EX101 Examen philosophicum
Alle versjoner:
EX101 (2024—2025)
EX101 (2023—2024)
EX101 (2022—2023)
EX101 (2021—2022)
EX101 (2020—2021)
EX101 (2019—2020)
EX101 (2018—2019)
EX101 (2017—2018)
Emnekode: EX101
Emnenavn: Examen philosophicum
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Det kreves generell studiekompetanse for å tas opp på innføringsstudiet.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i:
Bachelor i pedagogikk
Bachelor i teologi
Bachelor i interkulturell forståelse
Bachelor i religion og kultur
Årsstudium i pedagogikk
Innledning
Examen philosophicum gir en grunnleggende innføring i filosofihistorie, logikk og argumentasjonsteori.
Studiet har til formål å gi studentene innblikk i noen grunnleggende forutsetninger og problemstillinger for vitenskapelig virksomhet, særlig innenfor de humanistiske fag og samfunnsvitenskapene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap omhovedlinjer og hovedtanker i filosofiens historie
- har kunnskap om et utvalg representative tenkere i europeisk filosofihistorie med vekt på deres forståelse av virkeligheten og menneskets erkjennelsesmuligheter
- kjenner til grunnleggende eksistensielle problemstillinger slik de kommer til uttrykk hos filosofer i ulike tidsperioder
- har kunnskap om logiske emner knyttet til spørsmål om fortolkning, definisjonslære og argumentasjonsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende den teoretiske innsikten fra filosofihistorien inn i aktuelle spørsmål om kunnskapstilegnelse, forskning og etikk
- kan reflektere rundt muligheten for menneskelig erkjennelse og reflektere rundt hermeneutiske grunnlagsspørsmål
- kan anvende det teoretiske lærestoffet inn i logisk analyse og praktisk argumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for språket som verktøy for akademiske studier og praktisk argumentasjon
- har kunnskap om erkjennelsesteori, metode og kunnskapsteoretiske spørsmål
Innhold
Studiet er inndelt i følgende underemner: Filosofihistorie:
- Innføring i et utvalg representative tenkere fra filosofiens historie, med vekt på deres forståelse av virkeligheten og menneskets erkjennelsesmuligheter.
Logikk:
- Innføring i viktige problemstillinger fra vitenskapenes historie, og for grunnelementer i språkteori, logikk og argumentasjonsteori.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis i form av fellesforelesninger. Undervisningen er lagt opp som et første møte med akademiske studier.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer. Dette omfatter også selvstudium.
Arbeidskrav
Ingen obligatoriske arbeidskrav.
Avsluttende vurdering
- 5 timers skriftlig skoleeksamen.
Det vil bli gitt oppgaver både i filosofihistorie og i logikk og argumentasjonsteori. De to oppgavene teller 50% hver, og begge må vurderes til ståkarakter for at eksamen kan regnes som bestått. Dersom sammenregningen gjør at kandidaten vil havne midt mellom to karakterer, blir den beste karakteren stående. Stryk på den ene oppgaven medfører at samlet karakter blir stryk.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det benyttes gradert karakterskala fra A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk
Skandinavisk eller engelsk.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Hauge, L.S. og Holgernes B. (2005) Filosofia. En historie om kjærlighet til visdom. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 2. utgave (461 sider).
Hauge, L.S. og Holgernes, B. (2005). Vitenskap og språk. En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (s. 139-199). Del 2: Noen emner i logikken (60 sider).
Tollefsen, T., Syse, H. og Nicolaisen, R.F.: Tenkere og ideer: Filosofiens historie fra antikken til vår egen tid. S. 148-250.