Vitenskapsteori og prosjektforberedelse
Emnekode:
TEOL340Emnenavn:
Vitenskapsteori og prosjektforberedelseUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
- Legge fram utkast til prosjektskisse (førsteutkast innledningskapittel) for masteroppgaven på et forskerseminar. Oppgaven skal leveres inn i forkant av seminaret, på et tidspunkt angitt av emneansvarlig/seminarleder. I framleggsseminaret skal studenten presentere og begrunne utkast til masteroppgavens problemstilling, metode, teori og forskningsdesign. Dette danner grunnlaget for drøfting og veiledning i seminarsamlingen. I tilfeller der studenten ikke kan være fysisk til stede på seminaret, kan framlegging, deltakelse og respons skje via videokonferanse.
- I den framlagte prosjektskissen skal det også legges inn et selvvalgt (metode- og teori-)pensum med relevans for problemstilling og aktuelt fagfelt/aktuell forskningsfront. Valg av et slikt pensum kan gjerne springe fram av samtaler med relevant faglærer i forkant.
Emnet skal gi studenten vitenskapsteoretisk innsikt som framfor alt kan sette studenten i stand til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Dette oppnås gjennom to deler:
- Vitenskapsteoretisk studium med vekt på humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- Utarbeidelse av en prosjektskisse for masteroppgaven med forskningsdesign ut fra hensyn til aktuell forskningsfront og metodediskusjon
Studenter som ønsker å arbeide med empirisk teologi i masteroppgaven, kan med fordel følge deler av undervisningen i TAM301 Thinking theologically about practice med tanke på det selvvalgte pensumet i metode, eller velge dette emnet som valgfrie studiepoeng i sin grad.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemområder og retninger i humanioras vitenskapsteori
- har avansert kunnskap om empirisk forskningsarbeid i teologi og samfunnsvitenskap
- har inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til teologiens status som vitenskap
- har godt kjennskap til de faglige, etiske og metodiske krav som gjelder for en masteroppgave
- har god innsikt i relevant(e) vitenskapelig(e) metode(r) for egen masteroppgave
- kjenner til hovedtrekk i forskningsfronten knyttet til masteroppgavens tema innenfor det relevante fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere, drøfte og bruke faglitteratur og faglige innspill ut fra innsikt i den vitenskapsteoretiske diskusjonen i og omkring humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- kan avklare og formulere de faglige og praktiske forutsetninger for å skrive en masteroppgave
- kan avklare og formulere et hovedtema for sin oppgave, gi en begrunnelse for dets faglige relevans og utarbeide en arbeidsplan som kan danne grunnlag for å fullføre masteroppgaven innen normert tid
- kan avklare og formulere de metodiske forutsetninger og valg som må legges til grunn for det planlagte arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med vitenskapsteoretisk reflekterte innspill i faglige sammenhenger og offentlige diskurser
- har tilegnet seg de allmenne forutsetninger som må ligge til grunn for å starte opp og gjennomføre arbeidet med en masteroppgave og videre forskningsarbeid
Tolkning av kristen tro : metodespørsmål i systematisk teologi
Austad, Torleiv, Kristiansand, Høyskoleforl, 195 s., 2008, isbn:9788276345827,
s. 60-84 Book
Philosophy of science for theologians : an introduction
Brink, Gijsbert van den, Frankfurt am Main, Peter Lang, 299 s., Vol. 12, cop. 2009, isbn:9783631569511,
s. 145-209; 257-270. Article
Youth Ministry Research and the Empirical
de Kock, Jos ; Hallesby Norheim, Bård E, Berlin, De Gruyter, 69-83, International journal of practical theology, 1, 22, 2018-05-30, 69-83,
View online
Book
Menneskevidenskaberne 1 Humanioras historie og grundproblemer
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 225 s., 1, 2008, isbn:9788778673510,
s. 11-24; 95-110; Book
Menneskevidenskaberne 2 Humanistiske forskningstraditioner
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 218 s., 2, 2008, isbn:9788778673541,
s. 11-36; 63-135; 161-190. Book
Interpreting qualitative data : a guide to the principles of qualitative research
Silverman, David, Los Angeles, Calif, SAGE, XV, 500 s., 2011, isbn:9780857024206; 9780857024213,
s. 29-56. Book
Interviews : learning the craft of qualitative research interviewing
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Los Angeles, Calif., Sage, XVIII, 354 s., cop. 2009, isbn:9780761925422; 9780761925415,
3. utg., s. 55-82, 103-122, 203-214 Book
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi
Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Ragnvald Kalleberg (1943-) (medarb.), [Oslo], Forskningsetiske komiteer, 40 s., 2006, isbn:8276820492,
View online
Book Chapter
Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology
Knut Tveitereid, Jonas Ideström (1962-) (redaktør), Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology, Eugene, Oregon, Pickwick Publications, xv, 293 sider, 17, [2018]; © 2018, 41-57, isbn:9781532618116,
Bestått/ikke bestått.
