., 3, c2003, isbn:9058540065,
Book
Theology of the New Testament
Schnelle, Udo, Grand Rapids, Mich., Baker Academic, 910 s., 2009, isbn:9780801036040,
s. 25-201.
Book Chapter
Postmodernism
Tate, A., John F.A Sawyer, Postmodernism, Malden, Mass., Blackwell Publishing, XII, 555 s., 2006, 515-533, isbn:1405101369; 9781405101363,
Book
The Bible and contemporary culture
Theissen, Gerd, Minneapolis, Minn., Fortress Press, XX, 163 s., 2007, isbn:9780800638634; 0800638638,
Book
Hermeneutics: An Introduction
Thiselton, Anthony C, Grand Rapids, Eerdmans, 2009, isbn:9780802864109,
s. 1-34; 206-27; 327-55.
View online
Book
Biblical theology of the New Testament
Stuhlmacher, Peter, Daniel P Bailey (redaktør/oversetter), Grand Rapids, Mich., Eerdmans, XXXIV, 935 s., 2018, isbn:9780802840806,
Book
Matthew 1-7 : a commentary
Luz, Ulrich, Helmut Koester, Minneapolis, Fortress Press, XXXVII, 432 s., c2007, isbn:9780800660994,
Book
Matthew
Evans, Craig A., New York, Cambridge University Press, XXII, 543 s., 2012, isbn:9780521011068; 9780521812146,
Book Chapter
Jesus the Fiaola (Oppertunity Seeker): A postcolonial Reading of Matthew 7;24-8:22.
Nofoaiga, V., Jione Havea (redaktør), Jesus the Fiaola (Oppertunity Seeker): A postcolonial Reading of Matthew 7;24-8:22., [Atlanta] :, SBL Press, xiii, 235 sider ;, Number 90, [2018], 163-177, isbn:9781628372021 (pbk. : alk. paper); 9780884142782 (hbk. : alk. paper),
Book
Understanding the Fourth Gospel [electronic resource]
Ashton, John,, Oxford ;; New York :, Oxford University Press, xx, 585 p., 2007., isbn:1-282-73229-3; 9786612732294; 0-19-153817-5; 1-4356-0724-4,
View online
Book
The Gospel of John a commentary Vol. 1
Keener, Craig S., Peabody, Mass., Hendrickson, XLVIII, 831 s., Vol. 1, 2003, isbn:1565633784,
Book
The Gospel of John a commentary Vol. 2
Keener, Craig S., Peabody, Mass., Hendrickson, s. 835-1636, Vol. 2, c2003, isbn:1565633784,
Book
The Blackwell companion to Paul
Stephen Westerholm, Oxford, Wiley-Blackwell, XVIII, 615 s., 2011, isbn:9781405188449,
s. 9-29, 63-78, 202-15 (til Gal og paulinsk bibelteologi)
Book
Galatians
Schreiner, Thomas R., Grand Rapids, Mich., Zondervan, 423 s., Vol. 9, cop. 2010, isbn:9780310243724,
Book
Galatians through the centuries
Riches, John, Oxford, Blackwell, XVI, 336 s., 2008, isbn:9780631230847,
Book
Feminist biblical interpretation : a compendium of critical commentary on the books of the Bible and related literature
Luise Schottroff (redaktør), Grand Rapids, Mich., Eerdmans, xxv, 1030 s, 2012, isbn:9780802860972,
Følgende sider: 607-25, 662-79, 755-66, 878-85, 887-97 (til alle tekstene)
Book
Theology of the New Testament : a canonical and synthetic approach
Thielman, Frank, Grand Rapids, Mich., Zondervan, 798 s., c2005, isbn:0310211328; 9780310211327,
Til 1 Peter og 1 Johannes
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjone.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt inen fastasatt frist.
Hjemmeeksamen 5 dager. 3000-6000 ord.
Nærmere angivelse av besvarelsens lengde blir gitt sammen med oppgaveteksten.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende litteratur. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Book
Hearing the New Testament : strategies for interpretation
Joel B Green, Grand Rapids, Mich., Eerdmans, XII, 432 s., 2010, isbn:9780802864208,
Sidene 15-33, 34-64, 122-39, 240-58.
Book
The study of the New Testament : a comprehensive introduction
Piñero, Antonio, Jesús Peláez, Leiden, Deo Publ, XXII, 579 s., 3, c2003, isbn:9058540065,
Book
Theology of the New Testament
Schnelle, Udo, Grand Rapids, Mich., Baker Academic, 910 s., 2009, isbn:9780801036040,
s. 25-201.
