4HSM104 Identitet og danning 1
Alle versjoner:
4HSM104 (2020—2021)
4HSM104 (2019—2020)
4HSM104 (2018—2019)
4HSM104 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM104
Emnenavn: Identitet og danning 1
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak bachelor i Økonomi og administrasjon eller bachelor i Innovasjon og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i Økonomi og administrasjon og bachelor i Innovasjon og ledelse
Innledning
En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp. Dette emnet er det første i rekken av tre, og vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål.
Identitet og danningsemnene (IDA) vil også være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KunnskapStudenten
- kan gjøre redet for begrepet danning
- har bred kunnskap om hvilke svar som gjennom historien har blitt gitt om hva det innebærer å være et handlende, velgende og ansvarlig menneske
- kjenner til hvordan etiske problemstillinger til ulike tider har vært behandlet og har forståelse for vår egen tid og vårt eget liv
- kan orientere seg i filosofihistorien og vet hvordan finne fordypningslitteratur
FerdigheterStudenten
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og deres konsekvenser for andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
Generell kompetanseStudenten
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kollegier med forskjellige verdisyn
- kan lede en dialog i gruppe hvor alle skal delta
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og overfor medstudenter
Innhold
- Danningens historie og danning som begrep
- Filosofihistorie
- Etikk
- Menneskesyn
- Det tolkende menneske
Arbeids- og undervisningsformer
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper. I høstsemesteret er det læreren som har innledningsforelesningene, mens studenten selv har dem i vårsemesteret.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 150 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. Semester
- 5 logger
- ledelse av en dialoggruppe
2. Semester
- 5 logger
- individuell presentasjon i dialoggruppe
- gruppepresentasjon
- 1 veiledningssamtale
Det kreves 80% tilstedeværelse.
Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
1. semester
- Individuell skriftlig refleksjonsoppgave ( 700 ord +/- 10%)
2. semester
- Skriftlig gruppeoppgave (2000 ord +/- 10%)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Refleksjonsoppgave og gruppeoppgave vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på IDA 2.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Full overlapping med 4ØKADM105
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Haidt, J. (2006): The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. New York: Basic Books.
Vetlesen, A. J. (2014). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget
(Kan også brukes: Hauge, L.S. & Haga, S. (2014): Handling valg og ansvar. Bergen: Fagbokforlaget)
*Straume, I.S. (2013): Danningens filosofihistorie: En innføring. I I. S. Straume (Red.), Danningens filosofihistorie. Oslo: Gyldendals Akademiske.
Selvvalgt pensum min 200 sider
*Finnes i digitalt kompendium