3IK111 Det flerkulturelle Norge
Alle versjoner:
3IK111 (2019—2020)
3IK111 (2018—2019)
3IK111 (2017—2018)
Emnekode: 3IK111
Emnenavn: Det flerkulturelle Norge
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
For å bli tatt opp til emnet må man ha generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår i
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon
- Bachelor i interkulturell forståelse
- Bachelor i religion og kultur
- Bachelor i interkulturell kommunikasjon og medier
Læringsutbytte
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende teorier innen migrasjon, etnisitet, integrering, flerkulturell sameksistens, rasisme og inkludering
- kjenner til flyktningkonvensjonen og norsk flyktning- og innvandringspolitikk
- har kunnskap om norsk migrasjonshistorie
- kjenner til den norske debatten om innvandring og integreringsstrategi
- kjenner til relevante studier og forskning innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og analysere sentrale problemstillinger i flerkulturelle samfunn
- kan bruke og anvende et presise fagspråk til å beskrive og forklare forholdene i flerkulturelle samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle, både muntlig og skriftlig, relevante og sentrale teorier, problemstiller og løsninger i fagfeltet
- kan utveksle synspunkt og felterfaringer om det flerkulturelle Norge
Innhold
Emnet tar for seg migrasjonsteorier, migrasjonshistorie, integreringsstrategier og ulike utfordringer og muligheter i utviklingen av Norge som et flerkulturelt samfunn i en global kontekst.
Arbeids- og undervisningsformer
I undervisningsperioden tilbys det forelesninger, ukentlige seminar og kollokviediskusjoner, filmvisning, nettleksjoner og ekskursjoner (i Kristiansandsområdet). Organiseringen av IK111 innebærer at emnet kan tas både som lokalstudium og fjernstudium.
Arbeidsomfang
Ca. 275 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være utført og godkjent innen fastsatt frist for å ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Gjennomføre to ekskursjoner som følger visse retningslinjer (tilgjengelig i It–s Learning).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Fire timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Åpen bok (se retningslinjer i It–s Learning).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skoleeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Emnet overlapper IKF116NO og IK201 med 10 studiepoeng.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Pensum (ca. 750 s.)
¤ Bangstad, Sindre: "Multikulturalismen og dens kritikere" i Bø, Bente Puntervold (red.): Multikulturell teori og flerkulturell praksiser - Artikler om norsk minoritetspolitikk (Oslo: Abstrakt Forlag, 2011), s. 21-46 (25 s)
¤ Barth, Fredrik: Nye og evige temaer i studiet av etnisitet i Manifestasjon og prosess (Oslo: Universitetsforlaget, 1993), s. 174-198 (19 s)
Bygnes, S. (2015). Mistillitens migrasjon: Europeisk sør-nord-mobilitet i kjølvannet av krisa. Sosiologisk tidsskrift, 23(3). Sider 171-192. (21 sider). Tilgjengelig online:
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). (Oslo: Gyldendal akademisk). s. 34-199, 237-259 (187s)
¤ Eriksen, Thomas Hylland: Samfunn (Oslo: Universitetsforlaget, 2010), s. 69-108 (38 s)
Fuglerud, Øyvind: Migrasjonsforståelse (Oslo: Universitetsforlaget, 2017) (272 s)
¤ Kaya, Mehmed S.: "Innvandring og integrering – utfordringer i å forstå tilpasningsmønstre" i Kaya, Medmed S. Kaya, Asle Høgmo og Halvor Fauske (red.): Integrasjon og mangfold - Utfordringer for sosialarbeideren (Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 2010), 50-97 (48 s)
¤ Kjeldstadli, Knut (red.): Norsk innvandrerhistorie. Bind 3. (Oslo: Pax, 2003) s. 137-186 (50 s)
Kjeldstadli, Knut: Sammensatte samfunn - innvandring og inkludering (Oslo: Pax, 2008) (293 s)
Rosvold, M. og Bielenberg, N. (2012) Antisiganisme, stereotypier og diskriminering av rom. HL-senterets temahefte nr. 14. Oslo: Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Tilgjengelig online: http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/rosvoll-bielenberg-antisiganisme.html, s. 5-54 (47 s.)
¤ Skorgen, Torgeir: Rasenes oppfinnelse (Oslo: Spartacus), s. 236-253 (18 s)
Litteratur merket ¤ finnes i elektronisk kompendium.