Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål
Emnekode:
P342Emnenavn:
Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmålUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være registrert som godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
- Obligatorisk oppmøte på to fysiske samlinger.
- Innlevering av problemstillinger for godkjenning til tekster som inngår i mappevurderingen.
- En sluttrapport (250-300 ord) der studenten etter en bestemt mal reflekterer over egne læringsmål i lys av emnet og deler egne refleksjoner og utfordringer.
Ved ikke godkjent arbeidskrav (innlevering av problemstillinger) har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere reviderte utkast.
Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
P342 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager.
Undervisningen organiseres som, blant annet, obligatoriske samlinger med forelesninger, seminarer, individuell og/eller gruppeveiledning, og individuelt og/eller gruppearbeid. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i lærings/kollokviegrupper.
A) Mappevurdering i to deler:
Litteratur-refleksjon: Oppgaven handler om individuell og selvstendig refleksjon over to kilder fra litteraturlisten for emnet der studenten drøfter spesialpedagogisk(e) grunnlagsspørsmål i et kritisk perspektiv i lys av en problemstilling formulert ut fra de to valgte tekstene. Omfang: 1500-2000 ord. Problemstillingen til litteratur-refleksjon må godkjennes av faglærer før student kan starte å skrive oppgaven.
Temaessay: Oppgaven handler om individuell og selvstendig litteraturgjennomgang rundt en selvvalgt problemstilling over et tema relatert enten til diskusjoner i faget, eller til praksisfeltet. Omfang: 3500-4000 ord. Problemstillingen til temaessayet må godkjennes av faglærer før student kan starte å skrive oppgaven.
Begge oppgavene leveres som én mappe innen en angitt frist.
B) Muntlig eksamen
Dette er en justerende muntlig eksamen basert på mappevurderingen, sett i lys av innholdet i emnet.
Mappevurderingen (A) tillegges størst vekt og karaktersettes først. Karakteren på mappevurderingen (A) blir kunngjort før studenten går opp til muntlig eksamen. Den muntlige eksamenen kan deretter justere karakteren maksimalt ett trinn opp eller ned.
Blir det F (ikke bestått) på mappevurderingen (A), gjennomføres ikke muntlig eksamen (B).
Dersom en student får karakteren F (ikke bestått) på mappevurderingen eller på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny mappevurdering med ny(e) problemstilling(er) for å få gjennomføre avsluttende vurdering.
Mappevurdering: Alle.
Muntlig eksamen: Ingen
Innhold
Med dette som fokus vil studiet være bygd opp omkring følgende tema;
- Grunnlagsspørsmål innen faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Etikk, og etiske problemstillinger i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Innovasjon og inkludering
- Disability studies og mangfold
- Profesjonsrolle
- Rådgivning/veiledning
- Tverrfaglig/tverretatlig samarbeid
- Akademisk skriving
P342 «Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål» må sees i sammenheng med P343 «Spesialpedagogiske tema med praksis», og sammen danner de et faglig tyngdepunkt for studenter som velger mastergradsvarianten «Spesialpedagogikk».
Gjennom innhold, undervisnings - og arbeidsformer og vurdering vil det bli lagt vekt på å styrke studentenes personlige og yrkesetiske kompetanse, og å stimulere dem til å bidra til utviklingen av en skole/barnehage som søker å ta vare på elevenes, foreldrenes, lærernes og samfunnets interesser, rettigheter, og behov.
«Forventet læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege utøver i feltet spesialpedagogikk gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som spesialpedagogiske utøver
Kunnskap:
Studenten
- Har inngående kunnskap om spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål relatert til faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om,- og innsikt i hvordan det kan oppleves å være funksjonshemmet i relasjon til menneske- og verdisyn og etnisk mangfold.
- Har bred kunnskap om teorier om rådgivning/veiledning og tverrfaglig/tverretatlig samarbeid innenfor spesialpedagogisk arbeid.
- Har bred kunnskap om innovativt arbeid innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser.
- Har bred kunnskap om forskningsetiske problemstillinger i tilknytning til forskning vedrørende sårbare grupper.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap og relevant forskning til å belyse aktuelle problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske feltet.
- Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og kilder, samt fremstille dette slik at det belyser en problemstilling i tilknytning til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet, og fremstille dette skriftlig på en måte som kjennetegner akademisk skriving.
- Kan reflektere over etiske aspekter ved det spesialpedagogiske arbeidet, samt drøfte utfordringer og dilemma i dette arbeidet.
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan analysere og drøfte relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- Kan formidle selvstendig arbeid og behersker spesialpedagogiske uttrykksformer og termer.
- Kan bidra til innovative prosesser innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
Dersom studenten velger å gjennomføre studiet på deltid, må P342 bestås før en kan ta P343. Fulltidsstudenter kan ta P342 og P343 parallelt.
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på P3PRO.
Følgende arbeidskrav må være registrert som godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
- Obligatorisk oppmøte på to fysiske samlinger.
