Bibelen - tekst, tolkning og formidling
Emnekode:
TEOL110Emnenavn:
Bibelen - tekst, tolkning og formidlingUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisning og/eller litteratur i emnet
- Holde en andakt eller tilsvarende formidlingssituasjon med utgangspunkt i en bibeltekst/-fortelling (kan knyttes til praksis i TEOL130 Innføring i praktisk teologi)
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, inkludert tilhørende kursdager i drama/formidling
Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til emnelitteraturen, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Det må påregnes selvstudium av flere av bibeltekstene og litteratur knyttet til disse.
Muntlig eksamen ca. 25 min.
Deler av eksamen vil være en forberedt presentasjon over tema som kunngjøres to uker før eksamen.
LOKHIS:6060
LOKTRH:7003
Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortolkning og formidling av Bibelens tekst og fortelling. Emnet skal gi en innføring i Bibelens tekster, med særlig vekt på de store fortellingssammenhengene i Bibelen. Emnet gir grunnleggende innføring i sentrale prinsipper for fortolkning av Bibelens tekster - såkalt bibelhermeneutikk.
Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisfeltet, forelesninger og seminar.
I studiet av Bibelen og bibeltekstene vektlegges Bibelens rolle som metanarrativ og autoritativ overlevert tekst (kanon).
Kunnskaper:
Studenten
- har kjennskap til ulike skriftsjangre i Bibelen
- har kunnskap om innholdet i et utvalg av Bibelens skrifter og deres historiske bakgrunn og tilblivelse
- har kunnskap om utvalgte bibeltekster og hovedtrekkene i Bibelens store fortelling
- har kjennskap til sentrale teologiske emner i Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale prinsipper for fortolkningen av Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og utfordringer knyttet til formidling av bibeltekster og bibelfortellinger i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- kan formidle bibelfortellinger og bibelstoff konstruktivt og relevant i ulike praksiskontekster
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- kan gjøre rede for tekstenes betydning i lys av deres historiske sammenheng
- kan formulere og drøfte viktige spørsmål knyttet til tolkning og bruk av Bibelen i relasjon til kirkens tro og liv, aktuelle samfunnsspørsmål og menneskers livserfaringer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff knyttet til Bibelen
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, med vekt på kirkelig kontekst
Bibelen - GT
GT: 1.Mosebok 1-9; 12-22; 28. 2 Mosebok1-15; 19-24. 5 Mosebok 1-7; 12; 31; 34. 2 Samuelsbok 5-7. 1.Kongebok 1-8. Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139. Salomos Ordspråk 8. Job 1-7; 28; 42. Jesaia 1-11; 40; 53. Hosea 1-3.
BookBibelen - NT
Lukas evangelium, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1 Korinterbrev, 1 Petersbrev,
BookListening to Scripture: An Introduction to Interpreting the Bible
Bartholomew, Craig G, Grand Rapids, Baker Academic, 2023, isbn:9780801099038,
E-bok med 3 samtidige brukere, så den kan være opptatt. Innlogging med Feide
View online
Book
Den store fortellingen : om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning
Hvalvik, Reidar, Terje Stordalen (1958-), Oslo, Det Norske bibelselskap, 58 s., 2006, isbn:9788254105450; 8254105456,
Utvalgte sider: 385-443 (totalt: 58 sider)
JournalHvordan lese gammeltestamentlige tekster
Thorleif Elgvin, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen (forlag/utgiver), Kristiansand, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, Theofilos 7, 2015 7, 2015, 76-87, Book
The New Testament in its world : an introduction to the history, literature and theology of the first Christians
Wright, N. T., Bird, Michael F., London, SPCK, 56 s., 2019, isbn:9780281082711; 9780310499305,
s. 38-80 (Totalt: 44 sider)
E-bok med 3 samtidige brukere, så den kan være opptatt. Innlogging med Feide
View online
Book
The New Testament in its world : an introduction to the history, literature and theology of the first Christians
Wright, N. T., Bird, Michael F., London, SPCK, 56 s., 2019, isbn:9780281082711; 9780310499305,
s. 878-890 (Totalt: 12 sider)
E-bok med 3 samtidige brukere, så den kan være opptatt. Innlogging med Feide
View online
Book Chapter
Canon/Scripture
Tomas Bokedal, Tom Thatcher (redaktør), Canon/Scripture, London, Bloomsbury, XVIII, 479 s., 2017, 46-48, isbn:9780567222497, Book
Den store fortellingen : om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning
Hvalvik, Reidar, Terje Stordalen (1958-), Oslo, Det Norske bibelselskap, 64 s., 2006, isbn:9788254105450; 8254105456,
Utvalgte sider: 17-31, 67-115 (totalt: 64 sider).