For å bestå emnet, må avsluttende vurdering minst vurderes på nivå med karakteren C.
- Legge fram utkast til prosjektskisse (førsteutkast innledningskapittel) for masteroppgaven på et forskerseminar. Oppgaven skal leveres inn i forkant av seminaret, på et tidspunkt angitt av emneansvarlig/seminarleder. I framleggsseminaret skal studenten presentere og begrunne utkast til masteroppgavens problemstilling, metode, teori og forskningsdesign. Dette danner grunnlaget for drøfting og veiledning i seminarsamlingen. I tilfeller der studenten ikke kan være fysisk til stede på seminaret, kan framlegging, deltakelse og respons skje via videokonferanse.
- I den framlagte prosjektskissen skal det også legges inn et selvvalgt (metode- og teori-)pensum med relevans for problemstilling og aktuelt fagfelt/aktuell forskningsfront. Valg av et slikt pensum kan gjerne springe fram av samtaler med relevant faglærer i forkant.
Emnet skal gi studenten vitenskapsteoretisk innsikt som framfor alt kan sette studenten i stand til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Dette oppnås gjennom to deler:
- Vitenskapsteoretisk studium med vekt på humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- Utarbeidelse av en prosjektskisse for masteroppgaven med forskningsdesign ut fra hensyn til aktuell forskningsfront og metodediskusjon
Studenter som ønsker å arbeide med empirisk teologi i masteroppgaven, kan med fordel følge deler av undervisningen i TAM301 Thinking theologically about practice med tanke på det selvvalgte pensumet i metode, eller velge dette emnet som valgfrie studiepoeng i sin grad.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemområder og retninger i humanioras vitenskapsteori
- har avansert kunnskap om empirisk forskningsarbeid i teologi og samfunnsvitenskap
- har inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til teologiens status som vitenskap
- har godt kjennskap til de faglige, etiske og metodiske krav som gjelder for en masteroppgave
- har god innsikt i relevant(e) vitenskapelig(e) metode(r) for egen masteroppgave
- kjenner til hovedtrekk i forskningsfronten knyttet til masteroppgavens tema innenfor det relevante fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere, drøfte og bruke faglitteratur og faglige innspill ut fra innsikt i den vitenskapsteoretiske diskusjonen i og omkring humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- kan avklare og formulere de faglige og praktiske forutsetninger for å skrive en masteroppgave
- kan avklare og formulere et hovedtema for sin oppgave, gi en begrunnelse for dets faglige relevans og utarbeide en arbeidsplan som kan danne grunnlag for å fullføre masteroppgaven innen normert tid
- kan avklare og formulere de metodiske forutsetninger og valg som må legges til grunn for det planlagte arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med vitenskapsteoretisk reflekterte innspill i faglige sammenhenger og offentlige diskurser
- har tilegnet seg de allmenne forutsetninger som må ligge til grunn for å starte opp og gjennomføre arbeidet med en masteroppgave og videre forskningsarbeid
Book
Tolkning av kristen tro : metodespørsmål i systematisk teologi
Austad, Torleiv, Kristiansand, Høyskoleforl, 195 s., 2008, isbn:9788276345827,
s. 60-84
Book
Philosophy of science for theologians : an introduction
Brink, Gijsbert van den, Frankfurt am Main, Peter Lang, 299 s., Vol. 12, cop. 2009, isbn:9783631569511,
s. 145-209; 257-270.