- Innlevering av problemstillinger for godkjenning til tekster som inngår i mappevurderingen.
- En sluttrapport (250-300 ord) der studenten etter en bestemt mal reflekterer over egne læringsmål i lys av emnet og deler egne refleksjoner og utfordringer.
Ved ikke godkjent arbeidskrav (innlevering av problemstillinger) har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere reviderte utkast.
Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
P342 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager.
Undervisningen organiseres som, blant annet, obligatoriske samlinger med forelesninger, seminarer, individuell og/eller gruppeveiledning, og individuelt og/eller gruppearbeid. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i lærings/kollokviegrupper.
A) Mappevurdering i to deler:
Pensumrefleksjon: Oppgaven handler om individuell og selvstendig refleksjon over to kilder fra pensum for emnet der studenten drøfter spesialpedagogisk(e) grunnlagsspørsmål i et kritisk perspektiv i lys av en problemstilling formulert ut fra de to valgte tekstene. Omfang: 1500-2000 ord. Problemstillingen til pensumrefleksjon må godkjennes av faglærer før student kan starte å skrive oppgaven.
Temaessay: Oppgaven handler om individuell og selvstendig litteraturgjennomgang rundt en selvvalgt problemstilling over et tema relatert enten til diskusjoner i faget, eller til praksisfeltet. Omfang: 3500-4000 ord. Problemstillingen til temaessayet må godkjennes av faglærer før student kan starte å skrive oppgaven.
Begge oppgavene leveres som én mappe innen en angitt frist.
B) Muntlig eksamen
Dette er en justerende muntlig eksamen basert på mappevurderingen, sett i lys av innholdet i emnet.
Mappevurderingen (A) tillegges størst vekt og karaktersettes først. Karakteren på mappevurderingen (A) blir kunngjort før studenten går opp til muntlig eksamen. Den muntlige eksamenen kan deretter justere karakteren maksimalt ett trinn opp eller ned.
Blir det F (ikke bestått) på mappevurderingen (A), gjennomføres ikke muntlig eksamen (B).
Dersom en student får karakteren F (ikke bestått) på mappevurderingen eller på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny mappevurdering med ny(e) problemstilling(er) for å få gjennomføre avsluttende vurdering.
Mappevurdering: Alle.
Muntlig eksamen: Ingen
Innhold
Med dette som fokus vil studiet være bygd opp omkring følgende tema;
- Grunnlagsspørsmål innen faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Etikk, og etiske problemstillinger i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Innovasjon og inkludering
- Disability studies og mangfold
- Profesjonsrolle
- Rådgivning/veiledning
- Tverrfaglig/tverretatlig samarbeid
- Akademisk skriving
P342 «Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål» må sees i sammenheng med P343 «Spesialpedagogiske tema med praksis», og sammen danner de et faglig tyngdepunkt for studenter som velger mastergradsvarianten «Pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk».
Gjennom innhold, undervisnings - og arbeidsformer og vurdering vil det bli lagt vekt på å styrke studentenes personlige og yrkesetiske kompetanse, og å stimulere dem til å bidra til utviklingen av en skole/barnehage som søker å ta vare på elevenes, foreldrenes, lærernes og samfunnets interesser, rettigheter, og behov.
«Forventet læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege utøver i feltet spesialpedagogikk gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som spesialpedagogiske utøver
Kunnskap:
Studenten
- Har inngående kunnskap om spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål relatert til faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om,- og innsikt i hvordan det kan oppleves å være funksjonshemmet i relasjon til menneske- og verdisyn og etnisk mangfold.
- Har bred kunnskap om teorier om rådgivning/veiledning og tverrfaglig/tverretatlig samarbeid innenfor spesialpedagogisk arbeid.
- Har bred kunnskap om innovativt arbeid innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser.
- Har bred kunnskap om forskningsetiske problemstillinger i tilknytning til forskning vedrørende sårbare grupper.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap og relevant forskning til å belyse aktuelle problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske feltet.
- Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og kilder, samt fremstille dette slik at det belyser en problemstilling i tilknytning til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet, og fremstille dette skriftlig på en måte som kjennetegner akademisk skriving.
- Kan reflektere over etiske aspekter ved det spesialpedagogiske arbeidet, samt drøfte utfordringer og dilemma i dette arbeidet.
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan analysere og drøfte relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- Kan formidle selvstendig arbeid og behersker spesialpedagogiske uttrykksformer og termer.