NB: Du velger ENTEN denne boken eller Hill/ Walton, A Survey of the Old Testament.
BookA survey of the Old Testament
Hill, Andrew E ; Walton, John H, Zondervan Academic, 2024-01-20, isbn:9780310119562,
Et utvalg sider. Sidetall kommer.
NB: Du velger ENTEN denne boken ELLER Hvalvik/ Stordalen, Den store fortellingen.
View online
Book
Den store fortellingen : om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning
Hvalvik, Reidar, Terje Stordalen (1958-), Oslo, Det Norske bibelselskap, 69 s., 2006, isbn:9788254105450; 8254105456,
s.32-50, 176-193, 222-231, 248-262, 353-357, 368-369 (totalt 69 sider).
NB: Du velger ENTEN denne boken OG Hjort, Det Nye Testamentets omverden ... ELLER Wright, The New Testament in its world.
BookThe New Testament in its world : an introduction to the history, literature and theology of the first Christians
Wright, N. T., Bird, Michael F., London, SPCK, 189 s., 2019, isbn:9780281082711; 9780310499305,
s. 86-167; 474-500; 604-644; 756-781; 878-890 (Totalt: 189 sider)
NB: Du velger ENTEN denne boken ELLER Hvalvik og Stordalen, Den store fortellingen ... OG Hjort, Det Nye Testamentets omverden ....
E-bok med 3 samtidige brukere, så den kan være opptatt. Innlogging med Feide
View online
Book
Det Nye Testamentes omverden : om politiske, religiøse og filosofiske forhold på Det Nye Testamentes tid
Hjort, Birgitte Graakjær, Aarhus, Aarhus Universitetsforl, 335 s., 2003, isbn:8772889527; 9788772889528,
Utvalgte sider: 21-22; 59-120; 276-316 (totalt: 105 s.)
NB: Du velger ENTEN denne boken OG Hvalvik og Stordalen, Den store fortellingen... ELLER Wright, The New Testament in its world
BookCommunicating for a change
Stanley, Andy, Lane Jones, Colorado Springs, Colo., Multnomah, 109 s., c2006, isbn:9781590525142,
Utvalgte sider: 9-13 og 91-194 (totalt 109 sider )
E-bok med 2 eksemplarer, kan være opptatt. Innlogging med Feide
View online
Book
Å forkynne Guds storverk : retorikk for kristen forkynnelse og bibelbruk
Morland, Kjell Arne, [Oslo], Verbum, 93 s., cop. 2007, isbn:9788254310908,
Utvalgte sider: 7-10 17-38, 47-80, 153-156 (totalt 93 sider)
Book ChapterWhat makes telling Bible stories important?
Øystese, Rune, Rune Øystese, What makes telling Bible stories important?, Münster, Waxmann, S. [221]-233, 2018, 221-233, isbn:3830936305, Book Chapter
Jesusmeditasjon i prekenverkstedet.
Knut Grønvik, Jesusmeditasjon i prekenverkstedet., [Stavanger], Verbum, 2020, 58-69, isbn: 9788254314272, Book
Håndbok for tekstlesere
Samset, Helga, [Oslo], Verbum, 0, cop. 2009, isbn:9788254311295,
View online
Obligatorisk emne i:
Årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i teologi
Profesjonsstudium i teologi
- 10 stp. overlapp med KRLE110 og TEOL111
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- En prøve i akademisk skriving (avholdes i starten av semesteret - felles med REL112)
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet
- Holde en andakt eller tilsvarende formidlingssituasjon med utgangspunkt i en bibeltekst/fortelling som del av praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter (Bergen/Oslo) som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner. PTL-studenter (Trondheim) som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord). BATEO-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord) for begge emner
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering, praksis og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Det må påregnes selvstudium av flere av bibeltekstene og litteratur knyttet til disse.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og/eller TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for disse emnene.
- 2 dagers hjemmeeksamen.