Book Chapter
Postmodernism
Tate, A., John F.A Sawyer, Postmodernism, Malden, Mass., Blackwell Publishing, XII, 555 s., 2006, 515-533, isbn:1405101369; 9781405101363,
Book
The Bible and contemporary culture
Theissen, Gerd, Minneapolis, Minn., Fortress Press, XX, 163 s., 2007, isbn:9780800638634; 0800638638,
Book
Hermeneutics: An Introduction
Thiselton, Anthony C, Grand Rapids, Eerdmans, 2009, isbn:9780802864109,
s. 1-34; 206-27; 327-55.
View online
Book
Biblical theology of the New Testament
Stuhlmacher, Peter, Daniel P Bailey (redaktør/oversetter), Grand Rapids, Mich., Eerdmans, XXXIV, 935 s., 2018, isbn:9780802840806,
Book
Matthew 1-7 : a commentary
Luz, Ulrich, Helmut Koester, Minneapolis, Fortress Press, XXXVII, 432 s., c2007, isbn:9780800660994,
Book
Matthew
Evans, Craig A., New York, Cambridge University Press, XXII, 543 s., 2012, isbn:9780521011068; 9780521812146,
Book Chapter
Jesus the Fiaola (Oppertunity Seeker): A postcolonial Reading of Matthew 7;24-8:22.
Nofoaiga, V., Jione Havea (redaktør), Jesus the Fiaola (Oppertunity Seeker): A postcolonial Reading of Matthew 7;24-8:22., [Atlanta] :, SBL Press, xiii, 235 sider ;, Number 90, [2018], 163-177, isbn:9781628372021 (pbk. : alk. paper); 9780884142782 (hbk. : alk. paper),
Book
Understanding the Fourth Gospel [electronic resource]
Ashton, John,, Oxford ;; New York :, Oxford University Press, xx, 585 p., 2007., isbn:1-282-73229-3; 9786612732294; 0-19-153817-5; 1-4356-0724-4,
View online
Book
The Gospel of John a commentary Vol. 1
Keener, Craig S., Peabody, Mass., Hendrickson, XLVIII, 831 s., Vol. 1, 2003, isbn:1565633784,
Book
The Gospel of John a commentary Vol. 2
Keener, Craig S., Peabody, Mass., Hendrickson, s. 835-1636, Vol. 2, c2003, isbn:1565633784,
Book
The Blackwell companion to Paul
Stephen Westerholm, Oxford, Wiley-Blackwell, XVIII, 615 s., 2011, isbn:9781405188449,
s. 9-29, 63-78, 202-15 (til Gal og paulinsk bibelteologi)
Book
Galatians
Schreiner, Thomas R., Grand Rapids, Mich., Zondervan, 423 s., Vol. 9, cop. 2010, isbn:9780310243724,
Book
Galatians through the centuries
Riches, John, Oxford, Blackwell, XVI, 336 s., 2008, isbn:9780631230847,
Book
Feminist biblical interpretation : a compendium of critical commentary on the books of the Bible and related literature
Luise Schottroff (redaktør), Grand Rapids, Mich., Eerdmans, xxv, 1030 s, 2012, isbn:9780802860972,
Følgende sider: 607-25, 662-79, 755-66, 878-85, 887-97 (til alle tekstene)
Book
Theology of the New Testament : a canonical and synthetic approach
Thielman, Frank, Grand Rapids, Mich., Zondervan, 798 s., c2005, isbn:0310211328; 9780310211327,
Til 1 Peter og 1 Johannes
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjone.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt inen fastasatt frist.
Hjemmeeksamen 5 dager. 3000-6000 ord.
Nærmere angivelse av besvarelsens lengde blir gitt sammen med oppgaveteksten.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende litteratur. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Litteratur til fellesdel, inntil 1100 sider:
1. Tekstpensum fra Det nye testamente (ca. 100 s.) A. Detaljeksegese av den greske teksten (NA28): Matt 1,18-2,23; 5,1-7,29 Joh 11, 1-44 Gal 1,1-3,25 1 Pet 1-2,25 1 Joh 1,1-10
B. Lesning av nytestamentlige skrifter i sin helhet, primært med utgangspunkt i Bibel 2011 eller annen relevant (norsk) oversettelse av Det nye testamente:
Evangeliet etter Matteus,
Paulus’ brev til galaterne,
Peters første brev og Johannes’ første brev.
