Kristendommens historie
Emnekode:
TEOL303Emnenavn:
Kristendommens historieUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema fra den valgte perioden.
I studiet av historiske epoker vektlegges både elementer av kontinuitet og sammenheng og hva som til ulike tider har vært de viktigste stridsspørsmålene og retningsvalgene innenforkristendommens ulike varianter.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om mangfoldet i og utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet
- har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
Historical theology : an introduction to the history of Christian thought
McGrath, Alister, Oxford, Wiley-Blackwell, XIV, 305 s., 2013, isbn:9780470672853; 9780470672860,
Anbefalt som et generelt overblikk. S. 124-268 anbefales i forbindelse med moderne teologi.
BookMartin Luther's theology : its historical and systematic development
Lohse, Bernhard, Roy A Harrisville, Edinburgh, T&T Clark, XIV, 393 s., cop. 1999, isbn:0567087247; 0800630912; 9780800630911, Book
Modern Christian thought : Vol. 1 : The enlightenment and the nineteenth century
James C. Livingston, Minneapolis, Minn, Fortress Press, XV, 430, Vol. 1, 2006, isbn:9780800637958,
s. 1-141 Book
The Christian tradition a history of the development of doctrine 1 The Emergence of the Catholic tradition (100-600)
Pelikan, Jaroslav, Chicago, The University of Chicago Press, XXIII, 394 s., 1, 1971, isbn:0226653706; 0226653714, Book
The Christian tradition a history of the development of doctrine 3 The Growth of medieval theology (600-1300)
Pelikan, Jaroslav, Chicago, The University of Chicago Press, XXVII, 333 s., 3, 1978, isbn:0226653749; 0226653757, Book
Pietism and the Foundations of the Modern World
Davis, Justin A, Eugene, Wipf and Stock Publishers, 2019, isbn:9781532667381,
View online
Book
Jesus through the centuries : his place in the history of culture
Jaroslav Pelikan, New Haven, Conn, Yale University Press, xvi, 270 , pl., 1985, isbn:0300034962, Book
De apostoliske fedre
Ernst Baasland (1945-) (red.), Oslo, Luther, 1 bl., 2, 401, 1984, isbn:8253174047, Book Chapter
Pietism and Protestant Orthodoxy
Matthias, Markus, Matthias, Markus, Pietism and Protestant Orthodoxy, 15-49, 55, 2015, 15-49, isbn:9004226095,
View online
Book
A contemporary look at the formula of concord
St. Louis, Concordia, 320, 1978, isbn:0570032717, Book
Trent : what happened at the council
John W. O'Malley, Cambridge, Mass., Belknap Press of Harvard University Press, 2013, isbn:0674071484,
View online
Book
Iustitia Dei : a history of the Christian doctrine of justification
Alister E. McGrath (1953-) (author.), Cambridge, Cambridge University Press, 2005, isbn:1107138019,
View online
Book
Martin Luther : rebell i en brytningstid
Heinz Schilling (1942-)forfatter, Eivind Lilleskjæret (1970-)oversetter, Oslo, Vårt land forl, 698, 2016, isbn:9788293368250, Book
History of theology
Bengt Hägglund, Gene J Lund, St. Louis, Mo, Concordia Publishing House, 432, 2007, isbn:9780758613486, Book
Moderne teologi : tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer
Svein Rise (1946-)red./forfatter/forfatter av forord/bidragsyter, Kristiansand, Høyskoleforl, 758, 2008, isbn:9788276345858, Book
A history of Christianity : the first three thousand years
MacCulloch, Diarmaid, London, Penguin Books, XXIII, 1184 s., pl., 2010, isbn:9780141021898, Book
German Pietism during the eighteenth century
Stoeffler, F. Ernest, Leiden, Brill, XI, 281 s., 24, 1973, isbn:9004036687,
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema fra den valgte perioden.
I studiet av historiske epoker vektlegges både elementer av kontinuitet og sammenheng og hva som til ulike tider har vært de viktigste stridsspørsmålene og retningsvalgene innenforkristendommens ulike varianter.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om mangfoldet i og utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet
- har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
Book
Historical theology : an introduction to the history of Christian thought
McGrath, Alister, Oxford, Blackwell, XIV, 388 s., 1998, isbn:0631208437; 0631208445,
Anbefalt som et generelt overblikk. S. 124-268 anbefales i forbindelse med moderne teologi.