Dette emnet inngår som obligatorisk del av Bachelor i Praktisk teologi og ledelse og Bachelor og Profesjonsstudium i teologi, men kan også studeres som del av årsstudier eller som enkeltemne. Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortolkning og formidling av Bibelens tekst og fortelling. Emnet skal gi en innføring i Bibelens tekster, med særlig vekt på de store fortellingssammenhengene i Bibelen. Emnet gir grunnleggende innføring i sentrale prinsipper for fortolkning av Bibelens tekster - såkalt bibelhermeneutikk.
Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksis, forelesninger og seminar.
I studiet av Bibelen og bibeltekstene vektlegges Bibelens rolle som metanarrativ og autoritativ overlevert tekst (kanon).
Emnet har delvis felles læringsutbytte og pensum med REL112 Religion, tekst og tolkning (inngår i KRLE årsstudium).
Kunnskaper:
Studenten
- har kjennskap til ulike skriftsjangre i Bibelen
- har kunnskap om innholdet i et utvalg av Bibelens skrifter og deres historiske bakgrunn og tilblivelse
- har kunnskap om utvalgte bibeltekster og hovedtrekkene i Bibelens store fortelling
- har kjennskap til sentrale teologiske emner i Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale prinsipper for fortolkningen av Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og utfordringer knyttet til formidling av bibeltekster og bibelfortellinger i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- kan formidle bibelfortellinger og bibelstoff konstruktivt og relevant i ulike praksiskontekster
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- kan gjøre rede for tekstenes betydning i lys av deres historiske sammenheng
- kan formulere og drøfte viktige spørsmål knyttet til tolkning og bruk av Bibelen i relasjon til kirkens tro og liv, aktuelle samfunnsspørsmål og menneskers livserfaringer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff knyttet til Bibelen
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, med vekt på kirkelig kontekst
Book
Den store fortellingen : om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning
Hvalvik, Reidar, Terje Stordalen (1958-), Oslo, Det Norske bibelselskap, 492 s., 2006, isbn:9788254105450; 8254105456,
s.17-31, s. 67-115 fra GT s.32-50, 176-193, 222-231, 248-262, 353-357, 368-369. for NT. 17-65, 385-423. 444- 470 for bruk og forståelse
View online
Book
The blue parakeet : rethinking how you read the Bible
McKnight, Scot, Grand Rapids, Mich., Zondervan, 236 s., c2008, isbn:9780310284888,
Article
Den formkritiske bibelforskning hundre år etter
Varhaug, Jørn, 213-225, Tidsskrift for teologi og kirke, 3-4, 79, 2008-12-03, 213-225,
View online
Book
Håndbok for tekstlesere
Samset, Helga, [Oslo], Verbum, 153 s., cop. 2009, isbn:9788254311295,
View online
Journal
Hvordan lese gammeltestamentlige tekster
Thorleif Elgvin, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen (forlag/utgiver), Kristiansand, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, Theofilos 7, 2015 7, 2015, 76-87,
Book
Det Nye Testamentes omverden : om politiske, religiøse og filosofiske forhold på Det Nye Testamentes tid
Hjort, Birgitte Graakjær., Aarhus, Aarhus Universitetsforl, 335 s., 2003, isbn:8772889527; 9788772889528,
s; 21-22; 59-120; 276-316;
Book
Bibelen - GT
GT: 1.Mosebok 1-9; 12-22; 28. 2 Mosebok1-15; 19-24. 5 Mosebok 1-7; 12; 31; 34. 2 Samuelsbok 5-7. 1.Kongebok 1-8. Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139. Salomos Ordspråk 8. Job 1-7; 28; 42. Jesaia 1-11; 40; 53. Hosea 1-3.
Book
Bibelen - NT
Lukas evangelium, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1 Korinterbrev, 1 Petersbrev,
Thesis
Bibelundervisning for unge. Masteroppgave fra MF.
Nomme, K. A.,
View online
Thesis
Bibelbruk i konfirmantundervisning. Masteroppgave fra MF.
Lohne, T. P.,
View online
Article
How Can the Bible be Authoritative?
N.T. Wright,
View online
Book
An Introduction to the Old Testament: The Canon and Christian Imagination
Brueggemann, Walter ; Linafelt, Tod, Westminster John Knox Press, 26, 2021-01-05, isbn:0664264417,
s.417 - s.443
View online
Obligatorisk emne i:
Årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i teologi
Profesjonsstudium i teologi (cand.theol.)
