Etikk, identitet og ansvar 1
Emnekode:
HSM123Emnenavn:
Etikk, identitet og ansvar 1Undervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 3 refleksjonslogger
- ledelse av gruppesamtale
- Gruppeoppgave 2000 ord +/- 15% (utenom litteraturlisten)
2. semester
- 3 refleksjonslogger
- Evalueringssamtale og forberedelse til mentoring
All undervisning og gruppesamtaler er obligatorisk. Det kreves 80% tilstedeværelse per semester.
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper og samtaler i grupper.
Heldagsseminarer.
- Menneskesyn og livssyn
- Gruppepsykologi
- Narrativ teori
- Identitet og identitetsutvikling
- Dialog og grupperefleksjon
- Etiske og moralfilosofiske teorier
- Kritisk tenkning og refleksjon
- Holdninger og verdier
- Valg og beslutningsprosesser
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepene danning og identitet
- kan gjøre rede for hva menneskesyn er og sammenhengen mellom menneskesyn, livssyn, verdier, holdninger og handlinger
- kan gjøre greie for grunnleggende etiske og moralfilosofiske teorier
- er kjent med begrepet kritisk tenkning
- kan gjøre rede for hva dialog er
- har kunnskap om gruppedynamiske prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over egen identitet ved å anvende både teori, personlige erfaring og perspektiver fra gruppesamtalene
- har forståelse for sentrale etiske utfordringer i vår egen tid og i eget liv
- kan anvende kunnskap om hvordan etikk, verdier og personlig erfaring samspiller med menneskesyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv, for andre og på samfunnsnivå
- kan lede en dialog/gruppesamtale
- har utviklet evnen til å delta i et team/gruppearbeid
- kan sette ord på egne sterke sider og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver, sette mål for egen utvikling, og forstå hva som skal til for å nå målene
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst egne holdninger, verdier, og har innsikt i utfordringer som kan oppstå i møte med mennesker med ulike verdisyn
- har et bevisst forhold til eget menneskesyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
- har evne til å se sine styrker og begrensninger i selvstendig arbeid
- er bevisst egen ansvarlighet i møte med seg selv og andre i ulike kontekster
- forstår hvordan egne beslutninger har konsekvenser for eget og andres liv
(U)nødvendig prat? : etikkundervisning for økonomistudenter
Borgen, Cathrine; Reindal, Solveig Magnus, Reindal, Solveig Magnus, (U)nødvendig prat? : etikkundervisning for økonomistudenter, S. [173]-190, 2020, [173]-190, isbn:9788245027037,
Les side 173-190
BookHva er etikk
Vetlesen, Arne Johan, Oslo, Universitetsforl, 155 s., 17, c2007, isbn:9788215007922, Article
Skal vi danse? Om korrupsjon og moralsk ansvar
Kvalnes, Øyvind ; Iyer, Nigel Krishna, 36-42, Praktisk økonomi og finans, 4, 27, 2011-12-19, 36-42,
View online
Article
A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Nonaka, Ikujiro, Providence, RI, INFORMS, 14-37, Organization science (Providence, R.I.), 1, 5, 1994-02-01, 14-37,
View online
Book Chapter
Flere
Kahnemann, Kahneman, Daniel, Eivind Lilleskjæret (1970-) (oversetter/oversetter), Flere, Oslo, Pax, 551 s., 2013, 7-88, isbn:9788253036465, Article
Implementering av teamevaluering i operativ avdeling: En case studie av «Bottom-Up» organisasjonsutvikling
Johnsen, Bjørn Helge ; Espevik, Roar ; Villanger, Rune, Sjøkrigsskolen, 2019,
View online
Article
Safe Among the Unsafe: Psychological Safety Climate Strength Matters for Team Performance
Fyhn, Bård ; Bang, Henning ; Sverdrup, Therese E. ; Schei, Vidar, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 439-473, Small group research, 4, 54, 2023-08, 439-473,
View online
Article
Mange fortellinger – ett liv. Momenter til belysning av narrativ teori
Engedal, Leif Gunnar, Tidsskrift for Sjelesorg, 3, 23, 2003, 165-168, Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
S. 56-77 Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
S. 98-111 Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
112-125 Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
S. 258-269
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 3 refleksjonslogger
- ledelse av gruppesamtale
- Gruppeoppgave 2000 ord +/- 15% (utenom litteraturlisten)
2. semester
- 3 refleksjonslogger
- Evalueringssamtale og forberedelse til mentoring
All undervisning og gruppesamtaler er obligatorisk. Det kreves 80% tilstedeværelse per semester.