- Kan bidra til innovative prosesser innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
Book Chapter
Pedagogisk nærvær
Arnesen, A-L., Arnesen, Anne-Lise, Pedagogisk nærvær, Oslo, Universitetsforlaget, 211 sider, [2020]; © 2020, 38-68, isbn:9788215035260,
Kapittel 2
Book Chapter
Bildene i hodet. Forestilling om funksjonshemming
Berg, B. & Fladstad, T., Berit Berg (1956-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bildene i hodet. Forestilling om funksjonshemming, Oslo, Universitetsforl, 208 s., cop. 2012, 74-102, isbn:9788215020600,
Book Chapter
Profesjon og kunnskap
Grimen, Harald, Profesjon og kunnskap, Oslo, Universitetsforl., s. 71-86, 2008, s. 71-86, isbn:9788215008592,
Book Chapter
Spesialpedagogiske perspektiver
Hausstätter, Rune Sarromaa, Spesialpedagogiske perspektiver, Bergen, Fagbokforlaget, 157 sider, 2023, 39-52, isbn:9788245037210,
kapittel 3, 7 og 10
Book
Lovet være svakheten
Jollien, Alexandre, Hans Kolstad (1952-) (oversetter/forfatter av etterskrift), Bergen, Efrem forl, 136 s., cop. 2010, isbn:9788292922231,
View online
Book
Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer : transkulturell forståelse, veiledning og behandling
Jávo, Cecilie, Oslo, Universitetsforl, 259 s., cop. 2010, isbn:9788215016160,
Kapittel 2, 3, 4 , 5
Book
Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin : en utviklingslinje i tre deler
Elisabeth Hesjedal (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 373 sider illustrasjoner; 373 sider illustrasjoner, 2023, isbn:978-82-450-4466-9,
Article
Who is in focus? A scoping review of themes and consistency in inclusive education for all
Navrátilová, Jana ; Svojanovský, Petr ; Obrovská, Jana ; Kratochvílová, Jana ; Lojdová, Kateřina ; Plch, Lukáš, 1-18, European journal of special needs education, 2024-11-01, 1-18,
View online
Article
Considering Diversity in (Special) Education: Disability, Being Someone and Existential Education
Reindal, Solveig Magnus, Dordrecht, Springer Netherlands, 365-380, Studies in philosophy and education, 4, 40, 2021-07-01, 365-380,
View online
Book
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Anna Öhman (redaktør), Lund, Studentlitteratur, 298 sider, 2022, isbn:9789144155098,
Book
Pedagogiske fenomener : en innføring
Torill Strand (1957-) (redaktør/forfatter av forord), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, isbn:978-82-02-49466-7,
Book Chapter
Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis
Andresen, Ragnhild, Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis, Oslo, Universitetsforl., S. 101-125, 2012, 101-125, isbn:9788215019277,
Book
De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20) om det som var, det som er, og det som ennå ikke er til
Bjørnsrud, Halvor, Nilsen, Sven, Oslo, Gyldendal, 285 sider, [2021], isbn:9788205542884,
Article
Understanding inclusive education: ideals and reality
Haug, Peder, Stockholm, Ubiquity Press, 206-217, Scandinavian journal of disability research : SJDR, 3, 19, 2017-07-03, 206-217,
View online
Article
Reshaping the Nordic education model in an era of efficiency: changes in the comprehensive school project in Denmark, Norway, and Sweden since the millennium
Imsen, Gunn ; Blossing, Ulf ; Moos, Lejf, Scandinavian journal of educational research, 5, 61, 2017,
View online
Article
Inclusion of students with special education needs in Nordic countries: a systematic scoping review
Keles, Serap ; ten Braak, Dieuwer ; Munthe, Elaine, Abingdon, Routledge, 431-446, Scandinavian journal of educational research, 3, 68, 2024-04-15, 431-446,
View online
Book Chapter
Det perifere som sentral verdi i en skole for et demokratisk samfunn
Mjøs, Marit, Det perifere som sentral verdi i en skole for et demokratisk samfunn, S. [39]-56, 2020, [39]-56, isbn:9788245027037,
Book Chapter
SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer
Mjøs, Marit; Øen, Kristian; Mjøs, Marit, Øen, Kristian, SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer, Oslo, Cappelen Damm akademisk, Side: 23-45, 2023, Side: 23-45, isbn:978-82-02-79483-5,
Book Chapter
Inkluderende praksis i barnehage og skole – erfaringer fra SUKIP-prosjektet
Ohna, Stein Erik; Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik, Mjøs, Marit, Inkluderende praksis i barnehage og skole – erfaringer fra SUKIP-prosjektet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, Side: 71-95, 2023, Side: 71-95, isbn:978-82-02-79483-5,
Book Chapter
Profesjon og kunnskap
Grimen, Harald, Profesjon og kunnskap, Oslo, Universitetsforl., s. 71-86, 2008, s. 71-86, isbn:9788215008592,
Book Chapter
Profesjon og skjønn
Grimen, Harald; Molander, Anders, Molander, Anders, Profesjon og skjønn, Oslo, Universitetsforl., s. 179-196, 2008, s. 179-196, isbn:9788215008592,
Book
Pedagogisk-psykologisk arbeid
Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, isbn:978-82-05-47921-0,
Book
Spesialpedagogikk : fagidentitet og samfunnsnytte
Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, isbn:978-82-02-49464-3,