Book
Martin Luther's theology : its historical and systematic development
Lohse, Bernhard, Roy A Harrisville, Edinburgh, T&T Clark, XIV, 393 s., cop. 1999, isbn:0567087247; 0800630912; 9780800630911,
Book
Modern Christian thought : Vol. 1 : The enlightenment and the nineteenth century
James C. Livingston, Minneapolis, Minn, Fortress Press, XV, 430, Vol. 1, 2006, isbn:9780800637958,
s. 1-141
Book
The Christian tradition a history of the development of doctrine 1 The Emergence of the Catholic tradition (100-600)
Pelikan, Jaroslav, Chicago, The University of Chicago Press, XXIII, 394 s., 1, 1971, isbn:0226653706; 0226653714,
Book
The Christian tradition a history of the development of doctrine 3 The Growth of medieval theology (600-1300)
Pelikan, Jaroslav, Chicago, The University of Chicago Press, XXVII, 333 s., 3, 1978, isbn:0226653749; 0226653757,
Book
Pietism and the Foundations of the Modern World
Davis, Justin A, Eugene, Wipf and Stock Publishers, 2019, isbn:9781532667381,
View online
Book
Jesus through the centuries : his place in the history of culture
Jaroslav Pelikan, New Haven, Conn, Yale University Press, xvi, 270 , pl., 1985, isbn:0300034962,
Book
A history of Christianity : the first three thousand years
Diarmaid MacCulloch (1951-), London, Allen Lane, XXI, 1161 , pl., 2009, isbn:9780713998696,
Book
De apostoliske fedre
Ernst Baasland (1945-) (red.), Oslo, Luther, 1 bl., 2, 401, 1984, isbn:8253174047,
View online
Book Chapter
Pietism and Protestant Orthodoxy
Matthias, Markus, Matthias, Markus, Pietism and Protestant Orthodoxy, 15-49, 55, 2015, 15-49, isbn:9004226095,
View online
Book
German pietism during the eighteenth century.
Stoeffler, Leiden,, Brill, 24, 1973, isbn:9004378421,
View online
Book
A contemporary look at the formula of concord
St. Louis, Concordia, 320, 1978, isbn:0570032717,
Book
Trent : what happened at the council
John W. O'Malley, Cambridge, Mass., Belknap Press of Harvard University Press, 2013, isbn:0674071484,
View online
Book
Iustitia Dei : a history of the Christian doctrine of justification
Alister E. McGrath (1953-) (author.), Cambridge, Cambridge University Press, 2005, isbn:1107138019,
View online
Book
Martin Luther : rebell i en brytningstid
Heinz Schilling (1942-)forfatter, Eivind Lilleskjæret (1970-)oversetter, Oslo, Vårt land forl, 698, 2016, isbn:9788293368250,
Book
History of theology
Bengt Hägglund, Gene J Lund, St. Louis, Mo, Concordia Publishing House, 432, 2007, isbn:9780758613486,
Book
Moderne teologi : tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer
Svein Rise (1946-)red./forfatter/forfatter av forord/bidragsyter, Kristiansand, Høyskoleforl, 758, 2008, isbn:9788276345858,
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema fra den valgte perioden.