- 10 stp. overlapp med KRLE110 og TEOL111
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Norsk eller annet skandinavisk språk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- En prøve i akademisk skriving (avholdes i starten av semesteret - felles med REL112)
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet
- Holde en andakt eller tilsvarende formidlingssituasjon med utgangspunkt i en bibeltekst/fortelling som del av praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner. BATEO-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord) for begge emner
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering, praksis og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Det må påregnes selvstudium av flere av bibeltekstene og pensum knyttet til disse.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og/eller TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for disse emnene.
- 2 dagers hjemmeeksamen
Dette emnet inngår som obligatorisk del av Bachelor i Praktisk teologi og ledelse og Bachelor og Profesjonsstudium i teologi, men kan også studeres som del av årsstudier eller som enkeltemne. Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortolkning og formidling av Bibelens tekst og fortelling. Emnet skal gi en innføring i Bibelens tekster, med særlig vekt på de store fortellingssammenhengene i Bibelen. Emnet gir grunnleggende innføring i sentrale prinsipper for fortolkning av Bibelens tekster - såkalt bibelhermeneutikk.
Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksis, forelesninger og seminar.
I studiet av Bibelen og bibeltekstene vektlegges Bibelens rolle som metanarrativ og autoritativ overlevert tekst (kanon).
Emnet har delvis felles læringsutbytte og pensum med REL112 Religion, tekst og tolkning (inngår i KRLE årsstudium).
Kunnskaper:
Studenten
- har kjennskap til ulike skriftsjangre i Bibelen
- har kunnskap om innholdet i et utvalg av Bibelens skrifter og deres historiske bakgrunn og tilblivelse
- har kunnskap om utvalgte bibeltekster og hovedtrekkene i Bibelens store fortelling
- har kjennskap til sentrale teologiske emner i Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale prinsipper for fortolkningen av Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og utfordringer knyttet til formidling av bibeltekster og bibelfortellinger i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- kan formidle bibelfortellinger og bibelstoff konstruktivt og relevant i ulike praksiskontekster
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- kan gjøre rede for tekstenes betydning i lys av deres historiske sammenheng
- kan formulere og drøfte viktige spørsmål knyttet til tolkning og bruk av Bibelen i relasjon til kirkens tro og liv, aktuelle samfunnsspørsmål og menneskers livserfaringer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff knyttet til Bibelen
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, med vekt på kirkelig kontekst
Obligatorisk emne i:
Årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i teologi
Profesjonsstudium i teologi (cand.theol.)
- 10 stp. overlapp med KRLE110 og TEOL111
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Norsk eller annet skandinavisk språk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest. Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- En prøve i akademisk skriving (avholdes i starten av semesteret - felles med REL112)
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet
- Holde en andakt eller tilsvarende formidlingssituasjon med utgangspunkt i en bibeltekst/fortelling som del av praksis
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner. BATEO-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord) for begge emner
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering, praksis og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Det må påregnes selvstudium av flere av bibeltekstene og pensum knyttet til disse.
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og/eller TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for disse emnene.
- 4 timers skriftlig skoleeksamen.
Utdeles:
* Bibel (Bibelselskapets utgave 2011) - bokmål og/ eller nynorsk.
Fremmedspråklige studenter kan søke om å ha med bibel på eget språk.
Egen bibel er ikke tillatt.
* Årstallsliste - Haralsø, B: Årstallsliste for kirkehistorien (Oslo 1983) Egen årstallsliste er ikke tillatt.
Kan tas med:
* En bibelordbok
f.eks :
Kvalbein, A: Bibelord (Oslo 1992) K.G.: Bibelordbok (Oslo 1975 eller senere utg) Grip, O: Ord i Bibelen, nynorsk (Oslo 1992) Grip, O: Konkordans til Det nye testamente (Oslo 1986) Johnstad, G: Ord i Bibelen, bokmål (Oslo 1987 eller senere utg) Lehmann, E: Ordbok for Det nye testamentet (Oslo 1955) Røsok, I og Skarpnes, S: Ord og navn i Bibelen (Oslo:Verbeum 2015)
* En evangeliesynopse
Johnstad, G (utg.): Evangeliesynopse (Oslo 2007)
* Den norske kirkes bekjennelsesskrifter
Brunvoll, A: Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Oslo 1972 eller senere opplag) Brunvoll, A: Vedkjenningsskriftene åt Den norske kyrkja (Oslo 1970 eller opplag) Mæland, J.O. (red.): Konkordieboken (Oslo 1985 eller senere)
Medbragte hjelpemidler kan ha alfabetregister, understrekninger (gjerne med forskjellig farge), men må ellers være uten notater ol..