2. Kommentarlitteratur til tekstene (utvalg ca. 600 s. i samråd med faglærer)
Evans, C. A., Matthew, New Cambridge Bible Commentary (New York, NY: Cambridge University Press, 2012).
Luz, U., Matthew 1-7, Hermeneia - A Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis: Fortress, 2007).
Nofoaiga, V., "Jesus the Fiaola (Opportunity Seeker): A Postcolonial Samoan Reading of Matthew 7:24-8:22, i Havea, J. (red.), Sea of Readings: The Bible in the South Pacific, Semeia Studies 90 (Atlanta: SBL Press, 2018), 163-77.
Ashton, J., Understanding the Fourth Gospel (Oxford: Oxford University, 2007, New edition).
Keener, C. S. The Gospel of John: A Commentary, Vols. 1-2 (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2003).
Riches, J., Galatians Through the Centuries, Blackwell Bible Commentaries (London: Blackwell Publ., 2008)
Schreiner, T. R., Galatians, Zondervan Exegetical Commentary Series on the New Testament (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2010).
Thielman, F., Theology of the New Testament: A Canonical and Synthetic Approach (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2005) (til 1 Pet og 1 Joh)
Schottroff, L. & Wacker, M.-T. (red.), Feminist Biblical Interpretation: A Compendium of Critical Commentary on the Books of the Bible and Related Literature (Grand Rapids: Eerdmans, 2012), 607-25, 662-79, 755-66, 878-85, 887-97 (til alle tekstene).
Westerholm, S. (red.), The Blackwell Companion to Paul (Oxford: Blackwell, 2011), 9-29, 63-78, 202-15 (til Gal og paulinsk bibelteologi)
3. Metode, bibelteologi, hermeneutikk (utvalg ca. 400 s. i samråd med faglærer)
Green, J. B., Hearing the New Testament: Strategies for Interpretation (Grand Rapids: Eerdmans, 2010, 2nd ed), 15-33, 34-64, 122-39, 240-58.
Pinero, A. & J. Peláez, The Study of the New Testament: A Comprehensive Introduction, Tools for Biblical Study series 3 (Leiden: Deo Publishing, 2003).
Schnelle, U., Theology of the New Testament (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2009), s. 25-201.
Stuhlmacher, P., Biblical Theology of the New Testament (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2018).
Tate, A., "Postmodernism", in John F. A. Sawyer (ed.), The Blackwell Companion to the Bible and Culture (Oxford: Blackwell, 2006), 515-33.
Theissen, G., The Bible and Contemporary Culture (Minneapolis: Fortress, 2007).
Thiselton, A. C., Hermeneutics: An Introduction (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2009), s. 1-34; 206-27; 327-55.
Litteratur til valgdel på ca. 400 sider, godkjent av faglærer
Aktuelle emneområder kan f.eks. være:
- fordypning i bibelteologi, f.eks. paulinsk teologi, synoptisk teologi, johanneisk teologi eller kanonspørsmål - jødiske innflytelser på tidlig kristendom - anvendelsen av tekster og motiver fra Det gamle testamente i Det nye testamente
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjon.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt innen fastsatt frist.
Hjemmeeksamen 5 dager. 3000-6000 ord.
Nærmere angivelse av besvarelsens lengde blir gitt sammen med oppgaveteksten.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende litteratur. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven, med henblikk på materiale og/eller metode.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet omfatter nytestamentlig eksegese, basert på den greske teksten (NA28) og moderne norske oversettelser (fortrinnsvis Bibel 2011), nytestamentlige innledningsspørsmål, nytestamentlig bibelteologi og nytestamentlig hermeneutikk.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Litteratur til fellesdel, inntil 1100 sider:
1. Tekstpensum fra Det nye testamente (ca. 100 s.)
A. Detaljeksegese av den greske teksten (NA28):
Matt 1,18-2,23; 5,1-7,29
Joh 11, 1-44
Gal 1,1-3,25
1 Pet 1-2,25
1 Joh 1,1-10
B. Lesning av nytestamentlige skrifter i sin helhet, primært med utgangspunkt i Bibel 2011 eller annen relevant (norsk) oversettelse av Det nye testamente:
Evangeliet etter Matteus,
Paulus’ brev til galaterne,
Peters første brev og
Johannes’ første brev.
2. Kommentarlitteratur til tekstene (utvalg ca. 600 s. i samråd med faglærer)
Evans, C. A., Matthew, New Cambridge Bible Commentary (New York, NY: Cambridge University Press, 2012).