Book
Barn med spesielle behov : et relasjonsorientert perspektiv
Rye, Henning, Oslo, Gyldendal akademisk, 292 s., 2007, isbn:9788205376755,
Book
Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv
Marit Uthus (1972-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, 305 sider, 2022, isbn:978-82-05-56303-2,
Book
Rådgivning i skole og barnehage : mange muligheter for hjelp til barn og unge
Vogt, Adam, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 375 s., 2016, isbn:978-82-02-48262-6,
Book
International perspectives on inclusive education : in the light of educational justice
Simone Seitz (redaktør), Leverkusen Opladen, Verlag Barbara Budrich, 268 sider, [2023]; © 2023, isbn:9783847426981,
Article
Telling People Apart: Outline of a Theory of Human Differentiation
Hirschauer, Stefan, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 352-376, Sociological theory, 4, 41, 2023-12, 352-376,
View online
Article
Beyond Salamanca: a citation analysis of the CRPD/GC4 relative to the Salamanca Statement in inclusive and special education research
Graham, Linda J. ; Medhurst, Marijne ; Malaquias, Catia ; Tancredi, Haley ; de Bruin, Catriona ; Gillett-Swan, Jenna ; Poed, Shiralee ; Spandagou, Ilektra ; Carrington, Suzanne ; Cologon, Kathy, London, Routledge, 123-145, International journal of inclusive education, 2, 27, 2023-01-28, 123-145,
View online
Book
Spesialpedagogen i endringstider
Groven, Berit, Oslo, Universitetsforl, 205 s., cop. 2013, isbn:9788215020136,
Book Chapter
Profesjon og identitet
Heggen, Kåre, Profesjon og identitet, Oslo, Universitetsforl., S. 321-332, 19, 2008, 321-332, isbn:9788215008592,
Book
Pedagogiske fenomener : en innføring
Torill Strand (1957-) (redaktør/forfatter av forord), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, isbn:978-82-02-49466-7,
Book
Spesialpedagogikk : fagidentitet og samfunnsnytte
Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, isbn:978-82-02-49464-3,
Article
Student Teachers' Lay Theories and Teaching Identities: their implications for professional development
Sugrue, Ciaran, Taylor & Francis Group, 213-225, European journal of teacher education, 3, 20, 1997-01-01, 213-225,
View online
Book
Spesialpedagogen i en inkluderende skole : mot nye mål og ny mening
Uthus, Marit, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 159 sider, [2020], isbn:9788205512269,
Article
Teachers' attitudes to inclusion regarding challenging behaviour
Øen, Kristian ; Johan Krumsvik, Rune, Chichester, Routledge, 417-431, European journal of special needs education, 3, 37, 2022-05-04, 417-431,
View online
Book
Barn og unge i midten : tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst
Baard Johannessen (1958-) (redaktør), Oslo, Gyldendal, 335 sider, 2024, isbn:978-82-05-58661-1,
Book
Pedagogisk systemarbeid : endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten
Rolf Fasting (1958-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 210 s., 2018, isbn:978-82-02-56730-9,
Book
Pedagogisk-psykologisk arbeid
Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, isbn:978-82-05-47921-0,
Article
Response to Reidun Tangen: insiders and relational problems
Kvernbekk, Tone, Routledge, 169-170, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 169-170,
View online
Article
Self-pathologizing, self-condemning, self-liberating: Youths' accounts of their ADHD-related behavior
Honkasilta, Juho ; Vehmas, Simo ; Vehkakoski, Tanja, England, Elsevier Ltd, 248-255, Social science & medicine (1982), 150, 2016-02, 248-255,
View online
Article
Response to Reidun Tangen
Lewis, Ann, Routledge, 167-168, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 167-168,
View online
Dissertation
"Barn si stemme og barn si deltaking i spesialpedagogisk forskning" : ei empirisk studie av doktoravhandlingar (PhD) ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) i perioden 2010-2020
Rossland, Marianne Sjo, 2021,
View online
Article
Listening to children's voices in educational research: some theoretical and methodological problems
Tangen, Reidun, Routledge, 157-166, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 157-166,
View online
Article
Reply to Tone Kvernbekk and Ann Lewis
Tangen, Reidun, Routledge, 171-172, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 171-172,
View online
Book Chapter
Profesjon og skjønn
Grimen, Harald; Molander, Anders, Molander, Anders, Profesjon og skjønn, Oslo, Universitetsforl., s. 179-196, 2008, s. 179-196, isbn:9788215008592,
Article
Mission and mandates: school leaders' and teachers' professional discretion in enacting education for democracy
Larsen, Eivind, London, Routledge, 661-685, International journal of leadership in education, 3, 27, 2024-05-03, 661-685,
View online
Dersom studenten velger å gjennomføre studiet med redusert progresjon (deltid), må P342 bestås før en kan ta P343. Fulltidsstudenter kan ta P342 og P343 parallelt.
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på P3PRO.