Dette emnet inngår som obligatorisk del av Bachelor i Praktisk teologi og ledelse og Bachelor og Profesjonsstudium i teologi, men kan også studeres som del av årsstudier eller som enkeltemne. Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortolkning og formidling av Bibelens tekst og fortelling. Emnet skal gi en innføring i Bibelens tekster, med særlig vekt på de store fortellingssammenhengene i Bibelen. Emnet gir grunnleggende innføring i sentrale prinsipper for fortolkning av Bibelens tekster - såkalt bibelhermeneutikk.
Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksis, forelesninger og seminar.
I studiet av Bibelen og bibeltekstene vektlegges Bibelens rolle som metanarrativ og autoritativ overlevert tekst (kanon).
Emnet har delvis felles læringsutbytte og pensum med REL112 Religion, tekst og tolkning (inngår i KRLE årsstudium).
Kunnskaper:
Studenten
- har grunnleggende kjennskap til ulike skriftsjangre i Bibelen
- har kunnskap om innholdet i et utvalg av Bibelens skrifter og deres historiske bakgrunn og tilblivelse
- har kunnskap om utvalgte bibeltekster og hovedtrekkene i Bibelens store fortelling
- har kjennskap til sentrale teologiske emner i Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale prinsipper for fortolkningen av Bibelen
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster og bibelfortellinger i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- kan formidle bibelfortellinger og bibelstoff konstruktivt og relevant i ulike praksiskontekster
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- kan gjøre rede for tekstenes betydning i lys av deres historiske sammenheng
- kan formulere og drøfte viktige spørsmål knyttet til tolkning og bruk av Bibelen i relasjon til kirkens tro og liv, aktuelle samfunnsspørsmål og menneskers livserfaringer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff knyttet til Bibelen
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, med vekt på kirkelig kontekst
Obligatorisk emne i:
Årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Bachelor i teologi
Profesjonsstudium i teologi (cand.theol.)
- 10 stp. overlapp med KRLE110 og TEOL111
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En underveisrefleksjon (ca. 500–1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500–2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (1000–1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (500–1000 ord) knyttet til emner fra dramaundervisningen og formidling i praksis.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som RELPED110: Relasjonsledelse og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- 4 timers skriftlig skoleeksamen.
Utdeles:
* Bibel (Bibelselskapets utgave 2011) - bokmål og/ eller nynorsk.
Fremmedspråklige studenter kan søke om å ha med bibel på eget språk.
Egen bibel er ikke tillatt.
* Årstallsliste - Haralsø, B: Årstallsliste for kirkehistorien (Oslo 1983) Egen årstallsliste er ikke tillatt.
Kan tas med:
* En bibelordbok
f.eks :
Kvalbein, A: Bibelord (Oslo 1992) K.G.: Bibelordbok (Oslo 1975 eller senere utg) Grip, O: Ord i Bibelen, nynorsk (Oslo 1992) Grip, O: Konkordans til Det nye testamente (Oslo 1986) Johnstad, G: Ord i Bibelen, bokmål (Oslo 1987 eller senere utg) Lehmann, E: Ordbok for Det nye testamentet (Oslo 1955) Røsok, I og Skarpnes, S: Ord og navn i Bibelen (Oslo:Verbeum 2015)
* En evangeliesynopse
Johnstad, G (utg.): Evangeliesynopse (Oslo 2007)
* Den norske kirkes bekjennelsesskrifter
Brunvoll, A: Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Oslo 1972 eller senere opplag) Brunvoll, A: Vedkjenningsskriftene åt Den norske kyrkja (Oslo 1970 eller opplag) Mæland, J.O. (red.): Konkordieboken (Oslo 1985 eller senere)
Medbragte hjelpemidler kan ha alfabetregister, understrekninger (gjerne med forskjellig farge), men må ellers være uten notater ol..
