Semesterprosjekt 2
Emnekode:
4MUS513Emnenavn:
Semesterprosjekt 2Undervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
5 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: minimum 80% fremmøte.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan. Studenten får en økonomisk ressursramme, gitt av høgskolen, til bruk for organisering og avvikling av prosjektet. Studenten er ansvarlig for å holde seg innenfor de praktiske og økonomiske rammene.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, forestilling, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%).
Levering og frister:
Prosjektskissen leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet og refleksjonsnotatet leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studentene settes sammen i grupper på 3 - 5 og planlegger, gjennomfører og evaluerer ett selvvalgt kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studentene til å gjennomføre masterarbeidet.
Hver gruppe får 6 veiledningstimer fra emneansvarlig til prosjektet. Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veileder.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor egen kunstneriske utvikling
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, utvikle, planlegge, gjennomføre og lede et kunstnerisk prosjekt med et sosialt aspekt eller et samarbeid med en annen kunstform
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer rundt det å håndtere utfordringer i forbindelse med realisering av sine kunstneriske intensjoner
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- integrerer og viser en helhetlig innsikt i forholdet mellom kunstnerisk innhold og formidling, på et mangfold av arenaer
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor fagområdet utøvende musikk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan. Studenten får en økonomisk ressursramme, gitt av høgskolen, til bruk for organisering og avvikling av prosjektet. Studenten er ansvarlig for å holde seg innenfor de praktiske og økonomiske rammene.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, forestilling, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%).
Levering og frister:
Prosjektskissen leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet og refleksjonsnotatet leveres til emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av emneansvarlig innen oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studentene settes sammen i grupper på 3 - 5 og planlegger, gjennomfører og evaluerer ett selvvalgt kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studentene til å gjennomføre masterarbeidet.
Hver gruppe får 6 veiledningstimer fra emneansvarlig til prosjektet. Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veileder.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor egen kunstneriske utvikling
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, utvikle, planlegge, gjennomføre og lede et kunstnerisk prosjekt med et sosialt aspekt eller et samarbeid med en annen kunstform
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer rundt det å håndtere utfordringer i forbindelse med realisering av sine kunstneriske intensjoner
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- integrerer og viser en helhetlig innsikt i forholdet mellom kunstnerisk innhold og formidling, på et mangfold av arenaer
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor fagområdet utøvende musikk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan. Studenten får en økonomisk ressursramme, gitt av høgskolen, til bruk for organisering og avvikling av prosjektet. Studenten er ansvarlig for å holde seg innenfor de praktiske og økonomiske rammene.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, forestilling, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%).
Levering og frister:
Prosjektskissen leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet og refleksjonsnotatet leveres til biveileder innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studenten planlegger, gjennomfører og evaluerer ett selvvalgt kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet.
Studenten får tildelt en bi-veileder med en timeressurs til på 6 timer til veiledning av prosjektet. Bi-veileder kan være en av de faste ansatte eller timelærere ansatt ved høgskolen. Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor egen kunstneriske utvikling
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, utvikle, planlegge, gjennomføre og lede et kunstnerisk prosjekt med et sosialt aspekt eller et samarbeid med en annen kunstform
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer rundt det å håndtere utfordringer i forbindelse med realisering av sine kunstneriske intensjoner
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- integrerer og viser en helhetlig innsikt i forholdet mellom kunstnerisk innhold og formidling, på et mangfold av arenaer
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor fagområdet utøvende musikk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
1. Fremmøte på obligatoriske presentasjoner og aktiviteter lagt til semestersamlingene: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
2. Presentasjon av ett semesterprosjekt
Studenten skal i en felles semestersamling presentere ett av sine semesterprosjekter for de andre studentene.
3. Arbeidsmappe
Studenten samler følgende innhold i en mappe for semesterprosjektet:
- En skriftlig prosjektplan. Studenten får en økonomisk ressursramme, gitt av høgskolen, til bruk for organisering og avvikling av prosjektet. Studenten er ansvarlig for å holde seg innenfor de praktiske og økonomiske rammene.
- Et semesterprosjekt som skal dokumenteres i et egnet format med varighet ca. 30 til 40 minutter. Prosjektet dokumenteres i et format som avtales med veileder (konsert, forestilling, innspilling el.l.).
- Et refleksjonsnotat som knyttes opp mot de ulike prosessene i semesterprosjektet, bransjemessige perspektiver og musikkens plass i samfunnet (1200 ord +/- 10%).
Levering og frister:
Prosjektskissen leveres til hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Semesterprosjektet og refleksjonsnotatet leveres til biveileder innen oppgitt tidsfrist.
Arbeidsmappen skal være fullstendig og være godkjent av hovedveileder innen oppgitt tidsfrist.
Prosjektarbeid under veiledning.
Organisering:
Studenten planlegger, gjennomfører og evaluerer ett selvvalgt kunstnerisk prosjekt i løpte av semesteret, som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet.
Studenten får tildelt en bi-veileder med en timeressurs til på 6 timer til veiledning av prosjektet. Bi-veileder kan være en av de faste ansatte eller timelærere ansatt ved høgskolen. Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor egen kunstneriske utvikling
Ferdigheter
Studenten...
- kan initiere, utvikle, planlegge, gjennomføre og lede et kunstnerisk prosjekt med et sosialt aspekt eller et samarbeid med en annen kunstform
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer rundt det å håndtere utfordringer i forbindelse med realisering av sine kunstneriske intensjoner
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, i egen og andres praksis, og handle deretter i sitt arbeid
- integrerer og viser en helhetlig innsikt i forholdet mellom kunstnerisk innhold og formidling, på et mangfold av arenaer
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor fagområdet utøvende musikk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