Article
Youth Ministry Research and the Empirical
de Kock, Jos ; Hallesby Norheim, Bård E, Berlin, De Gruyter, 69-83, International journal of practical theology, 1, 22, 2018-05-30, 69-83,
View online
Book
Menneskevidenskaberne 1 Humanioras historie og grundproblemer
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 225 s., 1, 2008, isbn:9788778673510,
s. 11-24; 95-110;
Book
Menneskevidenskaberne 2 Humanistiske forskningstraditioner
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 218 s., 2, 2008, isbn:9788778673541,
s. 11-36; 63-135; 161-190.
Book Chapter
Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology
Knut Tveitereid, Ideström, Jonas ; Kaufman, Tone Stangeland ; Scharen, Christian, Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology, Eugene, Wipf and Stock Publishers, 2018, 41-57, isbn:9781532602184,
View online
Book
Interpreting qualitative data : a guide to the principles of qualitative research
Silverman, David, Los Angeles, Calif, SAGE, XV, 500 s., 2011, isbn:9780857024206; 9780857024213,
s. 29-56.
Book
Interviews : learning the craft of qualitative research interviewing
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Los Angeles, Calif., Sage, XVIII, 354 s., cop. 2009, isbn:9780761925422; 9780761925415,
3. utg., s. 55-82, 103-122, 203-214
Book
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi
Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Ragnvald Kalleberg (1943-) (medarb.), [Oslo], Forskningsetiske komiteer, 40 s., 2006, isbn:8276820492,
Bestått/ikke bestått.
For å bestå emnet, må avsluttende vurdering minst vurderes på nivå med karakteren C.
- Senest én uke før endelig innlevering legge fram utkast til prosjektskisse for masteroppgaven i forskerseminar etter avtale med emneansvarlig og seminarleder. Studenten presenterer og begrunner i seminaret muntlig innholdet i oppgaven. Dette danner grunnlaget for drøfting og veiledning i seminarsamlingen. I tilfeller der studenten ikke kan være fysisk til stede i forskerseminar, kan framlegging, deltakelse og respons skje via elektronisk kommunikasjon som Zoom eller lignende.
- Angi selvvalgt pensum i emnet via elektronisk læringsplattform innen angitt frist. Dette skal springe fram av samtaler med faglærer, som også skal godkjenne det. Hvis det angitte pensum ikke blir godkjent, får studenten anledning til å levere en justert pensumliste.
Emnet skal gi studenten vitenskapsteoretisk innsikt som framfor alt kan sette studenten i stand til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Dette oppnås gjennom to deler:
- Vitenskapsteoretisk studium med vekt på humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- Utarbeidelse av en prosjektskisse for masteroppgaven med forskningsdesign ut fra hensyn til aktuell forskningsfront og metodediskusjon
Studenter som ønsker å arbeide med empirisk teologi i masteroppgaven, kan med fordel følge deler av undervisningen i TAM301 Thinking theologically about practice med tanke på det selvvalgte pensumet i metode, eller velge dette emnet som valgfrie studiepoeng i sin grad.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemområder og retninger i humanioras vitenskapsteori
- har avansert kunnskap om empirisk forskningsarbeid i teologi og samfunnsvitenskap
- har inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til teologiens status som vitenskap
- har godt kjennskap til de faglige, etiske og metodiske krav som gjelder for en masteroppgave
- har god innsikt i relevant(e) vitenskapelig(e) metode(r) for sin egen masteroppgave
- kjenner til hovedtrekk i forskningsfronten på masteroppgavens tema innenfor det større fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere, drøfte og bruke faglitteratur og faglige innspill ut fra innsikt i den vitenskapsteoretiske diskusjonen i og omkring humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- kan avklare og formulere de faglige og praktiske forutsetninger for å skrive en masteroppgave
- kan avklare og formulere et hovedtema for sin oppgave, gi en begrunnelse for dets faglige relevans og utarbeide en arbeidsplan som kan danne grunnlag for å fullføre masteroppgaven innen normert tid
- kan avklare og formulere de metodiske forutsetninger og valg som må legges til grunn for det planlagte arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra i ulike sammenhenger og offentlige diskurser med vitenskapsteoretisk reflekterte innspill
- har tilegnet seg de allmenne forutsetninger som må ligge til grunn for å starte opp og gjennomføre arbeidet med en masteroppgave og videre forskningsarbeid
Book
Tolkning av kristen tro : metodespørsmål i systematisk teologi
Austad, Torleiv, Kristiansand, Høyskoleforl, 195 s., 2008, isbn:9788276345827,
s. 60-84
Book
Philosophy of science for theologians : an introduction
Brink, Gijsbert van den, Frankfurt am Main, Peter Lang, 299 s., Vol. 12, cop. 2009, isbn:9783631569511,
s. 145-209; 257-270.