I studiet av historiske epoker vektlegges både elementer av kontinuitet og sammenheng og hva som til ulike tider har vært de viktigste stridsspørsmålene og retningsvalgene innenforkristendommens ulike varianter.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om mangfoldet i og utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet
- har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
Book
Moderne teologi : tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer
Svein Rise (1946-)red./forfatter/forfatter av forord/bidragsyter, Kristiansand, Høyskoleforl, 758, 2008, isbn:9788276345858,
Book
Modern Christian thought : Vol. 1 : The enlightenment and the nineteenth century
James C. Livingston, Minneapolis, Minn, Fortress Press, XV, 430, Vol. 1, 2006, isbn:9780800637958,
Book
History of theology
Bengt Hägglund, Gene J Lund, St. Louis, Mo, Concordia Publishing House, 432, 2007, isbn:9780758613486,
Book
Martin Luther : rebell i en brytningstid
Heinz Schilling (1942-)forfatter, Eivind Lilleskjæret (1970-)oversetter, Oslo, Vårt land forl, 698, 2016, isbn:9788293368250,
Book
Martin Luther's theology : its historical and systematic development
Bernhard Lohse, Roy A Harrisville, Edinburgh, T&T Clark, XIV, 393, 1999, isbn:0567087247,
Book
Europe's reformations, 1450-1650 : doctrine, politics and community
Tracy, James D., Lanham, Md., Rowman & Littlefield Publishers, XV, 369 s., c2006, isbn:9780742537880; 0742537889; 9780742537897; 0742537897,
Book
Jesus through the centuries : his place in the history of culture
Jaroslav Pelikan, New Haven, Conn, Yale University Press, xvi, 270 , pl., 1985, isbn:0300034962,
Book
A history of Christianity : the first three thousand years
Diarmaid MacCulloch (1951-), London, Allen Lane, XXI, 1161 , pl., 2009, isbn:9780713998696,
Book
De apostoliske fedre
Ernst Baasland (1945-) (red.), Oslo, Luther, 1 bl., 2, 401, 1984, isbn:8253174047,
View online
Book
A contemporary look at the formula of concord
St. Louis, Concordia, 320, 1978, isbn:0570032717,
Book
Trent : what happened at the council
John W. O'Malley, Cambridge, Mass., Belknap Press of Harvard University Press, 2013, isbn:0674071484,
View online
Book
Iustitia Dei : a history of the Christian doctrine of justification
Alister E. McGrath (1953-) (author.), Cambridge, Cambridge University Press, 2005, isbn:1107138019,
View online
Book
John Calvin: A Pilgrim's Life
Herman Selderhuis,
View online
Book
The Medieval church : from the dawn of the Middle Ages to the eve of the Reformation
Carl A Volz, Nashville, Abingdon Press, 256, 1997, isbn:068700604X,
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema fra den valgte perioden.
I studiet av historiske epoker vektlegges både elementer av kontinuitet og sammenheng og hva som til ulike tider har vært de viktigste stridsspørsmålene og retningsvalgene innenforkristendommens ulike varianter.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om mangfoldet i og utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet
- har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
Book
Moderne teologi : tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer
Svein Rise (1946-)red./forfatter/forfatter av forord/bidragsyter, Kristiansand, Høyskoleforl, 758, 2008, isbn:9788276345858,
Book
Modern Christian thought : Vol. 1 : The enlightenment and the nineteenth century
James C. Livingston, Minneapolis, Minn, Fortress Press, XV, 430, Vol. 1, 2006, isbn:9780800637958,
Book
History of theology
Bengt Hägglund, Gene J Lund, St. Louis, Mo, Concordia Publishing House, 432, 2007, isbn:9780758613486,
Book
Martin Luther : rebell i en brytningstid
Heinz Schilling (1942-)forfatter, Eivind Lilleskjæret (1970-)oversetter, Oslo, Vårt land forl, 698, 2016, isbn:9788293368250,
Book
Confessio Augustana : oversættelse med noter : indførelse i den lutherske reformations hovedtanker
Leif Grane, København, Gyldendal, 214 s., 1970, isbn:8700867519,
Book
Europe's reformations, 1450-1650 : doctrine, politics and community
James D. Tracy, Lanham, Md, Rowman & Littlefield Publishers, XV, 369, 2006, isbn:9780742537880,
Book
Jesus through the centuries : his place in the history of culture
Jaroslav Pelikan, New Haven, Conn, Yale University Press, xvi, 270 , pl., 1985, isbn:0300034962,
Book
A history of Christianity : the first three thousand years
Diarmaid MacCulloch (1951-), London, Allen Lane, XXI, 1161 , pl., 2009, isbn:9780713998696,
Book
De apostoliske fedre
Ernst Baasland (1945-) (red.), Oslo, Luther, 1 bl., 2, 401, 1984, isbn:8253174047,
View online
Book Chapter
Pietism and Protestant Orthodoxy
Matthias, Markus, Matthias, Markus, Pietism and Protestant Orthodoxy, 15-49, 55, 2015, 15-49, isbn:9004226095,
View online
Book
German pietism during the eighteenth century.
Stoeffler, Leiden,, Brill, 24, 1973, isbn:9004378421,
View online
Book
A contemporary look at the formula of concord
St. Louis, Concordia, 320, 1978, isbn:0570032717,
Book
Trent : what happened at the council
John W. O'Malley, Cambridge, Mass., Belknap Press of Harvard University Press, 2013, isbn:0674071484,
View online
Book
Iustitia Dei : a history of the Christian doctrine of justification
Alister E. McGrath (1953-) (author.), Cambridge, Cambridge University Press, 2005, isbn:1107138019,
View online
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema fra den valgte perioden.
