4TEOL110 Bibelen - fortelling, fortolkning og formidling
Alle versjoner:
4TEOL110 (2023—2024)
4TEOL110 (2022—2023)
4TEOL110 (2021—2022)
4TEOL110 (2020—2021)
4TEOL110 (2019—2020)
4TEOL110 (2018—2019)
4TEOL110 (2017—2018)
Emnekode: 4TEOL110
Emnenavn: Bibelen - fortelling, fortolkning og formidling
Undervisningssemester:
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Inngår i praktisk teologi og ledelse, års- og bachelorstudium.
Kan også tas som enkeltemne.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Innhold
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL) på deltid. Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortelling, formidling og fortolkning av Bibelen. Emnet gir også en grunnleggende innføring i noen sentrale teorier i forhold til fortolkning av Bibelen – såkalt bibelhermeneutikk. Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen og Bibelens kontekst i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Det forutsettes at studentene har kjennskap til følgende bibeltekster:
Fra GT: 1 Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2 Mosebok 1-15; 19-24; 5 Mosebok 1-7; 12; 31; 34.; 2 Samuelsbok 5-7; 1 Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3.
Totalt GT: 102 sider
Fra NT: Matteusevangeliet, Apostelgjerningene, Romberbrevet, 1. Korinterbrev, 1 Peters brev
Totalt NT: 150 sider
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Arbeidsomfang
Ca.300 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
4 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Bibelen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Minimum 35-40 timer, se studieplan for bachelor i PTL.
Studiepoengreduksjon
Faglig overlapping:
- 8 stp. overlapp med PLT101 og PTL112.
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE110, KRLE111 og REL110.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det norske bibelselskap, s. 17-31; 51-175; 385-423; 444-470.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det norske bibelselskap, s. 32-60; 184-193; 211-222; 245-262; 264-279; 292-299; 368-369.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114