Hovedinstrument B
Emnekode:
4MUS502Emnenavn:
Hovedinstrument BUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt tidsfrist.
2. Arbeidsmappe:
A. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B. Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveilder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i hovedinstrument 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Emnet sammen med Hovedinstrument A og C utgjør største delen av studiet.
Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sine utøvende og kompositoriske, ev. tekstlige, musikkskapende verktøy for å kunne gjennomføre masterarbeidet på best mulig måte.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget hovedinstrument
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape, og formidle musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid til å utvide sin kunnskap på egne arbeidsvaner og metoder på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver med kunstnerisk kvalitet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt tidsfrist.
2. Arbeidsmappe:
A. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B. Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveilder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i hovedinstrument 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Emnet sammen med Hovedinstrument A og C utgjør største delen av studiet.
Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sine utøvende og kompositoriske, evt. tekstlige, musikkskapende verktøy for å kunne gjennomføre masterarbeidet på best mulig måte.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget hovedinstrument
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape, og formidle musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid til å utvide sin kunnskap på egne arbeidsvaner og metoder på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver med kunstnerisk kvalitet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt tidsfrist.
2. Arbeidsmappe:
A. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B. Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveilder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i hovedinstrument 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Emnet sammen med Hovedinstrument A og C utgjør største delen av studiet.
Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sine utøvende og kompositoriske, evt. tekstlige, musikkskapende verktøy for å kunne gjennomføre masterarbeidet på best mulig måte.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget hovedinstrument
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape, og formidle musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid til å utvide sin kunnskap på egne arbeidsvaner og metoder på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver med kunstnerisk kvalitet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedinstrumentlærer og bi-veileder(e) og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt tidsfrist.
2. Arbeidsmappe:
A. Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B. Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedinstrumentlærer og biveileder(e) sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Individualundervisning, masterclass, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i hovedinstrument 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med hovedinstrumentlærer og bi-veiledere.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
- 10 timer veiledning innenfor musikkskaping i semesteret, som for eksempel: Samspill, komposisjon, tekstskriving, produksjon, arrangering, Ableton live eller annet som kan være med på å prege estetikken du ønsker å gå dypere inn i. Timene avtales direkte med bi-veiledere.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ bi-veileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedinstrumentlærer og evt. bi- veiledere bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Emnet sammen med Hovedinstrument A og B utgjør største delen av studiet.
Gjennom emnet skal studenten videreutvikle sine utøvende og kompositoriske, evt. tekstlige, musikkskapende verktøy for å kunne gjennomføre masterarbeidet på best mulig måte.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget hovedinstrument
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape, og formidle musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid til å utvide sin kunnskap på egne arbeidsvaner og metoder på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
Generell kompetanse
Studenten...
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor musikkutøving og musikkskaping på hovedinstrumentet og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver med kunstnerisk kvalitet.
Book
Wow-faktoren : globalt forskningskompendium, om kunstfagenes betydning i utdanning
Bamford, Anne, Magne Espeland (1947-) (medarb./konsulent), Oslo, Musikk i skolen, 178 s., cop. 2008, isbn:9788291007199,
View online
Book
Wow! : populærmusikkens historie
Blokhus, Yngve, Audun Molde (1966-), Oslo, Universitetsforl, 529 s., cop. 2004, isbn:9788215003580; 8215003583,
View online