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper og samtaler i grupper.
Heldagsseminarer.
- Menneskesyn og livssyn
- Gruppepsykologi
- Narrativ teori
- Identitet og identitetsutvikling
- Dialog og grupperefleksjon
- Etiske og moralfilosofiske teorier
- Kritisk tenkning og refleksjon
- Holdninger og verdier
- Valg og beslutningsprosesser
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepene danning og identitet
- kan gjøre rede for hva menneskesyn er og sammenhengen mellom menneskesyn, livssyn, verdier, holdninger og handlinger
- kan gjøre greie for grunnleggende etiske og moralfilosofiske teorier
- er kjent med begrepet kritisk tenkning
- kan gjøre rede for hva dialog er
- har kunnskap om gruppedynamiske prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over egen identitet ved å anvende både teori, personlige erfaring og perspektiver fra gruppesamtalene
- har forståelse for sentrale etiske utfordringer i vår egen tid og i eget liv
- kan anvende kunnskap om hvordan etikk, verdier og personlig erfaring samspiller med menneskesyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv, for andre og på samfunnsnivå
- kan lede en dialog/gruppesamtale
- Har utviklet evnen til å delta i et team/gruppearbeid
- kan sette ord på egne sterke sider og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver, sette mål for egen utvikling, og forstå hva som skal til for å nå målene
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst egne holdninger, verdier, og har innsikt i utfordringer som kan oppstå i møte med mennesker med ulike verdisyn
- har et bevisst forhold til eget menneskesyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
- har evne til å se sine styrker og begrensninger i selvstendig arbeid
- er bevisst egen ansvarlighet i møte med seg selv og andre i ulike kontekster
- forstår hvordan egne beslutninger har konsekvenser for eget og andres liv
Book Chapter
(U)nødvendig prat? : etikkundervisning for økonomistudenter
Borgen, Cathrine; Reindal, Solveig Magnus, Reindal, Solveig Magnus, (U)nødvendig prat? : etikkundervisning for økonomistudenter, S. [173]-190, 2020, [173]-190, isbn:9788245027037,
Book
Hva er etikk
Vetlesen, Arne Johan, Oslo, Universitetsforl, 155 s., 17, c2007, isbn:9788215007922,
Article
Skal vi danse? Om korrupsjon og moralsk ansvar
Kvalnes, Øyvind ; Iyer, Nigel Krishna, 36-42, Praktisk økonomi og finans, 4, 27, 2011-12-19, 36-42,
View online
Book Chapter
Del 1 Gruppeteorier og metaforer
Sveberg, Lars, Svedberg, Lars, Kjell Olaf Jensen (oversetter), Del 1 Gruppeteorier og metaforer, Oslo, Abstrakt forl, 353 s., cop. 2002, 15-58, isbn:8279350357,
Article
A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Nonaka, Ikujiro, Providence, RI, INFORMS, 14-37, Organization science (Providence, R.I.), 1, 5, 1994-02-01, 14-37,
View online
Book Chapter
Flere
Kahnemann, Kahneman, Daniel, Eivind Lilleskjæret (1970-) (oversetter/oversetter), Flere, Oslo, Pax, 551 s., 2013, 7-88, isbn:9788253036465,
Article
Implementering av teamevaluering i operativ avdeling: En case studie av «Bottom-Up» organisasjonsutvikling
Johnsen, Bjørn Helge ; Espevik, Roar ; Villanger, Rune, Sjøkrigsskolen, 2019,
View online
Article
Safe Among the Unsafe: Psychological Safety Climate Strength Matters for Team Performance
Fyhn, Bård ; Bang, Henning ; Sverdrup, Therese E. ; Schei, Vidar, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 439-473, Small group research, 4, 54, 2023-08, 439-473,
View online
Article
Mange fortellinger – ett liv. Momenter til belysning av narrativ teori
Engedal, Leif Gunnar, Tidsskrift for Sjelesorg, 3, 23, 2003, 165-168,
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
S. 56-77
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
S. 98-111
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
112-125
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
S. 258-269
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 5 refleksjonslogger
- ledelse av gruppesamtale
- Gruppeoppgave 2000 ord +/- 15% (utenom litteraturlisten)
2. semester
- 5 refleksjonslogger
- Evalueringssamtale og forberedelse til mentoring
- Deltagelse på to heldagsseminarer
- Fremlegging i forbindelse med heldagsseminar
All undervisning og gruppesamtaler er obligatorisk. Det kreves 80% tilstedeværelse per semester.