Article
Youth Ministry Research and the Empirical
de Kock, Jos ; Hallesby Norheim, Bård E, Berlin, De Gruyter, 69-83, International journal of practical theology, 1, 22, 2018-05-30, 69-83,
View online
Book
Menneskevidenskaberne 1 Humanioras historie og grundproblemer
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 225 s., 1, 2008, isbn:9788778673510,
s. 11-24; 95-110;
Book
Menneskevidenskaberne 2 Humanistiske forskningstraditioner
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 218 s., 2, 2008, isbn:9788778673541,
s. 11-36; 63-135; 161-190.
Book Chapter
Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology
Knut Tveitereid, Ideström, Jonas ; Kaufman, Tone Stangeland ; Scharen, Christian, Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology, Eugene, Wipf and Stock Publishers, 2018, 41-57, isbn:9781532602184,
View online
Book
Interpreting qualitative data : a guide to the principles of qualitative research
Silverman, David, Los Angeles, Calif, SAGE, XV, 500 s., 2011, isbn:9780857024206; 9780857024213,
s. 29-56.
Book
Interviews : learning the craft of qualitative research interviewing
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Los Angeles, Calif., Sage, XVIII, 354 s., cop. 2009, isbn:9780761925422; 9780761925415,
3. utg., s. 55-82, 103-122, 203-214
Book
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi
Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Ragnvald Kalleberg (1943-) (medarb.), [Oslo], Forskningsetiske komiteer, 40 s., 2006, isbn:8276820492,
Bestått/ikke bestått.
For å bestå emnet, må avsluttende vurdering minst vurderes på nivå med karakteren C.
- Senest én uke før endelig innlevering legge fram utkast til prosjektskisse for masteroppgaven i forskerseminar etter avtale med emneansvarlig og seminarleder. Studenten presenterer og begrunner i seminaret muntlig innholdet i oppgaven. Dette danner grunnlaget for drøfting og veiledning i seminarsamlingen. I tilfeller der studenten ikke kan være fysisk til stede i forskerseminar, kan framlegging, deltakelse og respons skje via elektronisk kommunikasjon som Zoom eller lignende.
- Angi selvvalgt pensum i emnet via elektronisk læringsplattform innen angitt frist. Dette skal springe fram av samtaler med faglærer, som også skal godkjenne det. Hvis det angitte pensum ikke blir godkjent, får studenten anledning til å levere en justert pensumliste.