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Med forbehold om endringer
A. Bibeltekst:
Følgende bibeltekster:
- GT: 1. Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2. Mosebok 1-15; 19-24; 5. Mosebok 1-7; 12; 31; 34.; 2. Samuelsbok 5-7;
1. Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3. - NT: Evangeliet etter Lukas, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1. Korinterbrev,1. Peters brev.
Til sammen 252 sider
B. Innledningsstoff:
GT:
Enten
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17-31; 67-175.
Eller
- Hagelia,H. (2017) Hvordan lese Det gamle testamentet? Cappelen Damm, s. 16, 20-24, 44-92, 101-116, 137-185, 204-209, 242-269, 274-283, 298-305.
NT:
- Hjort, B.G. (2003). Det Nye Testamentes omverden. Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 21-22; 59-120; 276-316.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 32-50; 176-193; 222 -231 ; 248-262; 264-298; 353-357; 368-369.
C. Bruk og forståelse
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17 -65; 385-423; 444 - 470.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114.
* Varhaug,J. "Den formkritiske bibelforskning hundre år etter", Tidsskrift for Teologi og Kirke 79 (2008): 213- 233. www.idunn.no/ttk/2008/03/den_formkritiske_bibelforskning_hundre_ar_etter
* Elgvin, T. "Hvordan lese gammeltestamentlige tekster", Theofilos 7 (2015): 76-87.
* Ramsfjell, Astrid. «Jeg på min måte, og du på din». Den autonome fortelleren og den kompetente leseren i to nyere skandinaviske barnebibler. Prismet nr 2. 2019: s. 87-108
* Aadland, Ingunn. Kvinna i den kulturelle bibelen. Ein analyse av nyare norske barne- og ungdomsbiblar. Prismet nr 2. 2019: S 141 -160.
Tilsammen ca 375 sider.
D. Drama
Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.eller tilsvarende
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med KRLE110
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En praksisrapport (500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (500-1000 ord) knyttet til emner fra dramaundervisningen og formidling i praksis.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Utdeles:
* Bibel (Bibelselskapets utgave 2011) - bokmål og/ eller nynorsk.
Fremmedspråklige studenter kan søke om å ha med bibel på eget språk.
Egen bibel er ikke tillatt.
* Årstallsliste - Haralsø, B: Årstallsliste for kirkehistorien (Oslo 1983) Egen årstallsliste er ikke tillatt.
Kan tas med:
* En bibelordbok
f.eks :
Kvalbein, A: Bibelord (Oslo 1992) K.G.: Bibelordbok (Oslo 1975 eller senere utg) Grip, O: Ord i Bibelen, nynorsk (Oslo 1992) Grip, O: Konkordans til Det nye testamente (Oslo 1986) Johnstad, G: Ord i Bibelen, bokmål (Oslo 1987 eller senere utg) Lehmann, E: Ordbok for Det nye testamentet (Oslo 1955) Røsok, I og Skarpnes, S: Ord og navn i Bibelen (Oslo:Verbeum 2015)
* En evangeliesynopse
Johnstad, G (utg.): Evangeliesynopse (Oslo 2007)
* Den norske kirkes bekjennelsesskrifter
Brunvoll, A: Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Oslo 1972 eller senere opplag) Brunvoll, A: Vedkjenningsskriftene åt Den norske kyrkja (Oslo 1970 eller opplag) Mæland, J.O. (red.): Konkordieboken (Oslo 1985 eller senere)
Medbragte hjelpemidler kan ha alfabetregister, understrekninger (gjerne med forskjellig farge), men må ellers være uten notater ol..
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Med forbehold om endringer
A. Bibeltekst:
Følgende bibeltekster:
- GT: 1. Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2. Mosebok 1-15; 19-24; 5. Mosebok 1-7; 12; 31; 34.; 2. Samuelsbok 5-7;
1. Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3. - NT: Evangeliet etter Lukas, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1. Korinterbrev,1. Peters brev.
Til sammen 252 sider
B. Innledningsstoff:
GT:
Enten
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17-31; 67-175.
Eller
- Hagelia,H. (2017) Hvordan lese Det gamle testamentet? Cappelen Damm, s. 16, 20-24, 44-92, 101-116, 137-185, 204-209, 242-269, 274-283, 298-305.
NT:
- Hjort, B.G. (2003). Det Nye Testamentes omverden. Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 21-22; 59-120; 276-316.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 32-50; 176-193; 222 -231 ; 248-262; 264-298; 353-357; 368-369.
C. Bruk og forståelse
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17 -65; 385-423; 444 - 470.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114.