I studiet av historiske epoker vektlegges både elementer av kontinuitet og sammenheng og hva som til ulike tider har vært de viktigste stridsspørsmålene og retningsvalgene innenforkristendommens ulike varianter.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om mangfoldet i og utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet
- har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
TEOL303 Kristendommens historie (2021-2022)
A contemporary look at the formula of concord. 1978. St. Louis: Concordia.
Alister E. McGrath (1953-) (author.). 2005. Iustitia Dei : a history of the Christian doctrine of justification. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Bengt Hägglund. 2007. History of theology. Redigert av Gene J Lund. 4. rev. ed. St. Louis, Mo: Concordia Publishing House.
Bernt T. Oftestad (1942-). 2001. Tro og politikk : en reformasjonshistorie. Oslo: Universitetsforl. https://www.nb.no/search?q=oaiid:«oai:nb.bibsys.no:990107621914702202»&mediatype=bøker.
Diarmaid MacCulloch (1951-). 2009. A history of Christianity : the first three thousand years. London: Allen Lane.
Ernst Baasland (1945-) (red.). 1984. De apostoliske fedre. Oslo: Luther. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008060404079.
Heinz Schilling (1942-)forfatter. 2016. Martin Luther : rebell i en brytningstid. Redigert av Eivind Lilleskjæret (1970-)oversetter. Oslo: Vårt land forl.
James C. Livingston. 2006. Modern Christian thought : Vol. 1 : The enlightenment and the nineteenth century. 2nd ed. Bd. Vol. 1. Minneapolis, Minn: Fortress Press.
Jaroslav Pelikan. 1985. Jesus through the centuries : his place in the history of culture. New Haven, Conn: Yale University Press.
John W. O’Malley. 2013. Trent : what happened at the council. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press.
Matthias, Markus. 2015. «Pietism and Protestant Orthodoxy». I A Companion to German Pietism, 1660–1800, av Markus Matthias, redigert av Douglas H Shantz, 55:15–49. https://doi.org/10.1163/9789004283862_003.
Stoeffler. 1973. German pietism during the eighteenth century. Bd. 24. Leiden,: Brill.
Svein Rise (1946-)red./forfatter/forfatter av forord/bidragsyter. 2008. Moderne teologi : tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer. Kristiansand: Høyskoleforl.
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Muntlig eksamen: Ingen
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema fra den valgte perioden.
I studiet av historiske epoker vektlegges både elementer av kontinuitet og sammenheng og hva som til ulike tider har vært de viktigste stridsspørsmålene og retningsvalgene innenforkristendommens ulike varianter.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om mangfoldet i og utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet
- har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
Del 1: Teologihistorie (ca. 500 s.)
Hägglund, B. (1975 eller senere utg.) Teologins historia. Malmö: Gleerup (også tilgjengelig på engelsk som History of Theology), s. 1-302 (kap. 1-30)
Livingston, J. C. (2006). Modern Christian thought: The Enlightenment and the Nineteenth Century (2 utg., Vol. 1). Minneapolis: Fortress Press, s. 1-141, 214-298, 384-412.
Kristiansen, S. J. og S. Rise (2008). Moderne teologi: Tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer. Kristiansand: Høyskoleforlaget, s. 31-46; 73-98.
Del 2: Epokestudium(ca. 500 s.)
oppgis ved semesterstart og kan variere fra år til år. Angitt forslag gir et veiledende eksempel på pensum for perioden 1483-1546 med fokus på Martin Luther.
Oftestad, B. (2001). Tro og politikk. En reformasjonshistorie. Oslo: Universitetsforlaget.
Schilling, H. (2016). Martin Luther: Rebell i en brytningstid. Oslo: Vårt Land forlag, s. 13-51; 69-106; 109-171.
Stolt, B. (2004/2014). Luther själv. Hjärtas och glädjens teolog. Skellefteå: Artos
Del 3: Spesialemne (ca. 400 s.)
Ca. 400 s. kombinasjon av kildetekster og sekundærlitteratur, godkjent av faglærer.
- legge frem utkast til hjemmeoppgave i undervisningsseminar for tilbakemelding fra faglærer og medstudenter
- gi én forberedt respons til en medstudents oppgaveutkast i undervisningsseminar
- melde inn selvvalgt pensum til del 3 via elektronisk læringsplattform innen fastsatt frist. Faglærer skal godkjenne dette. Hvis det innmeldte pensum ikke kan godkjennes, får studenten anledning til å melde inn på nytt.
