3KL205 Bibelformidling og populærkultur
Alle versjoner:
3KL205 (2022—2023)
3KL205 (2020—2021)
3KL205 (2019—2020)
3KL205 (2018—2019)
3KL205 (2017—2018)
Emnekode: 3KL205
Emnenavn: Bibelformidling og populærkultur
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
3KL205 forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
3KL101 og 3KL102, årsstudium i KRL eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelorgrad i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Læringsutbytte
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
- har kunnskap om populærkultur som livssynsformidler
- har kunnskap om bibelformidling ved bruk av populærkulturelle tekster
Ferdigheter:
- kan analysere utvalgte populærkulturelle fortellinger med utgangspunkt i livssynsteori
- kan formidle bibelske tekster og tema med populærkulturelle uttrykk som ressurser
Kompetanse:
- kan utvise respekt, og kritisk vurderingsevne i møte med tekster i Bibelen og populærkulturen
Innhold
3KL205-1 Populærkulturelle fortellinger som sentrale livssynsformidlere
Her introduseres aktuelle populærkulturelle uttrykk hvor livssynselementene i disse analyseres, og hvor dette relateres til kristen tro.
3KL205-2 Bibelformidling i møte med utfordringen fra populærkulturen Her introduseres populærkulturen som aktuell utfordring for bibelformidling hvor dette også settes inn i en større mediefaglig og teologisk sammenheng.
3KL205-3 Bibelformidling med bruk av populærkultur Her gis praktiske eksempler på hvordan temaer fra populærkulturen kan brukes i aktuell formidling av bibelske tekster og tema.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL205 tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium. For fjernstudentene gjelder 4-5 obligatoriske kursdager. Undervisningen består her av konsentrerte forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer og –case– drøftes. Den øvrige undervisningen skjer i form av nettleksjoner. For lokale studenter gis undervisning i tilsvarende omfang, med vekt på forelesninger, seminarer og ulike workshops. Når seminarformen brukes, danner studentenes bidrag utgangspunkt for samtale og drøfting som hjelp til refleksjon rundt sentrale tema i pensum. I workshops står analyse av ulike medietekster sentralt, sammen med oppgaveskriving og praktiske formidlingsøvelser. Både i fjernstudium- og lokalstudiumvarianten inngår medieanalyse som sentral arbeidsmåte, der en av analysene leveres for godkjenning av faglærer.
Arbeidsomfang
250-300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
a. Deltakelse på minst 80 prosent av obligatorisk undervisning
b. Én skriftlig, individuell medieanalyse på 1000 – 1200 ord levert innen oppgitt frist. Det skal svares på konkrete spørsmål som gis. Formålet er å sikre at studentene er godt kjent med analyseverktøyet som ligger til grunn for mye arbeidet på KL205, og som skal være kjent fra emnet KL101.For medieanalysen gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldene manual.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL205 består av en skriftlig prosjektoppgave med et omfang på ca. 4000 ord (pluss minus 15 %).
For den skriftlige prosjektoppgaven gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Oppgaven vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk og engelsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
3KL205-1 Populærkulturen som aktuell utfordring for bibelformidling
Pensum (401 s.)
- Johnston, Robert K.: Reel Spirituality: Theology and Film in Dialogue [Engaging Culture Series] (Grand Rapids: Baker Academic, 2006; 2nd ed.) 270 s.
eller
- Watkins, Tony: Focus: The Art and Soul of Cinema. (Carlisle: Damaris Publishing/Authentic Media, 2007) (208 s.)
- Leer-Salvesen, Kjartan: Fra glansbilde til antihelt. Jesus på film (Oslo: Verbum 2005) Del II s.87-186. (100 s.)
- Pollard, Nick: "Philosophical Investigation and Spiritual Investigation in Contemporary Popular Culture", Culture Watch. Publisert 2003 på www.damaris.org/cw - Comment - Culture. (6 s.)
- Dahle, Margunn Serigstad: "Worldview Analysis of Popular Media - A Christian Perspective" i Budskap 2006. Årsskrift for Fjellhaug Misjonshøgskole. (Oslo: Fjellhaug Skoler, 2006) (10 s.)
- Watkins, Tony: Biblical Communication and Popular Culture: On Principles, Passages and Practices (Kristiansand/Southampton: Mediehøgskolen Gimlekollen/Damaris, 2009) (15 s.)
