4RELPED130 Danning og trosopplæring - barn og unge
Alle versjoner:
4RELPED130 (2023—2024)
4RELPED130 (2022—2023)
4RELPED130 (2021—2022)
4RELPED130 (2020—2021)
4RELPED130 (2019—2020)
4RELPED130 (2018—2019)
4RELPED130 (2017—2018)
Emnekode: 4RELPED130
Emnenavn: Danning og trosopplæring - barn og unge
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår i bachelor/årsstudium i praktisk teologi og ledelse.
Kan også tas som enkeltemne.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten har
- kunnskap om teorier om læring og barns og unges utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- kunnskap om kristent barne- og ungdomsarbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- kunnskap om vår tids syn på barn og ungdom, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter:
Studenten kan
- reflektere over rollen som voksen i møte med barn, ungdom og unge voksne
- reflektere over utformingen av kristent barne- og ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur
- reflektere over sin egen ledelse av kristent barne- ungdomsarbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn og ungdom, som andakt, bibeltime, undervisning, drama, musikk etc i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse:
Studenten har
- kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- grunnleggende forståelse for etikkens plass i utøvelse av lederskap og i prosesser som involverer dannelse og trosopplæring
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Innhold
–Danning og trosopplæring - barn og unge– er et emne som gir en grunnleggende innføring i og oversikt over dannelse og trosopplæring. Emnet gir en grunnleggende innføring i ulike teorier om danning og trosopplæring samt om barn og unges modning og utvikling. Emnet gir også en grunnleggende innføring i teologi for kristent barne- og ungdomsarbeid. I dialog med praksisrefleksjon skal emnet gi evne til å reflektere over rollen som voksen (leder) i møte med barn og ungdom, slik at studenten kreativt og kritisk skal kunne reflektere over hvilke utfordringer og muligheter kristent barne- og ungdomsarbeid byr på, inkludert dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst og populærkultur. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av, og refleksjon over, tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser, mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
4 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Minimum 35-40 timer, se studieplan for bachelor i PTL.
Studiepoengreduksjon
Faglig overlapping:
- 10 stp. overlapp med PTL201/102 og KMEMP230
- 5 stp. overlapp med PTL212 og PTL213
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
- Anthony M. & Anthony M.(red) (2011) A Theology for Family Ministries. B&H Publishing Group. Nashwille: Tennesse, s. 106 - 180, 206 - 240)
- Edgell, P. (2006) Religion and Family in a Changing Society. Princeton, Princeton, s. 67 - 124.
- Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (2008). Sagberg, S. (red.). Oslo: IKO-forlaget, s. 51-97; 122-145; 167-182.
- Gud gir- Vi deler. Plan for Trosopplæring i Den norske kirke (2010). Kirkerådet.
- *)Hagesæther, G. (2007). «Oppdragermandat og oppdrageransvar», i: Kaldestad, O.H. m.fl. (red.), Grunnverdier og pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget, s. 203-215.
- Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid (2008). Norheim, B.E.H. (red.). Trondheim: Tapir, s. 11-101; 286-309.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-36; 63-78; 146-154; 199-217.
- «Lær meg din vei». Kristen trosopplæring i går og i dag. En historisk oversikt (2009). Seland, T. (red.). Trondheim: Tapir.
- Senter, M. H. (red.) (2001). Four views of youth ministry and the church.
- Øystese R. (2014, upublisert). Forelesningsnotat om teorier om barns utvikling og konsekvenser for trosopplæringen. NLA.
- Øystese R. (2014, upublisert). Forelesningsnotat om trosopplæring som ferdighetstrening. NLA.
- *)Øystese R. (2009). «Barnet, teologien og preposisjonene». Prismet 60/1, s. x-x.
- *)Aadnanes, P.M. (2004). «Konfirmasjonen - frå katekumenat til ungdomsarbeid», i: Ulstein, J.O. (red.), Ungdom i Rørsle. Bd. 2. Faglege perspektiv og utfordringar. Trondheim: Tapir, s.21-38.
- Aagre, W. (2014) Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. Bergen: Fagbokforlaget