- Individuell hjemmeoppgave på ca. 5000 ord. Oppgavetekst velges fra kunngjort liste eller utarbeides etter eget ønske i samråd med og under godkjenning av faglærer.
- Muntlig eksamen som dekker hele emnet. Denne kan også knytte an til hjemmeoppgaven.
Etter muntlig eksamen kan karakter satt på hjemmeoppgave justeres inntil ett trinn opp eller ned. Prestasjonen i både hjemmeoppgave og muntlig eksamen må være på nivå med ståkarakter for at emnet samlet skal få bestått karakter.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbakemeldinger kan også gis i forbindelse med undervisning og på årlig informasjons- og evalueringsmøte for masterstudenter.
Muntlig eksamen: Ingen
Emnet fører videre arbeidet med kristendommens historie som er påbegynt i bachelorstudiet. Vekten ligger på å tilegne seg et godt overblikk over utviklingen av kristen tenkning fra Oldkirken til det 20. århundre (teologihistorie) og på fordypning i en avgrenset periode, med et spesialemne fra samme periode. Spesialemnet kan delvis erstattes av utvalgte tekster eller en tekstsamling til et gitt tema den oppgitte periode.
Emnet består av to fellesdeler og en del der studenten selv kan velge å studere et emne av biografisk eller tematisk art. Det teologihistoriske studiet (del 1) er et oversiktsstudium som er obligatorisk. Fellesdelen til studiet av en avgrenset periode fra kristendommens historie (del 2) kunngjøres ved semesterstart og kan variere fra år til år.
Til valgdelen (del 3) bør studenten normalt følge det undervisningstilbudet og valg av pensum som kunngjøres ved semesterstart. Det vil imidlertid også være mulig å velge tema og pensum etter eget ønske godkjent av faglærer.
Studenter som ønsker å skrive masteravhandling innenfor kristendommens historie kan med fordel velge et tema som er relevant til forberedelse av masteravhandlingen. I denne sammenheng kan faglærer gi et alternativt pensum for del 2.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om utviklingen av kristen tenkning (teologihistorie) fra Oldkirken til det 20.århundre
- har inngående kunnskaper om en avgrenset periode av kristendommens historie
- har avanserte kunnskaper om et tematisk eller biografisk spesialemne innenfor samme periode av kristendommens historie
- kjenner til ulike metoder som kan benyttes i studiet av kristendommens historie, og hvordan disse benyttes i fagets forskningsfront
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og analysere data til kristendommens historie på ulikt detaljnivå
- kan bruke relevante historiske metoder til å besvare aktuelle spørsmål om kristendommens historie
- kan sammenligne synspunkter og tilnærmingsmåter i forskningsbasert litteratur og trekke egne konklusjoner basert på dette materialet.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt rundt den aktuelle relevansen av innsikt i kristendommens historie, både teologihistorisk og historisk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset skriftlig arbeid på avansert nivå under veiledning og gi tilbakemeldinger på andres arbeid
- kan anvende sin innsikt i generelle akademiske krav til kritisk lesning, språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etterrettelighet.
har kompetanse til å analysere historiske tema fra flere sider med et kritisk blikk.
Pensum i emnet består av oversiktslitteratur, spesiallitteratur og kildetekster.
Del 1
Hägglund, B. (1975 eller senere utg.) Teologins historia (også tilgjengelig på engelsk som History of Theology), s. 1-370
Jensen, O. J. (2006). «Protestantisk- og luthersk teologi i det 20. århundre. Noen markante teologer og deres teologiske program», i Moderne teologi. Temanummer om det 20. århundrts store teologer. Lære og Liv 2/2006, 6-8.
Kristiansen, S. J. og S. Rise (2008). Moderne teologi: Tradisjon og nytenkning hos det 20. århundrets teologer. Kristiansand: Høyskoleforlaget, s. 31-46; 73-98.
Del 2
oppgis ved semesterstart og kan variere fra år til år
Eks.: Schilling, H. (2016) Martin Luther: Rebell i en brytningstid. Oslo: Vårt Land forlag.(utvalg ca. 400 s.)
Del 3
Ca. 400 s. godkjent av faglærer
Eks. Schilling 2016 (ca. 200 s.) og et utvalg Luther-tekster (ca. 200 s.).
Angitt forslag til pensum for del 2 og del 3 gir et veiledende eksempel på pensum for perioden 1483-1546 med fokus på Martin Luther.