- Obligatorisk oppmøte på to fysiske samlinger.
- Innlevering av problemstillinger for godkjenning til tekster som inngår i mappevurderingen.
- Tilbakemelding på en medstudent sitt refleksjonsnotat (250-300 ord).
- En sluttrapport (250-300 ord) der studenten etter en bestemt mal reflekterer over egne læringsmål i lys av emnet og deler egne refleksjoner og utfordringer.
P342 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager.
Undervisningen organiseres som, blant annet, obligatoriske samlinger med forelesninger, seminarer, individuell og/eller gruppeveiledning, og individuelt og/eller gruppearbeid. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i basisgrupper.
A) Mappetekster i to deler:
Mappetekst 1: Refleksjon over to tekster fra litteraturlisten for emnet der studenten drøfter disse i et kritisk perspektiv i lys av en problemstilling formulert ut fra de valgte tekstene. Omfang: 1500-2000 ord. Problemstillingen til refleksjonsteksten skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig.
Mappetekst 2: Temaessay over en selvvalgt problemstilling som reflekterer grunnlagstenkning relatert enten til diskusjoner i faget, eller til praksisfeltet. Omfang: 3500-4000 ord. Problemstillingen til temaessayet skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig.
Begge tekstene leveres som en mappe innen en angitt frist.
B) Muntlig eksamen med samtale og de innleverte tekstene i del A), sett i lys av innholdet i emnet
Karakteren på mappen blir kunngjort på muntlig eksamen.
Del A og B teller 50% hver, og må begge vurderes til ståkarakter i samme semester for at emnet skal regnes som bestått. Dersom sammenregningen gjør at kandidaten vil havne midt mellom to karakterer, blir den beste karakteren stående. Dersom en student får karakteren F (ikke bestått) på mappen eller på muntlig eksamen, må studenten levere inn nye mappetekster med nye problemstillinger, og ha ny muntlig eksamen.
Opptak på MASTERGRAD I PEDAGOGIKK MED VEKT PÅ SPESIALPEDAGOGIKK
For informasjon om opptakskrav, se studieplanen for masterprogrammet.
- Etikk, og etiske problemstillinger i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Disability studies og mangfold
- Grunnlagstenkning innen faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Innovasjon
- Profesjonsrolle
- Rådgivningsteorier
- Tverrfaglig samarbeid
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et viss utbytte av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Kunnskap
Studenten;
- Har inngående kunnskap om spesialpedagogiske grunnlagsproblemer relatert til faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om,- og innsikt i hvordan det kan oppleves å være funksjonshemmet i relasjon til menneske- og verdisyn og etnisk mangfold.
- Har bred kunnskap om teorier om rådgivning, veiledning og tverretatlig samarbeid innenfor spesialpedagogisk arbeid.
- Har bred kunnskap om innovativt arbeid innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser.
- Har bred kunnskap om forskningsetiske problemstillinger i tilknytning til forskning vedrørende sårbare grupper.
Ferdighet
Studenten;
- Kan anvende faglig kunnskap og relevant forskning til å belyse aktuelle problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske feltet.
- Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og kilder, samt fremstille dette slik at det belyser en problemstilling i tilknytning til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet, og fremstille dette skriftlig på en måte som kjennetegner akademisk skriving.
- Kan reflektere over etiske aspekter ved det spesialpedagogiske arbeidet, samt drøfte utfordringer og dilemma i dette arbeidet.
- Har kjennskap til VaKe-metoden (Values and Knowledge Education).
Generell kompetanse
Studenten;
- Kan analysere og drøfte relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- Kan formidle selvstendig arbeid og behersker spesialpedagogiske uttrykksformer og termer.
