3IK112 Etnografisk prosjekt
Alle versjoner:
3IK112 (2019—2020)
3IK112 (2018—2019)
3IK112 (2017—2018)
Emnekode: 3IK112
Emnenavn: Etnografisk prosjekt
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Forutsetter avlagt eksamen i emnene 3IK101, 3IK102 og 3IK201.
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår i
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon
- Bachelor i interkulturell forståelse
- Bachelor i religion og kultur
- Bachelor i interkulturell kommunikasjon og medier
Innledning
Dette emnet er en videreføring av 3IK111 Det flerkulturelle Norge. Studenten tilegner seg et praktisk verktøy som egner seg til å forstå og løse flerkulturelle utfordringer i samfunnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap omsamfunnsvitenskapelig forskning med vekt på kvalitative metoder
- kjenner til forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre et begrenset etnografisk prosjekt i en interkulturell sammenheng i Norge
- kan reflektere kritisk og innsiktsfullt om hva som skal til for å forstå flerkulturelle problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om hvordan å sette seg inn i flerkulturelle forhold og problemstillinger i samfunnslivet
- kan planlegge og gjennomføre et undersøkelsesprosjekt mtp å bidra til økt innsikt i flerkulturelle forhold
Innhold
Etnografisk metode er en kombinasjon av forskningsteknikker som samlet gir en fyldig innsikt i sosiale og kulturelle settinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er i form av forelesninger og seminarer under den obligatoriske innføringsuken, etterfulgt av to veiledningssamtaler i forbindelse med feltarbeid- og oppgaveskriving. Studenter oppmuntres også til å organisere kollokviegrupper, særlig dersom man arbeider med samme tematikk.
IK112 begynner med et en ukes obligatorisk kurs i forskningsmetoder og oppgaveskriving. Innlevering av prosjektbeskrivelse og selvvalgt pensum til godkjenning, samt to veiledningssamtaler skjer i henhold til oppsatte frister. Prosjektarbeidet bygger på feltarbeid på ca. en måned. For oppgavebeskrivelsen og oppgaven gjelder faglige, formelle og etiske krav som er spesifisert i egne retningslinjer.
Arbeidsomfang
250 til 300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
a) metode- og skrivekurset i form av forelesninger og seminarer skal være gjennomført
b) en prosjektbeskrivelse på 500 ord (inkl. ikke bibliografi) skal være innlevert innen fastlagt frist
c) etnografisk feltarbeid skal være gjennomført
d) godkjent selvvalgt pensum
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Studenten skal levere en skriftlig oppgave på ca. 3000 ord (pluss/minus 15%) på grunnlag av den godkjente prosjektbeskrivelsen Det skal også skrives et refleksjonsnotat på ca. 2000 ord som følger bestemte retningslinjer.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt en samlet karakter etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke-bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Pensum
Pensum IK111 (ca. 750 s.)
¤ Bangstad, Sindre: "Multikulturalismen og dens kritikere" i Bø, Bente Puntervold (red.): Multikulturell teori og flerkulturell praksiser - Artikler om norsk minoritetspolitikk (Oslo: Abstrakt Forlag, 2011), s. 21-46 (25 s)
¤ Barth, Fredrik: Nye og evige temaer i studiet av etnisitet i Manifestasjon og prosess (Oslo: Universitetsforlaget, 1993), s. 174-198 (19 s)
Bygnes, S. (2015). Mistillitens migrasjon: Europeisk sør-nord-mobilitet i kjølvannet av krisa. Sosiologisk tidsskrift, 23(3). Sider 171-192. (21 sider). Tilgjengelig online:
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). (Oslo: Gyldendal akademisk). s. 34-199, 237-259 (187s)
¤ Eriksen, Thomas Hylland: Samfunn (Oslo: Universitetsforlaget, 2010), s. 69-108 (38 s)
Fuglerud, Øyvind: Migrasjonsforståelse (Oslo: Universitetsforlaget, 2017) (272 s)
¤ Kaya, Mehmed S.: "Innvandring og integrering _ utfordringer i å forstå tilpasningsmønstre" i Kaya, Medmed S. Kaya, Asle Høgmo og Halvor Fauske (red.): Integrasjon og mangfold - Utfordringer for sosialarbeideren (Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 2010), 50-97 (48 s)
¤ Kjeldstadli, Knut (red.): Norsk innvandrerhistorie. Bind 3. (Oslo: Pax, 2003) s. 137-186 (50 s)
Kjeldstadli, Knut: Sammensatte samfunn - innvandring og inkludering (Oslo: Pax, 2008) s.69-125 (56 s. s)
Rosvold, M. og Bielenberg, N. (2012) Antisiganisme, stereotypier og diskriminering av rom. HL-senterets temahefte nr. 14. Oslo: Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Tilgjengelig online: http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/rosvoll-bielenberg-antisiganisme.html, s. 5-54 (47 s.)
¤ Skorgen, Torgeir: Rasenes oppfinnelse (Oslo: Spartacus), s. 236-253 (18 s)
Synnes, Ronald (2012): Kristne Migrantmenigheter i Oslo. KIFO-Rapport-2012. Tilgjengelig online:
Litteratur merket ¤ finnes i elektronisk kompendium.