Emnet skal gi studenten vitenskapsteoretisk innsikt som framfor alt kan sette studenten i stand til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Dette oppnås gjennom to deler:
- Vitenskapsteoretisk studium med vekt på humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- Utarbeiding av et prosjektdesign for masteroppgaven ut fra hensyn til aktuell forskningsfront og metodediskusjon
Studenter som ønsker å arbeide med empirisk teologi i masteroppgaven, kan med fordel følge deler av undervisningen i TAM301 Thinking theologically about practice med tanke på det selvvalgte pensumet i metode, eller velge dette emnet som valgfrie studiepoeng i sin grad.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemområder og retninger i humanioras vitenskapsteori
- har avansert kunnskap om empirisk forskningsarbeid i teologi og samfunnsvitenskap
- har inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til teologiens status som vitenskap
- har godt kjennskap til de faglige, etiske og metodiske krav som gjelder for en masteroppgave
- har god innsikt i relevant(e) vitenskapelig(e) metode(r) for sin egen masteroppgave
- kjenner til hovedtrekk i forskningsfronten på masteroppgavens tema innenfor det større fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere, drøfte og bruke faglitteratur og faglige innspill ut fra innsikt i den vitenskapsteoretiske diskusjonen i og omkring humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- kan avklare og formulere de faglige og praktiske forutsetninger for å skrive en masteroppgave
- kan avklare og formulere et hovedtema for sin oppgave, gi en begrunnelse for dets faglige relevans og utarbeide en arbeidsplan som kan danne grunnlag for å fullføre masteroppgaven innen normert tid
- kan avklare og formulere de metodiske forutsetninger og valg som må legges til grunn for det planlagte arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra i ulike sammenhenger og offentlige diskurser med vitenskapsteoretisk reflekterte innspill
- har tilegnet seg de allmenne forutsetninger som må ligge til grunn for å starte opp og gjennomføre arbeidet med en masteroppgave og videre forskningsarbeid
Book
Tolkning av kristen tro : metodespørsmål i systematisk teologi
Austad, Torleiv, Kristiansand, Høyskoleforl, 195 s., 2008, isbn:9788276345827,
s. 60-84
View online
Book
Philosophy of science for theologians : an introduction
Brink, Gijsbert van den, Frankfurt am Main, Peter Lang, 299 s., Vol. 12, cop. 2009, isbn:9783631569511,
s. 145-209; 257-270.
Article
Youth Ministry Research and the Empirical
de Kock, Jos ; Hallesby Norheim, Bård E, Berlin, De Gruyter, 69-83, International journal of practical theology, 1, 22, 2018-05-30, 69-83,
View online
Book
Menneskevidenskaberne 1 Humanioras historie og grundproblemer
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 225 s., 1, 2008, isbn:9788778673510,
s. 11-24; 95-110;
Book
Menneskevidenskaberne 2 Humanistiske forskningstraditioner
Kjørup, Søren, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 218 s., 2, 2008, isbn:9788778673541,
s. 11-36; 63-135; 161-190.
Book Chapter
Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology
Knut Tveitereid, Ideström, Jonas ; Kaufman, Tone Stangeland ; Scharen, Christian, Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology, Eugene, Wipf and Stock Publishers, 2018, 41-57, isbn:9781532602184,
View online
Book
Interpreting qualitative data : a guide to the principles of qualitative research
Silverman, David, Los Angeles, Calif, SAGE, XV, 500 s., 2011, isbn:9780857024206; 9780857024213,
s. 29-56.
Book
Interviews : learning the craft of qualitative research interviewing
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Los Angeles, Calif., Sage, XVIII, 354 s., cop. 2009, isbn:9780761925422; 9780761925415,
3. utg., s. 55-82, 103-122, 203-214
Book
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi
Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Ragnvald Kalleberg (1943-) (medarb.), [Oslo], Forskningsetiske komiteer, 40 s., 2006, isbn:8276820492,
View online
- Senest én uke før endelig innlevering legge fram utkast til prosjektskisse for masteroppgaven i forskerseminar etter avtale med emneansvarlig og seminarleder. Studenten presenterer og begrunner i seminaret muntlig innholdet i oppgaven. Dette danner grunnlaget for drøfting og veiledning i seminarsamlingen.