- Kan bidra til nytenkning og innovative prosesser innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
Book Chapter
Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis
Andresen, Ragnhild, Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis, Oslo, Universitetsforl., S. 101-125, 2012, 101-125, isbn:9788215019277,
Article
Disability studies in education and inclusive education
Susan Baglieri; Jessica Bacon, Oxford Research Encyclopedias, 30 July 2020,
View online
Book
Innvandring og funksjonshemming : minoritetsfamilier i møte med tjenesteapparatet
Berit Berg (1956-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 208 s., cop. 2012, isbn:9788215020600,
Kap. 4
Book
De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20) om det som var, det som er, og det som ennå ikke er til
Bjørnsrud, Halvor, Nilsen, Sven, Oslo, Gyldendal, 285 sider, [2021], isbn:9788205542884,
Kap. 5
Book Chapter
En drøfting av inkludering som allmennpedagogisk begrep i lys av interkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk
Børhaug, Frédérique; Reindal, Solveig Magnus, Reindal, Solveig Magnus, En drøfting av inkludering som allmennpedagogisk begrep i lys av interkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk, Bergen, Fagbokforlaget, S. 131-148, 2016, 131-148, isbn:9788245019315,
Article
Developing critical and empathic capabilities in intercultural education through the VaKE approach
Brossard Børhaug, Frédérique ; Weyringer, Sieglinde, Routledge, 1-14, Intercultural education (London, England), 1, 30, 2019-01-02, 1-14,
View online
Article
Rethinking Antiracist Education in the Light of the Capability Approach
Børhaug, Frédérique Brossard, Routledge, 397-413, Journal of human development and capabilities, 3, 13, 2012-08-01, 397-413,
View online
Book Chapter
Profesjon og kunnskap
Grimen, Harald, Profesjon og kunnskap, Oslo, Universitetsforl., s. 71-86, 2008, s. 71-86, isbn:9788215008592,
Book Chapter
Profesjon og skjønn
Grimen, Harald; Molander, Anders, Molander, Anders, Profesjon og skjønn, Oslo, Universitetsforl., s. 179-196, 2008, s. 179-196, isbn:9788215008592,
Article
Understanding inclusive education: ideals and reality
Haug, Peder, Abingdon, Taylor & Francis Ltd, 206-217, Scandinavian journal of disability research : SJDR, 3, 19, 2017-07-03, 206-217,
View online
Article
Interprofessional collaboration as a means of including children at risk: an analysis of Norwegian educational policy documents
Hesjedal, Elisabeth ; Hetland, Hilde ; Iversen, Anette Christine ; Manger, Terje, Routledge, 1280-1293, International journal of inclusive education, 12, 19, 2015-12-02, 1280-1293,
View online
Article
The use of multidisciplinary teams to support child welfare clients
Hesjedal, Elisabeth ; Iversen, Anette Christine ; Bye, Hege H, Oxford, Deutsches Zentralinstitut für soziale Fragen/DZI, 841-855, European Journal of Social Work, 6, 19, 2016-01-01, 841-855,
View online
Book
Pedagogisk-psykologisk arbeid
Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, isbn:978-82-05-47921-0,
Kap. 10
Book
Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer : transkulturell forståelse, veiledning og behandling
Jávo, Cecilie, Oslo, Universitetsforl, 259 s., cop. 2010, isbn:9788215016160,
Kap. 2, 3, 4, 5
Book
Spesialpedagogikk : fagidentitet og samfunnsnytte
Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, isbn:978-82-02-49464-3,
Kap. 9
Book
Lovet være svakheten
Jollien, Alexandre, Hans Kolstad (1952-) (oversetter/forfatter av etterskrift), Bergen, Efrem forl, 136 s., cop. 2010, isbn:9788292922231,
Article
Why (not) associate the principle of inclusion with disability? Tracing connections from the start of the 'Salamanca Process'
Kiuppis, Florian, Routledge, 746-761, International journal of inclusive education, 7, 18, 2014-07-03, 746-761,
View online
Book Chapter
Samarbeid og laering i det tverrprofesjonelle teamet
Kvarnström, Susanne, Samarbeid og laering i det tverrprofesjonelle teamet, 88-, 2009, 88
View online
Article
Response to Reidun Tangen: insiders and relational problems
Kvernbekk, Tone, Routledge, 169-170, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 169-170,
View online
Article
Response to Reidun Tangen
Lewis, Ann, Routledge, 167-168, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 167-168,
View online
Book
Creating capabilities : the human development approach
Nussbaum, Martha C., Cambridge, Mass., Belknap Press of Harvard University Press, XII, 237 s., 2011, isbn:9780674050549; 9780674072350,
Kap. 1-5
Article
VaKE: Complementary double assignment in teacher education
Martina Nussbaumer;Jean-Luc Patry; Sieglinde Weyringer; Alfred Weinberger, MENON, ©online Journal Of Educational Research, 3, 2018, 106-124,
View online
Article
Considering Diversity in (Special) Education: Disability, Being Someone and Existential Education
Reindal, Solveig Magnus, Dordrecht, Springer Netherlands, 365-380, Studies in philosophy and education, 4, 40, 2021, 365-380,
View online
Book Chapter
Personbegreppet som stödpunkt : en kommentar till en specialpedagogisk yrkesetik