Luz, U., Matthew 1-7, Hermeneia – A Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis: Fortress, 2007).
Nofoaiga, V., “Jesus the Fiaola (Opportunity Seeker): A Postcolonial Samoan Reading of Matthew 7:24-8:22, i Havea, J. (red.), Sea of Readings: The Bible in the South Pacific, Semeia Studies 90 (Atlanta: SBL Press, 2018), 163-77.
Ashton, J., Understanding the Fourth Gospel (Oxford: Oxford University, 2007, New edition).
Keener, C. S. The Gospel of John: A Commentary, Vols. 1-2 (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2003).
Riches, J., Galatians Through the Centuries, Blackwell Bible Commentaries (London: Blackwell Publ., 2008)
Schreiner, T. R., Galatians, Zondervan Exegetical Commentary Series on the New Testament (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2010).
Thielman, F., Theology of the New Testament: A Canonical and Synthetic Approach (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2005) (til 1 Pet og 1 Joh)
Schottroff, L. & Wacker, M.-T. (red.), Feminist Biblical Interpretation: A Compendium of Critical Commentary on the Books of the Bible and Related Literature (Grand Rapids: Eerdmans, 2012), 607-25, 662-79, 755-66, 878-85, 887-97 (til alle tekstene).
Westerholm, S. (red.), The Blackwell Companion to Paul (Oxford: Blackwell, 2011), 9-29, 63-78, 202-15 (til Gal og paulinsk bibelteologi)
3. Metode, bibelteologi, hermeneutikk (utvalg ca. 400 s. i samråd med faglærer)
Green, J. B., Hearing the New Testament: Strategies for Interpretation (Grand Rapids: Eerdmans, 2010, 2nd ed), 15-33, 34-64, 122-39, 240-58.
Pinero, A. & J. Peláez, The Study of the New Testament: A Comprehensive Introduction, Tools for Biblical Study series 3 (Leiden: Deo Publishing, 2003).
Schnelle, U., Theology of the New Testament (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2009), s. 25-201.
Stuhlmacher, P., Biblical Theology of the New Testament (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2018).
Tate, A., “Postmodernism”, in John F. A. Sawyer (ed.), The Blackwell Companion to the Bible and Culture (Oxford: Blackwell, 2006), 515-33.
Theissen, G., The Bible and Contemporary Culture (Minneapolis: Fortress, 2007).
Thiselton, A. C., Hermeneutics: An Introduction (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2009), s. 1-34; 206-27; 327-55.
Litteratur til valgdel på ca. 400 sider, godkjent av faglærer
Aktuelle emneområder kan f.eks. være:
- fordypning i bibelteologi, f.eks. paulinsk teologi, synoptisk teologi, johanneisk teologi eller kanonspørsmål
- jødiske innflytelser på tidlig kristendom
- anvendelsen av tekster og motiver fra Det gamle testamente i Det nye testamente
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- skrive et essay (ca. 2000 ord) knyttet til valgt fordypningstema, og presentere dette i form av en ca. 20 min forberedt muntlig presentasjon som innledning til diskusjon i undervisningsseminar ledet av faglærer.
For studenter som ikke har mulighet til å være fysisk til stede i undervisningsseminar, kan deltagelse skje via elektronisk kommunikasjon som Skype eller lignende.
- melde inn selvvalgt pensum til valgdelen via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
Hjemmeeksamen 5 dager. 3000-6000 ord.
Nærmere angivelse av besvarelsens lengde blir gitt sammen med oppgaveteksten.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
I dette emnet skal studenten fordype seg litterære og teologiske spørsmål knyttet til Det nye testamente som historisk dokument, og samtidig reflektere rundt Det nye testamente som grunnlagsdokument for kristen tro og praksis i dag. I studiet inngår både lesning av enkelttekster med utblikk til deres videre kontekst og arbeid med overordnede bibelteologiske og hermeneutiske/metodiske spørsmål.