Dersom arbeidskravene ikke er godkjent, må studenten vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper og samtaler i grupper.
Heldagsseminarer.
- Menneskesyn og livssyn
- Gruppepsykologi
- Narrativ teori
- Identitet og identitetsutvikling
- Dialog og grupperefleksjon
- Etiske og moralfilosofiske teorier
- Kritisk tenkning og refleksjon
- Holdninger og verdier
- Valg og beslutningsprosesser
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepene danning og identitet
- kan gjøre rede for hva menneskesyn er og sammenhengen mellom menneskesyn, livssyn, verdier, holdninger og handlinger
- kan gjøre greie for grunnleggende etiske og moralfilosofiske teorier
- er kjent med begrepet kritisk tenkning
- kan gjøre rede for hva dialog er
- har kunnskap om gruppedynamiske prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over egen identitet ved å anvende både teori, personlige erfaring og perspektiver fra gruppesamtalene
- har forståelse for sentrale etiske utfordringer i vår egen tid og i eget liv
- kan anvende kunnskap om hvordan etikk, verdier og personlig erfaring samspiller med menneskesyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv, for andre og på samfunnsnivå
- kan lede en dialog/gruppesamtale
- Har utviklet evnen til å delta i et team/gruppearbeid
- kan sette ord på egne sterke sider og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver, sette mål for egen utvikling, og forstå hva som skal til for å nå målene
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst egne holdninger, verdier, og har innsikt i utfordringer som kan oppstå i møte med mennesker med ulike verdisyn
- har et bevisst forhold til eget menneskesyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig
- har evne til å se sine styrker og begrensninger i selvstendig arbeid
- er bevisst egen ansvarlighet i møte med seg selv og andre i ulike kontekster
- forstår hvordan egne beslutninger har konsekvenser for eget og andres liv
Book Chapter
(U)nødvendig prat? : etikkundervisning for økonomistudenter
Borgen, Cathrine; Reindal, Solveig Magnus, Reindal, Solveig Magnus, (U)nødvendig prat? : etikkundervisning for økonomistudenter, S. [173]-190, 2020, [173]-190, isbn:9788245027037,
Book
Hva er etikk
Vetlesen, Arne Johan, Oslo, Universitetsforl, 155 s., 17, c2007, isbn:9788215007922,
Article
Skal vi danse? Om korrupsjon og moralsk ansvar
Kvalnes, Øyvind ; Iyer, Nigel Krishna, 36-42, Praktisk økonomi og finans, 4, 27, 2011-12-19, 36-42,
View online
Book Chapter
Del 1 Gruppeteorier og metaforer
Sveberg, Lars, Svedberg, Lars, Kjell Olaf Jensen (oversetter), Del 1 Gruppeteorier og metaforer, Oslo, Abstrakt forl, 353 s., cop. 2002, 15-58, isbn:8279350357,
Article
A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Nonaka, Ikujiro, Providence, RI, INFORMS, 14-37, Organization science (Providence, R.I.), 1, 5, 1994-02-01, 14-37,
View online
Book Chapter
Flere
Kahnemann, Kahneman, Daniel, Eivind Lilleskjæret (1970-) (oversetter/oversetter), Flere, Oslo, Pax, 551 s., 2013, 7-88, isbn:9788253036465,
Article
Implementering av teamevaluering i operativ avdeling: En case studie av «Bottom-Up» organisasjonsutvikling
Johnsen, Bjørn Helge ; Espevik, Roar ; Villanger, Rune, Sjøkrigsskolen, 2019,
View online
Article
Safe Among the Unsafe: Psychological Safety Climate Strength Matters for Team Performance
Fyhn, Bård ; Bang, Henning ; Sverdrup, Therese E. ; Schei, Vidar, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 439-473, Small group research, 4, 54, 2023-08, 439-473,
View online