Reindal, Solveig Magnus; Uhler, Susanne; Reindal, Solveig Magnus, Personbegreppet som stödpunkt : en kommentar till en specialpedagogisk yrkesetik, Lund, Studentlitteratur, Side: 53-72, 2022, Side: 53-72, isbn:9789144155098,
Book
Barn med spesielle behov : et relasjonsorientert perspektiv
Rye, Henning, Oslo, Gyldendal akademisk, 292 s., 2007, isbn:9788205376755,
Kap. 7
Article
Listening to children's voices in educational research: some theoretical and methodological problems
Tangen, Reidun, Routledge, 157-166, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 157-166,
View online
Article
Reply to Tone Kvernbekk and Ann Lewis
Tangen, Reidun, Routledge, 171-172, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 171-172,
View online
Book Chapter
Et helsefremmende inkluderingsbegrep
Marit Uthus, Et helsefremmende inkluderingsbegrep, Oslo, Gyldendal, 305 sider, 2022, 154-182, isbn:978-82-05-56303-2,
Book
Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv
Marit Uthus (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Gyldendal akademisk, 307 s., 2017, isbn:978-82-05-49389-6,
Kap. 7
Book
Rådgivning i skole og barnehage : mange muligheter for hjelp til barn og unge
Vogt, Adam, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 375 s., 2016, isbn:978-82-02-48262-6,
Kap. 1, 2, 3, 5, 12, 13, 14
Technical Report
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1
Wendelborg, Christian ; Gjerustad, Cay ; Andrews, Therese Marie ; Caspersen, Joakim ; Hammer Smedsrud, Jørgen, NTNU Samfunnsforskning, 2022,
View online
Article
Barriers to collaboration between health care, social services and schools
Widmark, Catharina ; Sandahl, Christer ; Piuva, Katarina ; Bergman, David, England, Igitur publishing, e124-e124, International journal of integrated care, 3, 11, 2011, e124-e124,
View online
Book
Sosial innovasjon - fra politikk til tjenesteutvikling
Elisabeth Willumsen (1953-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 299 s., cop. 2015, isbn:9788245015874,
Kap. 2
Article
Exploring perceptions of interprofessional collaboration in child mental health care
Ødegård, Atle, England, Igitur, Utrecht Publishing & Archiving, e25-e25, International journal of integrated care, 4, 6, 2006-12-18, e25-e25,
View online
Article
Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis
Kristian Øen, Spesialpedagogikk, 4, 87, 2022, 4-13,
https://www.nla.no/forskning/2publikasjoner2/vitenskaplige-artikler/vurdering-av-kompetanse-for-inkluderende-praksis/
Book
Spesialpedagogen i endringstider
Groven, Berit, Oslo, Universitetsforl, 205 s., cop. 2013, isbn:9788215020136,
Kap. 5
Article
Reshaping the Nordic education model in an era of efficiency. Changes in the comprehensive school project in Denmark, Norway, and Sweden since the millennium
Imsen, Gunn ; Blossing, Ulf ; Moos, Lejf, Abingdon, Routledge, 568-583, Scandinavian journal of educational research, 5, 61, 2017-09-03, 568-583,
View online
Article
Inclusion of students with special education needs in Nordic countries: a systematic scoping review
Keles, Serap ; ten Braak, Dieuwer ; Munthe, Elaine, Routledge, 1-16, Scandinavian journal of educational research, ahead-of-print, ahead-of-print, 2022-11-25, 1-16,
View online
Book
Kompetanse for inkluderende praksis: Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten
Mjøs, Marit ; Hillesøy, Siv ; Moen, Vegard ; Ohna, Stein Erik ; Holtar Arnholt, Christine ; Stava Bjørgan, Marion ; Haug, Peder ; Hedegaard-Sørensen, Lotte ; Jonassen, Simona ; Martens Meyer, Anne ; Øen, Kristian, Moen, Vegard ; Ohna, Stein Erik ; Mjøs, Marit ; Hillesøy, Siv, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2023, isbn:9788202794828,
View online
Book
Pedagogiske fenomener : en innføring
Torill Strand (redaktør/forfatter av forord), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, isbn:978-82-02-49466-7,
Article
Mission and mandates: school leaders' and teachers' professional discretion in enacting education for democracy
Larsen, Eivind, Routledge, 1-25, International journal of leadership in education, ahead-of-print, ahead-of-print, 2021-05-02, 1-25,
View online
Book
Spesialpedagogen i en inkluderende skole : mot nye mål og ny mening
Uthus, Marit, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 159 sider, [2020], isbn:9788205512269,
Article
Teachers' attitudes to inclusion regarding challenging behaviour
Øen, Kristian ; Johan Krumsvik, Rune, Chichester, Routledge, 417-431, European journal of special needs education, 3, 37, 2022-05-04, 417-431,
View online
Article
Inclusion in the heat of the moment: Balancing participation and mastery
Øen, Kristian ; Krumsvik, Rune Johan ; Skaar, Øystein Olav, Frontiers Media, Frontiers in education (Lausanne), 8, 2023-02-09,
View online
Article
The development of inclusive practice under a policy of integration
Kim, Jiyoung ; Florian, Lani ; Pantić, Nataša, London, Routledge, 1068-1083, International journal of inclusive education, 10, 26, 2022-08-24, 1068-1083,
View online
Book
Spesialpedagogikkens samfunnsmandat : fra teori til praksis
Hausstätter, Rune Sarromaa, Bergen, Fagbokforlaget, 157 sider, 2023, isbn:9788245037210,
Book
Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin : en utviklingslinje i tre deler