* Varhaug,J. "Den formkritiske bibelforskning hundre år etter", Tidsskrift for Teologi og Kirke 79 (2008): 213- 233. www.idunn.no/ttk/2008/03/den_formkritiske_bibelforskning_hundre_ar_etter
* Elgvin, T. "Hvordan lese gammeltestamentlige tekster", Theofilos 7 (2015): 76-87.
* Ramsfjell, Astrid. «Jeg på min måte, og du på din». Den autonome fortelleren og den kompetente leseren i to nyere skandinaviske barnebibler. Prismet nr 2. 2019: s. 87-108
* Aadland, Ingunn. Kvinna i den kulturelle bibelen. Ein analyse av nyare norske barne- og ungdomsbiblar. Prismet nr 2. 2019: S 141 -160.
Tilsammen ca 375 sider.
D. Drama
Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.eller tilsvarende
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med KRLE110
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En praksisrapport ( 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (500 ¿ 1000 ord) knyttet til emner fra dramaundervisningen og formidling i praksis.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Utdeles:
* Bibel (Bibelselskapets utgave 2011) - bokmål og/ eller nynorsk.
Fremmedspråklige studenter kan søke om å ha med bibel på eget språk.
Egen bibel er ikke tillatt.
* Årstallsliste - Haralsø, B: Årstallsliste for kirkehistorien (Oslo 1983) Egen årstallsliste er ikke tillatt.
Kan tas med:
* En bibelordbok
f.eks :
Kvalbein, A: Bibelord (Oslo 1992) K.G.: Bibelordbok (Oslo 1975 eller senere utg) Grip, O: Ord i Bibelen, nynorsk (Oslo 1992) Grip, O: Konkordans til Det nye testamente (Oslo 1986) Johnstad, G: Ord i Bibelen, bokmål (Oslo 1987 eller senere utg) Lehmann, E: Ordbok for Det nye testamentet (Oslo 1955) Røsok, I og Skarpnes, S: Ord og navn i Bibelen (Oslo:Verbeum 2015)
* En evangeliesynopse
Johnstad, G (utg.): Evangeliesynopse (Oslo 2007)
* Den norske kirkes bekjennelsesskrifter
Brunvoll, A: Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Oslo 1972 eller senere opplag) Brunvoll, A: Vedkjenningsskriftene åt Den norske kyrkja (Oslo 1970 eller opplag) Mæland, J.O. (red.): Konkordieboken (Oslo 1985 eller senere)
Medbragte hjelpemidler kan ha alfabetregister, understrekninger (gjerne med forskjellig farge), men må ellers være uten notater ol..
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Med forbehold om endringer
A. Bibeltekst:
Følgende bibeltekster:
- GT: 1 Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2 Mosebok 1-15; 19-24; 5 Mosebok 1-7; 12; 31; 34.; 2 Samuelsbok 5-7; 1 Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3.
- NT: Evangeliet etter Lukas, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1. Korinterbrev 1 Peters brev.
Til sammen 252 sider
B. Innledningsstoff:
GT:
Enten
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17-31; 67-175.
Eller
- Hagelia,H. (2017) Hvordan lese Det gamle testamentet? Cappelen Damm, s. 16, 20-24, 44-92, 101-116, 137-185, 204-209, 242-269, 274-283, 298-305.
Eller
- Tobiassen, T. (2004) Les og fortell! Oslo: Gyldendal akademiske. (Utsolgt fra forlaget)
NT:
- Hjort, B.G. (2003). Det Nye Testamentes omverden. Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 21-22; 59-120; 276-316.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 32-50; 176-193; 222 -231 ; 248-262; 264-298; 353-357; 368-369.
C. Bruk og forståelse
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17 -65; 385-423; 444 - 470.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114.
* Jørn Varhaug, "Den formkritiske bibelforskning hundre år etter", Tidsskrift for Teologi og Kirke 79 (2008): 213- 233. www.idunn.no/ttk/2008/03/den_formkritiske_bibelforskning_hundre_ar_etter
* Torleif Elgvin, "Hvordan lese gammeltestamentlige tekster", Theofilos 7 (2015): 76-87.
D. Drama
Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.
eller tilsvarende
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med KRLE110
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En praksisrapport ( 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (500 ¿ 1000 ord) knyttet til emner fra dramaundervisningen og formidling i praksis.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Utdeles:
* Bibel (Bibelselskapets utgave 2011) - bokmål og/ eller nynorsk.