I tilfeller der studenten ikke kan være fysisk til stede i forskerseminar, kan framlegging, deltakelse og respons skje via elektronisk kommunikasjon som Zoom eller lignende. - Angi selvvalgt pensum i emnet via elektronisk læringsplattform innen angitt frist. Dette skal springe fram av samtaler med faglærer, som også skal godkjenne det. Hvis det angitte pensum ikke blir godkjent, får studenten anledning til å levere en justert pensumliste.
Emnet skal gi studenten vitenskapsteoretisk innsikt som framfor alt kan sette studenten i stand til å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Dette oppnås gjennom to deler:
- Vitenskapsteoretisk studium med vekt på humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- Utarbeiding av et prosjektdesign for masteroppgaven ut fra hensyn til aktuell forskningsfront og metodediskusjon
Studenter som ønsker å arbeide med empirisk teologi i masteroppgaven, kan med fordel følge deler av undervisningen i TAM301 Thinking theologically about practice med tanke på det selvvalgte pensumet i metode, eller velge dette emnet som valgfrie studiepoeng i sin grad.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale problemområder og retninger i humanioras vitenskapsteori
- har avansert kunnskap om empirisk forskningsarbeid i teologi og samfunnsvitenskap
- har inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til teologiens status som vitenskap
- har godt kjennskap til de faglige, etiske og metodiske krav som gjelder for en masteroppgave
- har god innsikt i relevant(e) vitenskapelig(e) metode(r) for sin egen masteroppgave
- kjenner til hovedtrekk i forskningsfronten på masteroppgavens tema innenfor det større fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere, drøfte og bruke faglitteratur og faglige innspill ut fra innsikt i den vitenskapsteoretiske diskusjonen i og omkring humaniora, samfunnsvitenskap og teologi
- kan avklare og formulere de faglige og praktiske forutsetninger for å skrive en masteroppgave
- kan avklare og formulere et hovedtema for sin oppgave, gi en begrunnelse for dets faglige relevans og utarbeide en arbeidsplan som kan danne grunnlag for å fullføre masteroppgaven innen normert tid
- kan avklare og formulere de metodiske forutsetninger og valg som må legges til grunn for det planlagte arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra i ulike sammenhenger og offentlige diskurser med vitenskapsteoretisk reflekterte innspill
- har tilegnet seg de allmenne forutsetninger som må ligge til grunn for å starte opp og gjennomføre arbeidet med en masteroppgave og videre forskningsarbeid
Med forbehold om endringer.
Til A:
Austad, T. (2008). Tolkning av kristen tro. Metodespørsmål i systematisk teologi. Kristiansand: Høyskoleforlaget, s. 60-84. (25 s.)
Brink, G. van der (2009). Philosophy of Science for Theologians. An Introduction. Frankfurt a.M.: Lang, s. 145-209; 257-270. (79 s.)
Brinkmann, S. & Kvale, S. (2015). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing (3. utg., s. 55-82, 103-122, 203-214). Thousand Oaks, Calif: Sage. (57 s.)
De Kock, J.; Norheim, B. E. H. (2018): “Youth ministry research and the empirical.” International Journal of Practical Theology 2018; Volum 22.(1) s. 69-83. (14 s.)
Kjørup, S. (2. utg. 2008). Menneskevidenskaberne. Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag. Bd. 1. Humanioras historie og grundproblemer, s. 11-24; 95-110; Bd. 2. Humanistiske forskningstraditioner, s. 11-36; 63-135; 161-190. (ca. 130 s.)
Silverman, D. (2014). Interpreting qualitative data (5. utg). Los Angeles: SAGE, s. 29-56. (27 s.)
Tveitereid, K. (2019): “Making data speak: the shortage of theory for the analysis of Qualitative Data in Practical Theology,” i: Ideström, Jonas and Kaufman, Tone Stangeland: What Really Matters: Scandinavian Perspectives on Ecclesiology and Ethnography. Eugene, OR: Pickwick Publications/Wipf&Stock, s. 41-57 (16 s.)
Til B:
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, jus og teologi. https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
Selvvalgt pensum på ca. 250 sider til masteroppgavens metode og forskningsfront, godkjent av faglærer.