Emnet består av en fellesdel og en individuell valgdel med studium av et selvvalgt eksegetisk, bibelteologisk eller hermeneutisk tema med tilhørende pensum. Studenten kan enten velge tema og pensum etter eget ønske i samråd med faglærer, eller blant minst to alternativer som kunngjøres ved semesterstart. Studenter som ønsker å skrive masteroppgave innenfor det nye testamente kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteroppgaven.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et utvalg grunnspråklige nytestamentlige tekster som omfatter
Jesu undervisning i de synoptiske evangeliene - paulinsk teologi
- tidlig kristen undervisning i de katolske brevene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike eksegetiske arbeidsmetoder på nytestamentlige tekster
- kan delta i akademisk diskusjon om Det nye testamentes bidrag til aktuelle kirkelige spørsmål og temaer i den moderne samfunnsdebatten
- kan reflektere kritisk over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og anvendelse av bibeltekster i en aktuell situasjon
- kan reflektere kritisk over egne tolkningspreferanser og ulike kristne tolkningstradisjoner knyttet til nytestamentlige tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om Det nye testamentes kulturelle relevans
- kan planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av nytestamentlig fagstoff, og kommunisere stoffet skriftlig og muntlig til spesialister og til allmennheten
Litteratur til fellesdel, inntil 1100 sider:
1. Tekstpensum fra Det nye testamente (ca. 100 s.)
A. Detaljeksegese av den greske teksten (NA28):
Matt 1,18-2,23; 5,1-7,29
Joh 11, 1-44
Gal 1,1-3,25
1 Pet 1-2,25
1 Joh 1,1-10
B. Lesning av nytestamentlige skrifter i sin helhet, primært med utgangspunkt i Bibel 2011 eller annen relevant (norsk) oversettelse av Det nye testamente:
Evangeliet etter Matteus,
Paulus’ brev til galaterne,
Peters første brev og
Johannes’ første brev.
2. Kommentarlitteratur til tekstene (utvalg ca. 600 s. i samråd med faglærer)
Evans, C. A., Matthew, New Cambridge Bible Commentary (New York, NY: Cambridge University Press, 2012).
Luz, U., Matthew 1-7, Hermeneia – A Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis: Fortress, 2007).
Nofoaiga, V., “Jesus the Fiaola (Opportunity Seeker): A Postcolonial Samoan Reading of Matthew 7:24-8:22, i Havea, J. (red.), Sea of Readings: The Bible in the South Pacific, Semeia Studies 90 (Atlanta: SBL Press, 2018), 163-77.
Ashton, J., Understanding the Fourth Gospel (Oxford: Oxford University, 2007, New edition).
Keener, C. S. The Gospel of John: A Commentary, Vols. 1-2 (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2003).
Riches, J., Galatians Through the Centuries, Blackwell Bible Commentaries (London: Blackwell Publ., 2008)
Schreiner, T. R., Galatians, Zondervan Exegetical Commentary Series on the New Testament (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2010).
Thielman, F., Theology of the New Testament: A Canonical and Synthetic Approach (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2005) (til 1 Pet og 1 Joh)
Schottroff, L. & Wacker, M.-T. (red.), Feminist Biblical Interpretation: A Compendium of Critical Commentary on the Books of the Bible and Related Literature (Grand Rapids: Eerdmans, 2012), 607-25, 662-79, 755-66, 878-85, 887-97 (til alle tekstene).
Westerholm, S. (red.), The Blackwell Companion to Paul (Oxford: Blackwell, 2011), 9-29, 63-78, 202-15 (til Gal og paulinsk bibelteologi)
3. Metode, bibelteologi, hermeneutikk (utvalg ca. 400 s. i samråd med faglærer)
Green, J. B., Hearing the New Testament: Strategies for Interpretation (Grand Rapids: Eerdmans, 2010, 2nd ed), 15-33, 34-64, 122-39, 240-58.
Pinero, A. & J. Peláez, The Study of the New Testament: A Comprehensive Introduction, Tools for Biblical Study series 3 (Leiden: Deo Publishing, 2003).
Schnelle, U., Theology of the New Testament (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2009), s. 25-201.
Stuhlmacher, P., Biblical Theology of the New Testament (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2018).
Tate, A., “Postmodernism”, in John F. A. Sawyer (ed.), The Blackwell Companion to the Bible and Culture (Oxford: Blackwell, 2006), 515-33.
Theissen, G., The Bible and Contemporary Culture (Minneapolis: Fortress, 2007).
Thiselton, A. C., Hermeneutics: An Introduction (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2009), s. 1-34; 206-27; 327-55.
Litteratur til valgdel på ca. 400 sider, godkjent av faglærer
Aktuelle emneområder kan f.eks. være:
- fordypning i bibelteologi, f.eks. paulinsk teologi, synoptisk teologi, johanneisk teologi eller kanonspørsmål
- jødiske innflytelser på tidlig kristendom
- anvendelsen av tekster og motiver fra Det gamle testamente i Det nye testamente