Fremmedspråklige studenter kan søke om å ha med bibel på eget språk.
Egen bibel er ikke tillatt.
* Årstallsliste
Haralsø, B: Årstallsliste for kirkehistorien (Oslo 1983)
Egen årstallsliste er ikke tillatt.
Kan tas med:
* En bibelordbok
f.eks :
Kvalbein, A: Bibelord (Oslo 1992)
K.G.: Bibelordbok (Oslo 1975 eller senere utg)
Grip, O: Ord i Bibelen, nynorsk (Oslo 1992)
Grip, O: Konkordans til Det nye testamente (Oslo 1986)
Johnstad, G: Ord i Bibelen, bokmål (Oslo 1987 eller senere utg)
Lehmann, E: Ordbok for Det nye testamentet (Oslo 1955)
Røsok, I og Skarpnes, S: Ord og navn i Bibelen (Oslo:Verbeum 2015)
* En evangeliesynopse
Johnstad, G (utg.): Evangeliesynopse (Oslo 2007)
* Den norske kirkes bekjennelsesskrifter
Brunvoll, A: Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Oslo 1972 eller senere opplag)
Brunvoll, A: Vedkjenningsskriftene åt Den norske kyrkja (Oslo 1970 eller opplag)
Mæland, J.O. (red.): Konkordieboken (Oslo 1985 eller senere)
Medbragte hjelpemidler kan ha alfabetregister, understrekninger (gjerne med forskjellig farge), men må ellers være uten notater ol..
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
A. Bibeltekst:
Følgende bibeltekster:
- GT: 1 Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2 Mosebok 1-15; 19-24; 5 Mosebok 1-7; 12; 31; 34.; 2 Samuelsbok 5-7; 1 Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3.
- NT: Evangeliet etter Lukas, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1. Korinterbrev 1 Peters brev.
Til sammen 252 sider
B. Innledningsstoff:
GT:
Enten
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17-31; 67-175.
Eller
- Hagelia,H. (2017) Hvordan lese Det gamle testamentet? Cappelen Damm, s. 16, 20-24, 44-92, 101-116, 137-185, 204-209, 242-269, 274-283, 298-305.
Eller
- Tobiassen, T. (2004) Les og fortell! Oslo: Gyldendal akademiske. (Utsolgt fra forlaget)
NT:
- Hjort, B.G. (2003). Det Nye Testamentes omverden. Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 21-22; 59-120; 276-316.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 32-50; 176-193; 222 -231 ; 248-262; 264-298; 353-357; 368-369.
C. Bruk og forståelse
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17 -65; 385-423; 444 - 470.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114.
* Jørn Varhaug, "Den formkritiske bibelforskning hundre år etter", Tidsskrift for Teologi og Kirke 79 (2008): 213- 233. www.idunn.no/ttk/2008/03/den_formkritiske_bibelforskning_hundre_ar_etter
* Torleif Elgvin, "Hvordan lese gammeltestamentlige tekster", Theofilos 7 (2015): 76-87.
D. Drama
Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.
eller tilsvarende
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
- 10 stp. overlapp med KRLE110
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111, TEOL110
- 6 stp. overlapp med PTL101 og PTL112
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL) på deltid. Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortelling, formidling og fortolkning av Bibelen. Emnet gir også en grunnleggende innføring i noen sentrale teorier om fortolkning av Bibelen - såkalt bibelhermeneutikk. Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen og Bibelens kontekst i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Det forutsettes at studentene har kjennskap til følgende bibeltekster:
Fra GT: 1 Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2 Mosebok 1-15; 19-24; 5 Mosebok 1-7; 12; 31; 34; 2 Samuelsbok 5-7; 1 Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3.
Totalt GT: 102 sider
Fra NT: Matteusevangeliet, Apostelgjerningene, Romberbrevet, 1. Korinterbrev, 1 Peters brev
Totalt NT: 150 sider
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det norske bibelselskap, s. 17-31; 51-175; 385-423; 444-470.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det norske bibelselskap, s. 32-60; 184-193; 211-222; 245-262; 264-279; 292-299; 368-369.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114.
Studiepoengsreduksjon
Faglig overlapping:
- 8 stp. overlapp med PLT101 og PTL112.
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE110, KRLE111 og REL110.