3KL205-2 Populærkulturelle fortellinger som sentrale livssynsformidlere
Pensum (Tilsvarer ca 300 s.)
Enten:
- Couch, Steve (red): Matrix Revelations: A Thinking Fan's Guide (Southampton: Damaris Publishing, 2003) (190 s.)
- Filmtriologien Matrix, Matrix Revelations og Matrix Revolution.
- Studieguider til trilogien på www.culturewatch.org og www.kulturviduet.no
Eller:
- Watkins, Tony: Dark Matter: A Thinking Fan–s Guide to Philip Pullman (Southampton: Damaris Publishing, 2004) (265 s.)
- Triologien Den mørke materien av Philip Pullman
- Filmen Det gylne kompasset (2007) Evt supplert med romanene:
- Pullman, Philip: Det gylne kompasset (Oslo:Aschehoug, 1997)
- Pullman, Philip: Den skarpeste kniven (Oslo:Aschehoug, 1999)
- Pullman, Philip: En kikkert av rav (Oslo:Aschehoug, 2000)
- Studieguider til trilogien på www.culturewatch.org og www.kulturviduet.no
Eller:
- Couch, Steve: Back in Time. A Thinking Fan–s Guide to Doctor Who (Southamptom: Damaris Books 2005) (249 s.)
- Fjernsynsserie om Doctor Who, utvalgte episoder.
- Studieguider til serien på www.culturewatch.org og www.kulturviduet.no
Eller:
- Filmene DaVinci-koden (2006) og Engler og Demoner (2009) Evt supplert med romanene
- Dan Brown: DaVincikoden (Oslo: Bazar, 2005)
- Dan Brown: Engler og demoner (Oslo: Bazar, 2009)
- Davidsen, Bjørn-Are: DaVinci dekodet. Hemmeligheten bak ryktene om Jesus (Oslo: Lunde Forlag, 2006; 2. utg.) (160 s.)
- Studieguider til Dan Browns bøker og filmer på www.CultureWatch.org og www.Kulturvinduet.no.
Eller:
- Filmen 24 (2008) og fem episoder av serien 24 (helst fra ulike sesonger)
- Weed, Jennifer Hart et al. 24 and Philosophy (Oxford: Blackwell Publishing, 2008) (220s.)
- http://krishk.wordpress.com/2009/01/10/25-facts-about-jack-bauers-24/
- http://krishk.wordpress.com/2010/06/06/the-end-of-twenty-four/
Eller:
- Ti episoder av serien Frustrerte Fruer (helst fra ulike sesonger)
- McCabe, Janet & Kim Akass: Reading Desperate Housewives (London: I. B. Tauris 2006) (215 s.)
- Crook. Loiuse: "Desperate Housewives - discussion guide" CultureWatch (2005) http://www.damaris.org/content/content.php?type=1&id=241,
- Porthouse, Annie: "Secrets and Lies on Wisteria Lane" CultureWatch (2005) http://www.damaris.org/content/content.php?type=5&id=484
- Watkins, Tony: "When The American Dream goes wrong" CultureWatch (2005) http://www.damaris.org/content/content.php?type=5&id=399,
3KL205-3 Populærkulturelle uttrykk som utgangspunkt for bibelformidling
Pensum (ca. 150 s.)
- Undervisningsmateriale for pre-evangeliserende temaopplegg fra www.culturewatchcourse.org
- Tre selvvalgte bibelstudiehefter fra den engelske serien Connect Bible Studies og/eller den norske serien Bibel Link. For eksempel:
- Friends (Southampton: Damaris Publishing, 2003) 20 s.
- Harry Potter (Kristiansand: Damaris Norge, 2004) 20 s.
- Ringenes Herre (Kristiansand: Damaris Norge, 2004) 20 s.
- Narnia (Kristiansand: Damaris Norge, 2005) 20 s.
- Da Vinci Koden (Kristiansand: Damaris Norge, 2006) 20s.
- De valgte bibelstudieheftene suppleres med studieguider, artikler og kommentarer fra www.CultureWatch.org og www.Kulturvinduet.no om de aktuelle populærkulturelle uttrykkene.
- Fire selvvalgte bibeltekster om relevante temaer, med tilhørende tekstkommentarer fra New Bible Commentary (tilgjengelig via www.ToolsForTalks.com)