Elisabeth Hesjedal (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 373 sider illustrasjoner; 373 sider illustrasjoner, 2023, isbn:978-82-450-4466-9,
Book
Pedagogisk nærvær : skolen som inkluderingsarena og risikosone
Arnesen, Anne-Lise, Oslo, Universitetsforlaget, 211 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215035260,
Article
Understanding inclusive education: ideals and reality
Haug, Peder, Stockholm, Stockholm University Press, 206-217, Scandinavian journal of disability research : SJDR, 3, 19, 2017-07-03, 206-217,
View online
Article
Reshaping the Nordic education model in an era of efficiency: changes in the comprehensive school project in Denmark, Norway, and Sweden since the millennium
Imsen, Gunn ; Blossing, Ulf ; Moos, Lejf, Scandinavian journal of educational research, 5, 61, 2017,
View online
Article
Inclusion of students with special education needs in Nordic countries: a systematic scoping review
Keles, Serap ; ten Braak, Dieuwer ; Munthe, Elaine, Routledge, 1-16, Scandinavian journal of educational research, ahead-of-print, ahead-of-print, 2022-11-25, 1-16,
View online
Book Chapter
Profesjon og identitet
Heggen, Kåre, Profesjon og identitet, Oslo, Universitetsforl., S. 321-332, 19, 2008, 321-332, isbn:9788215008592,
Article
Student Teachers' Lay Theories and Teaching Identities: their implications for professional development
Sugrue, Ciaran, Taylor & Francis Group, 213-225, European journal of teacher education, 3, 20, 1997-01-01, 213-225,
View online
Article
Response to Reidun Tangen: insiders and relational problems
Kvernbekk, Tone, Routledge, 169-170, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 169-170,
View online
Article
Self-pathologizing, self-condemning, self-liberating: Youths' accounts of their ADHD-related behavior
Honkasilta, Juho ; Vehmas, Simo ; Vehkakoski, Tanja, England, Elsevier Ltd, 248-255, Social science & medicine (1982), 150, 2016-02, 248-255,
View online
Article
Response to Reidun Tangen
Lewis, Ann, Routledge, 167-168, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 167-168,
View online
Article
Listening to children's voices in educational research: some theoretical and methodological problems
Tangen, Reidun, Routledge, 157-166, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 157-166,
View online
Article
Reply to Tone Kvernbekk and Ann Lewis
Tangen, Reidun, Routledge, 171-172, European journal of special needs education, 2, 23, 2008-05-01, 171-172,
View online
Book
Kompetanse for inkluderende praksis: Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten
Mjøs, Marit ; Hillesøy, Siv ; Moen, Vegard ; Ohna, Stein Erik ; Holtar Arnholt, Christine ; Stava Bjørgan, Marion ; Haug, Peder ; Hedegaard-Sørensen, Lotte ; Jonassen, Simona ; Martens Meyer, Anne ; Øen, Kristian, Moen, Vegard ; Ohna, Stein Erik ; Mjøs, Marit ; Hillesøy, Siv, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), 2023, isbn:9788202794828,
View online
Article
Why (not) associate the principle of inclusion with disability? Tracing connections from the start of the 'Salamanca Process'
Kiuppis, Florian, Routledge, 746-761, International journal of inclusive education, 7, 18, 2014-07-03, 746-761,
View online
Article
Considering Diversity in (Special) Education: Disability, Being Someone and Existential Education
Reindal, Solveig Magnus, Dordrecht, Springer Netherlands, 365-380, Studies in philosophy and education, 4, 40, 2021-07-01, 365-380,
View online
Book
Spesialpedagogen i endringstider
Berit Groven (1948-) (forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 2020, isbn:9788215049434,
View online
Book
Pedagogisk systemarbeid : endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten
Rolf Fasting (1958-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 210 s., 2018, isbn:978-82-02-56730-9,
Article
Interprofessional collaboration as a means of including children at risk: an analysis of Norwegian educational policy documents
Hesjedal, Elisabeth ; Hetland, Hilde ; Iversen, Anette Christine ; Manger, Terje, London, Routledge, 1280-1293, International journal of inclusive education, 12, 19, 2015-12-02, 1280-1293,
View online
Book
Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse
Linda Hye (1978-) (forfatter), Pål Roland (1956-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2023, isbn:9788202783778,
Technical Report
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
Wendelborg, Christian ; Andrews, Therese Marie ; Caspersen, Joakim ; Vennerød-Diesen, Frida Felicia ; Hammer Smedsrud, Jørgen ; Grøgaard, Jens Brandi ; Hermstad, Ingrid Holmedahl ; Buland, Trond Hallgeir ; Bliksvær, Trond, NTNU Samfunnsforskning AS, 2023,
View online
Article
Barriers to collaboration between health care, social services and schools
Widmark, Catharina ; Sandahl, Christer ; Piuva, Katarina ; Bergman, David, England, Igitur publishing, e124-e124, International journal of integrated care, 3, 11, 2011-07-01, e124-e124,
View online
Emnet kan tas samtidig med P343, men må tas først og være bestått hvis en tar P342 og P343 i ulike semestre.
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på P3Pro.
